Ericsson sparer og fyrer for milliarder - men det er ikke nok: Nye indgreb på vej

Netværksgiganten Ericsson finder det nødvendigt at sætte yderligere fart på transformationen af selskabet, og er på vej med omfattende omstruktureringer og milliardbesparelser.

Den svenske tele- og netværksgigant Ericsson har i flere år været i gang med spareøvelser i milliardklassen - den seneste fra 2014 indebar, at der skulle spares omkring 7,2 milliarder danske kroner over et par år.

Men det går ikke hurtigt nok med at trimme selskabet, og derfor lægger Ericsson nu an til nye omfattende indgreb.

I en udsendt meddelelse til investorerne forklares det, at Ericsson sætter fart på transformationen for at skabe vækst og øge indtjeningen.

"Vi er ikke tilfredse med udviklingen i vores generelle vækst og indtjeningen over de seneste år. Vi annoncerer i dag yderligere tiltag for at accelerere eksekveringen af strategien og drive væksten og effektivitet på tværs af selskabet endnu mere frem," udtaler Hans Vestberg, der er CEO i Ericsson. 

Nye fyringer på vej
Selvom det ikke fremgår direkte af meddelelsen fra Ericsson, er det svært ikke at se endnu flere fyringer blive en konsekvens af de nye tiltag.

"Vi vil skabe en mere lean og fit organisation for at imødekomme behovet hos forskellige kundesegmenter og hurtigere kunne gribe muligheder på markedet," lyder det blandt andet fra direktøren.

Ericsson vil derfor fra om få måneder indføre en helt nu struktur i koncernen, der fremover får fem overordnede forretningsenheder.

Kerneforretningen består af de to enheder Business Unit Network Products og Business Unit Networks Services.

Derudover er der Business Unit IT & Cloud Products og Business Unit IT & Cloud Services og en helt ny enhed, Business Unit Media.

Ericsson skriver, at koncernen vil levere besparelser på omkring ni milliarder svenske kroner frem mod 2017.

"Den nye organisationer designet til at forbedre effektiviteten og omkostnings-strukturerne via mere end-to-end og mindre overlap på tværs af porteføljer og kompetencer," lyder beskeden fra Ericsson.

Ericsson Danmark er skrumpet
Ericsson har samtidig udsendt en meddelelse om en række omrokeringer i det øverste ledelseslag.

Hans Vestberg selv, der har haft CEO-posten siden 2010, bliver dog siddende i direktørstolen i koncernen.

Ericsson har i dag omkring 115.000 ansatte fordelt på 180 lande. I det seneste årsregnskab var omsætningen på omkring 192 milliarder danske kroner.

I 2012 var der næsten 128.000 ansatte i selskabet.

Ercisson Danmark er også skrumpet betydeligt i de seneste 10 år.

I 2009 blev afdelingen i Struer lukket ned, og cirka 200 medarbejdere mistede dengang jobbet.

Så sent som i 2011 var der dog stadig 368 ansatte i Ericsson - er antal der var skrumpet til 145 i årsregnskabet for 2014.

Sidste år i januar kom der ny administrerende direktør i den danske afdeling af Ericsson, da Lars Tofft blev erstattet af Jørgen Alsing.

Jørgen Alsing er samtidig også direktør for Managed Services Practice i regionen Nordeuropa og Centralasien.

Nokia fyrer også
Ericsson er i øvrigt langt fra det eneste netværksselskab, der er i gang med markante spare- og effektiviseringsøvelser.

Nokia er efter opkøbet af Alcatel-Lucent klar til en omfattende trimning af selskabet, der vil komme til at koste et stort antal medarbejdere jobbet.

Nokia har meddelt, at der skal spares 900 millioner euro - omkring 6,7 milliarder danske kroner - i driftsomkostninger i 2018 i relation til købet af Alcatel-Lucent. Læs mere om det her.

Læs også:

Fyringer på vej hos Ericsson: Sådan skal der spares milliarder

Tele-nedsmeltning i Sverige: Så mange mister jobbet hos Sony Mobile og Ericsson

Ny administrerende direktør i Ericsson Danmark






Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens kundeservice: Kom i gang med de bedste chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

22. september 2020 | Læs mere


RPA og software-robotter: Businesscase og teknologi

Robot process automation - RPA - har i det seneste års tid for alvor fået et gennembrud i både virksomheder, organisationer og (ikke mindst) i den offentlige sektor, hvor både kommuner, styrelser og andre institutioner har taget de små software-robotter til sig.

23. september 2020 | Læs mere


"One Minute Workflow" til ad hoc-opgaver

De seneste mange måneder har givet os alle en helt ny opfattelse af arbejdspladsen. Fjernarbejde forventes at blive en del af den nye hverdag, som vi alle kigger ind i. Det har været en øjenåbner for mange, men det har også givet os vigtig læring - hvordan sikrer du, at dine medarbejdere har samme muligheder og kan opretholde effektiviteten, også når de ikke arbejder på kontoret?

23. september 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Et kig på The Nordic 2020 Databerg Report
Cloud-teknologien har i sig selv ikke en lang historie, men dét den har ændret og udviklet på den relativt korte tid, er ganske imponerende. Med den udvikling er fulgt en forståelse for, hvad der kan opnås ved at etablere et cloud miljø, og specielt inden for de sidste 5 år er det gået rigtig stærkt. Der er ikke længere tale om en simpel data storage mekanisme, men et helt unikt forretningsredskab. En undersøgelse foretaget i 2015 og 2020 af Veritas og Vanson Bourne viser dog, at adoptionen af cloud i de nordiske lande, ikke er kommet så langt, som forventet for 5 år siden. Men markedsperspektivet omkring værdierne ved cloud services er modnet og de nuværende forventninger er mere realistiske. Men hvad er perspektiverne egentlig? Det kan du blive klogere på i dette whitepaper.