It-koks koster dansk kommune millioner af filer - kæmpe oprydningsarbejde gået i gang

To samtidige fejl i et kommunalt it-miljø har sendt millioner af filer tilhørende skolelærere og -elever ud i én stor rodebunke. Læs her, hvordan kommunen forsøger at finde, samle og sende filerne ud til de rette ejermænd igen.

Artikel top billede

Torsdag eftermiddag 7. april var en rigtig skidt dag for skole-it-konsulent Dennis Høgstrøm Pedersen fra Nordfyns Kommune - og ikke mindst lærere og elever på kommunens seks folkeskoler.

For her gik alarmen på servermiljøet tilknyttet til kommunens skoler med en fejl, der har ramt alle kommunens skoler.

At fejlen på en fil-server skulle blive så slem skyldes, at der dagen forinden var sket en anden og relativ banal fejl ved, at der var gået en hardddisk på skolernes storage area network (SAN), som dermed skulle udskiftes.

Fil-serveren med forbindelse til SAN'et kunne efterfølgende ikke kommunikere ordentligt med netværket længere, og antageligt har fil-serveren derfor skrevet til forkerte sektorer på SAN'et.

Kan ikke længere genkende filer

"Resultatet er, at serverne ikke længere kan genkende filerne fra SAN'et, og derfor kan elever og lærere ikke længere tilgå deres personlige P-drev med deres filer," forklarer Dennis Høgstrøm Pedersen til Computerworld.

"Data er ikke nødvendigvis tabt, men data bliver ikke længere præsenteret på den måde, som folk kender til."

Leder i 4,2 milliarder sektorer

Dennis Høgstrøm Pedersen vurderer, at der lige nu er millioner af filer, der formentlig ligger i uorden på SAN'et.

Derfor er han gået i gang med et kæmpe oprydningsarbejde.

"Situationen svarer til, at du har en bogreol med en masse mapper med papirer, og der så kommer en og vælter reolen, så alt ligger hulter til bulter i én stor rodebunke på gulvet," siger Nordfyns Kommunes skole-it-konsulent med ansvaret for skolernes servermiljø.

Han forklarer, at der skal kigges omkring 4,2 milliarder sektorer igennem på SAN'et for at finde filerne.

Lige nu har kommunen pløjet sig igennem 1,9 milliarder sektorer efter 14 dages eftersøgning.

"I begyndelsen gik søgningerne hurtigt, men hastigheden er på det seneste sat væsentligt ned," siger Dennis Høgstrøm Pedersen, som allerede har fundet en stor del af de forsvundne filer.

Udfordringen for Nordfyns Kommune er nu at prioritere de vigtigste filer i form af elevplaner, eksamensrelaterede filer og nødvendige dokumenter frem, hvorefter de gøres tilgængelige for lærerne og eleverne igen.

Det er dog ikke en helt simpel opgave, fortæller Dennis Høgstrøm Pedersen.

"Der kan ligge personfølsomme data i filerne, så vi skal være helt sikre på, at vi finder filernes rette ejermænd, før vi sender filerne ud til folk igen," lyder det.

Hvorfor ikke backup?

It-skole-konsulenten fra Nordfyns Kommune medgiver, at mange ærgrelser kunne være sparet, hvis kommunen havde taget backup fra starten, da de personlige P-drev til lærere og elever blev rullet ud i 2013.

"Jeg har fået spørgsmålet om backup mange gange, og det simple svar er, at det anses for usandsynligt, at et SAN mister data på den måde, som det er bygget op med mange harddiske, der tager over, hvis én harddisk går ned," forklarer Dennis Høgstrøm Pedersen.

"Det er lige før, at rådhuset skulle brænde, før det kunne gå galt. Vi må så bare konstatere, at de to samtidige og uheldige fejl i vores situation har skabt problemer, og det vil vi fremadrettet afhjælpe ved en backup-løsning," fortsætter han.

Lige nu er fokus dog på at søge efter de måske mistede filer i det kaos, som de ligger i på kommunens SAN.

"De vigtigste dokumenter anser vi for at være Office-dokumenterne, og der er vi så heldige, at der jo ofte er tilknyttet en forfatter. Derudover bruger vi i kommunen Office 365, hvor folk også kan gemme på OneDrive for Business. Det har flere gjort, mens andre selv har taget backup," siger Dennis Høgstrøm Pedersen.

Derfor er det i skrivende stund uvist, hvor mange lærere og elever der har mistet virkelig kritisk materiale - og hvad dette materiale består af.

Dennis Høgstrøm Pedersen ønsker derfor lige nu at skabe et overblik over kritiske filer, som lærere og elever umiddelbart har mistet på deres personlige P-drev - og som han kan prioritere at finde frem, inden eksamenstiden for alvor rammer det ganske land.

Læs også: 
It-branchen snyder sig selv for formue på skole-it

Valgte Surface i stedet for iPad til skolerne: Sådan er det gået

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S