It-koks koster dansk kommune millioner af filer - kæmpe oprydningsarbejde gået i gang

To samtidige fejl i et kommunalt it-miljø har sendt millioner af filer tilhørende skolelærere og -elever ud i én stor rodebunke. Læs her, hvordan kommunen forsøger at finde, samle og sende filerne ud til de rette ejermænd igen.

Torsdag eftermiddag 7. april var en rigtig skidt dag for skole-it-konsulent Dennis Høgstrøm Pedersen fra Nordfyns Kommune - og ikke mindst lærere og elever på kommunens seks folkeskoler.

For her gik alarmen på servermiljøet tilknyttet til kommunens skoler med en fejl, der har ramt alle kommunens skoler.

At fejlen på en fil-server skulle blive så slem skyldes, at der dagen forinden var sket en anden og relativ banal fejl ved, at der var gået en hardddisk på skolernes storage area network (SAN), som dermed skulle udskiftes.

Fil-serveren med forbindelse til SAN'et kunne efterfølgende ikke kommunikere ordentligt med netværket længere, og antageligt har fil-serveren derfor skrevet til forkerte sektorer på SAN'et.

Kan ikke længere genkende filer
"Resultatet er, at serverne ikke længere kan genkende filerne fra SAN'et, og derfor kan elever og lærere ikke længere tilgå deres personlige P-drev med deres filer," forklarer Dennis Høgstrøm Pedersen til Computerworld.

"Data er ikke nødvendigvis tabt, men data bliver ikke længere præsenteret på den måde, som folk kender til."

Leder i 4,2 milliarder sektorer
Dennis Høgstrøm Pedersen vurderer, at der lige nu er millioner af filer, der formentlig ligger i uorden på SAN'et.

Derfor er han gået i gang med et kæmpe oprydningsarbejde.

"Situationen svarer til, at du har en bogreol med en masse mapper med papirer, og der så kommer en og vælter reolen, så alt ligger hulter til bulter i én stor rodebunke på gulvet," siger Nordfyns Kommunes skole-it-konsulent med ansvaret for skolernes servermiljø.

Han forklarer, at der skal kigges omkring 4,2 milliarder sektorer igennem på SAN'et for at finde filerne.

Lige nu har kommunen pløjet sig igennem 1,9 milliarder sektorer efter 14 dages eftersøgning.

"I begyndelsen gik søgningerne hurtigt, men hastigheden er på det seneste sat væsentligt ned," siger Dennis Høgstrøm Pedersen, som allerede har fundet en stor del af de forsvundne filer.

Udfordringen for Nordfyns Kommune er nu at prioritere de vigtigste filer i form af elevplaner, eksamensrelaterede filer og nødvendige dokumenter frem, hvorefter de gøres tilgængelige for lærerne og eleverne igen.

Det er dog ikke en helt simpel opgave, fortæller Dennis Høgstrøm Pedersen.

"Der kan ligge personfølsomme data i filerne, så vi skal være helt sikre på, at vi finder filernes rette ejermænd, før vi sender filerne ud til folk igen," lyder det.

Hvorfor ikke backup?
It-skole-konsulenten fra Nordfyns Kommune medgiver, at mange ærgrelser kunne være sparet, hvis kommunen havde taget backup fra starten, da de personlige P-drev til lærere og elever blev rullet ud i 2013.

"Jeg har fået spørgsmålet om backup mange gange, og det simple svar er, at det anses for usandsynligt, at et SAN mister data på den måde, som det er bygget op med mange harddiske, der tager over, hvis én harddisk går ned," forklarer Dennis Høgstrøm Pedersen.

"Det er lige før, at rådhuset skulle brænde, før det kunne gå galt. Vi må så bare konstatere, at de to samtidige og uheldige fejl i vores situation har skabt problemer, og det vil vi fremadrettet afhjælpe ved en backup-løsning," fortsætter han.

Lige nu er fokus dog på at søge efter de måske mistede filer i det kaos, som de ligger i på kommunens SAN.

"De vigtigste dokumenter anser vi for at være Office-dokumenterne, og der er vi så heldige, at der jo ofte er tilknyttet en forfatter. Derudover bruger vi i kommunen Office 365, hvor folk også kan gemme på OneDrive for Business. Det har flere gjort, mens andre selv har taget backup," siger Dennis Høgstrøm Pedersen.

Derfor er det i skrivende stund uvist, hvor mange lærere og elever der har mistet virkelig kritisk materiale - og hvad dette materiale består af.

Dennis Høgstrøm Pedersen ønsker derfor lige nu at skabe et overblik over kritiske filer, som lærere og elever umiddelbart har mistet på deres personlige P-drev - og som han kan prioritere at finde frem, inden eksamenstiden for alvor rammer det ganske land.

Læs også: 
It-branchen snyder sig selv for formue på skole-it

Valgte Surface i stedet for iPad til skolerne: Sådan er det gået




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett Packard Enterprise ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud strategy 2020 - fokus på management teknologier til hybrid cloud og multi cloud samt compliance aspektet

På Cloud Strategy 2020 tegner vi billedet af en cloud-verden, der strækker sig langt ud over landegrænserne, og hvor mange valg skal træffes, hvis du skal have fuldt udbytte. Mød eksperter, leverandører og andre cloud-brugere og bliv inspireret til nye satsninger i din egen virksomhed.

29. september 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

30. september 2020 | Læs mere


Giv dit salg og kundeservice et løft med Dynamics 365

Microsoft har sat turbo på udviklingen af Dynamics 365, som er stærkere, mere omfattende og mere fleksibel end nogensinde før. Resultatet er et hav af nye muligheder. Både for dig, som allerede bruger dele af Dynamics' ERP-funktionalitet, og for dig som vil høste fordelene af alle de andre smarte funktioner, Dynamics 365-platformen byder på.

06. oktober 2020 | Læs mere






Premium
Anne Marie Engtoft Larsen gør klar til at rejse til USA som Danmarks nye tech-ambassadør: "Jeg har glædet mig helt vildt"
Interview: Om få dage drager Anne Marie Engtoft Larsen til Silicon Valley, hvor hun indtager embedet som Danmarks nye tech-ambassadør. "Mit mandat bliver at at fokusere på, hvordan vi skaber handling," siger hun i sit første interview som Danmarks tech-ambassadør.
Computerworld
Ups!: Gammelt fjernsyn lagde internetforbindelsen ned i hel landsby i halvandet år
I halvandet år var en hel landsby i Wales plaget af elendig bredbåndsforbindelse, som begyndte hver dag klokken syv om morgenen. Teknikere kæmpede med at løse mysteriet, men lige meget hjalp det. Årsagen viste sig at være et brugt tv, som en af byens familier havde taget i brug.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.