Coop-direktør om ny online-butik: "Det bliver svært at tjene penge, så det er et sats på fremtiden"

Interview: Coops nye netsatsning vil kun stjæle få kunder fra landets brugs-butikker, lyder det fra Coops koncerndirektør, Jan Madsen.

Det bliver nu muligt for kunder i hele landet at vælge og vrage mellem 8.000 dagligvarer på coop.dk, der kan leveres direkte til hoveddøren. 

Det kan du læse mere om her: Coop klar med stor net-satsning: Nu begynder den store dagligvare-krig på nettet

Ifølge Jan Madsen, koncerndirektør hos Coop, er det dagligvaregigantens forventning, at nethandlen vil erobre knap seks procent af markedet i løbet af de kommende år. 

"Der er mange forskellige bud på, hvordan dagligvaremarkedet vil udvikle sig. Jeg har hørt folk gætte på, at nethandlen vil komme til udgøre alt fra fem procent af markedet til 20 procent af markedet."

"Kigger vi på det engelske marked, kan vi se, at  nethandlen står for knap seks procent af markedet, og jeg tror, at det er realistisk at forestille sig, at det danske marked vil lande samme sted," siger han til Computerworld.

Indtil nu er der ikke nogen, der har været i stand til at tjene penge på dagligvarehandel på nettet. Iso forsøgte sig uden succes i 1990'erne og Nemlig.com har underskud i øjeblikket. Så hvorfor tror du på, at det kan udvikle sig til en god forretning for Coop?

"Vi kan se, at der en stigende interesse fra vores kunder, og derfor er det min forventning, at vi vil opleve en fortsat vækst i dagligvarehandel på nettet i løbet af de kommende år." 

"Hos Coop har vi dog allerede solgt dagligvarer på nettet via vores Irma-butikker siden 2010, og her har vi lært en masse om, hvordan vi driver en effektiv værdikæde via blandt andet automatiske plukkesystemer på lageret og vi har etableret et logistisksamarbejde med PostNord. Derfor tror vi på, at Coop nu har en model, der kan skaleres. "

"Men det er rigtigt, at vi fra erfaringerne i udlandet kan se, at det er svært at tjene penge på området. Så det er et sats på fremtiden." 

Det vil vel næsten uundgåeligt gå udover omsætningen i jeres fysiske butikker. Hvilke tanker gør I jer om det?

"Vores erfaringer med nethandlen på Irma.dk viser, at kunder, der handler via nettet, opbygger en større loyalitet til den fysiske butik. Det skyldes blandt andet, at netbutikken er med til at oplyse om butikkernes varesortiment, og det falder positivt tilbage på den fysiske butik."

"En anden pointe er, at nethandlen stadigvæk har en ret lille del af markedet, og derfor vil påvirkningen på de fysiske butikker ikke være særlig stor," siger Jan Madsen, der samtidig oplyser, at Coop har en aftale med de lokale brugsforeninger om, at et eventuelt overskud bliver fordelt mellem alle brugsforeninger.


Konkurrence fra nyt net-supermarked
Siden 2010 har internet-supermarkedet Nemlig.com drevet onlinehandel på nettet i Københavns-området.

Men ifølge Jan Madsen er det kun noget, som Coop har mærket i stærkt begrænset omfang.

"Nemlig.com har haft en pæn vækst, der naturligvis er kommet fra fysiske butikker. Men Nemligs vækst er kommet fra et meget lille udgangspunkt, og derfor er det ikke noget, der for alvor har givet udslag på vores resultater".

Men hvilke rolle har konkurrencen fra Nemlig.com haft på jeres beslutning om at satse på dagligvarehandel på nettet?

"Det afgørende for vores beslutning har været, at kundeundersøgelser har vist, at der er en øget interesse for dagligvarehandel på nettet. Derudover har vi haft et ønske om at gribe first-mover-fordelen ved at være den første af de store dagligvarekæder, der tager initiativet på området," siger han.


Læs også:
Coop klar med stor net-satsning: Nu begynder den store dagligvare-krig på nettet 

Kvickly og Super Brugsen vil afskaffe køer: Sådan fungerer den nye app

Han så lyset i New York: Sådan vil Nemlig.com forandre dine indkøb 





mest debatterede artikler

Premium
Grundfos fyrer to-cifret antal it-medarbejdere i stor omstrukturering
Den store fyringsrunde i Grundfos i september har fået konsekvenser for selskabets it-afdeling, der bliver beskåret. Et to-cifret antal it-medarbejdere er blevet opsagt.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Digital transformation tvinger organisationer til at nå deres digitale mål på nye måder
Allerede for to år siden hævdede nordiske virksomheder, at virksomhedernes konkurrenceevne og sågar overlevelse var afhængig af en vellykket digitalisering. De var klar, fulde af håb og på vej mod det digitale paradis. Hvordan gik det så? Hvor er de nu? For at finde ud af det, interviewede DigiPlex og Norstat 377 forretningsledere og IT-beslutningstagere fra organisationer fordelt over hele Danmark, Sverige og Norge om deres digitaliseringsfremskridt, om hvordan de har håndteret pandemien, og om hvordan IT understøtter eller står i vejen for indfrielsen af deres bæredygtighedsmål. DigiPlex kan nu dele en rapport med resultaterne fra undersøgelsen samt tanker om, hvordan man håndterer dem. De deler også nogle nyttige tips til, hvordan man skaber en pålidelig infrastruktur, der kan tilskynde til og understøtte ambitioner i den digitale økonomi. Læs mere i rapporten Nordic Data Center Trends 2020: Riding out the Storm.