Google og Microsoft puster sig op: Vil nuppe cloud-kunder fra Amazon

ComputerViews: Krigen i skyen mellem Amazon, Google og Microsoft er intensiveret efter en stribe tunge lanceringer. Amazon fører stadig, men de to andre rykker tættere og tættere på.

Artikel top billede

Amazon Web Services, Microsoft Azure og Google Cloud Platform.

Tre giganter, der slås om kundernes gunst i skyen.

I de seneste uger er der blevet lanceret er stribe tunge tjenester, der har trukket fronterne endnu skarpere op i konkurrencen mellem de tre.

Amazon sidder stadig på sky-tronen, men Google og Microsoft gør alt, hvad de kan for at vippe Amazon af pinden for selv at overtage cloud-sceptret

I de seneste uger har de to vist både planer og muskler på hver sin konference.

Google giver den gas

Maskinlæring i skyen, nyt værktøj til Cloud Management Stack Driver samt en udvidelse fra fire til 16 regioner frem mod 2018.

Det er de planer som Google fortalte om på GCP Euronext i den amerikanske by San Francisco. Det er tydeligt, at søge-mastodonten også gerne vil ses som en virksomhed, der investerer i store cloud-løsninger.

Forretningsplanen lyder på, at Google vil tjene flere penge i skyen i 2020 end på søgemaskinen, hvilket vil være en massiv omvæltning i en butik, hvor 90 procent af indtægterne kommer fra annoncer.

Google præsenterede i øvrigt også nye krypteringsværktøjer, API'er og forbedrede systemer til login og tilladelser til sky-funktionerne.

Læs også: It-giganten Amazon har rettet sigtekornet mod Danmark - og det er der god grund til

Microsoft cementerer sin position

Microsofts Build-konference, der netop er afsluttet, har også haft fokus på firmates cloud-visioner for Azure, der får en stribe nye værktøjer i arsenalet.

Med Azure Functions kan udviklere sætte funktioner op, der aktiveres, hvis bestemte forhold opdages, et direkte svar på Amazons tjeneste, Lambda.

Ligeledes blev værktøjet Azure Service Fabrics til mikrotjenesteprogrammer, der muliggør løbende integration og udviklingsfremgangsmåder og sætter gang i leveringen af nye funktioner i programmet.

Et udviklerværktøj til Azure IoT, altså internet of things-delen, som skal koble ældre hardware sammen via skyen uden, at man behøver at udskifte hardware-enhederne, blev også lagt frem af Microsoft.

Microsoft benyttede også muligheden for at opdatere NoSQL-databasen DocumentDB og til at give udviklingsværktøjet Xamarin gratis væk.

Læs også: Microsoft klar med ny Azure-løsning: Aktiverer funktioner automatisk

Og ifølge Microsoft er der godt gang i cloud-forretningen.

Firmaet fortalte til Computerworlds svenske søsterside på Build-konferencen, at 85 procent af Fortune 500-firmaerne bruger Azure, og at der kommer 120.000 nye kunder hver måned

Er Google klar til de store firmaer?

Selv om Google og Microsoft begge giver den gas i skyen, har de to virksomhedsgiganter hver sin vinkel på mulighederne.

Microsoft har den praktiske tilgang til, hvad skyen kan bruges til, mens Google mere satser på at udvikle nye teknologier til skyen.

Microsoft er da også enterprise-markedets traditionelle partner, mens Google måske har mere svært ved at finde en krog, der kan fiske de store virksomheder ind i cloud-forretningen.

"Google Cloud Platform er godt på vej, men der er stadig et stykke op til Amazon og Microsoft. Firmaet kan trække på sin erfaring med udvikling og analyse, men det er en hård kamp, når de to andre også innoverer hurtigt," skriver Adrian Cockcroft fra investeringsfirmaet Battery Ventures i et blog-indlæg, der stiller spørgsmålstegn ved om Google er klar til entreprise-markedet.

Microsoft synes derfor nok tættere på at true Amazon.

Office 365 er eksempelvis et kæmpe hit og derved også en god indgang til at få købe Azure-infrastrukturen.

Selv om både Microsoft og Google er offensive og klar med maskinelæring, IoT, NoSQL-databaser og alt mulig andet, så er det produkter, som Amazon allerede har i sin portefølje.

AWS er måske ikke det bedste produkt i alle discipliner, men Amazon fører i kampen og står klar med produkterne allerede nu.

Der bliver dog kæmpet om føringen, og konkurrencen mellem de tre ser ud til at spidse til.

Læs også:

It-giganten Amazon har rettet sigtekornet mod Danmark - og det er der god grund til

Amazon-boss om nordisk ekspansion: "Jeg bruger en del tid i København og rundt i Danmark"

Her er de mest populære cloud-løsninger i danske virksomheder

Opråb til it-cheferne: I har misforstået noget helt grundlæggende ved cloud computing

Cloud-giganter i vildt kapløb om Europa: Her kommer de nye giga-datacentre

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job