Opkøbsfesten fortsætter: Oracle køber endnu et cloud-selskab for milliarder af kroner

Oracle har i de seneste måneder brugt flere milliarder kroner på køb af cloudbaserede virksomheder. Nu køber Oracle energidata-selskab for 3,4 milliarder kroner.

Artikel top billede

It-giganten Oracle har i det seneste årti brugt langt over 200 milliarder kroner på opkøb, men det har ikke fået it-oraklet til at lægge checkhæftet fra sig.

For senest har selskabet lagt 25 milliarder kroner for Micros Systems, mens Oracle for helt nyligt har betalt cirka 3,4 milliarder kroner for energidata-selskabet Opower.

Opower har specialiseret sig i at spore energianvendelsen på tværs af millionvis af husholdninger og derpå sælge disse dataanalyser med henblik på, at husejerne kan optimere deres energiforbrug.

Det skriver The Washington Post.

Her kan du læse mere om, hvordan Oracle orkestrerer alle sine mange opkøb her: Sådan styrer Oracle sine mange milliard-opkøb.

Ikke en kasse-ko

Med sit nyeste køb har Oracle ikke ligefrem stukket gaflen i en kasse-ko, der kan malkes for dollarsedler morgen, middag og aften.

For sidste år gav Opower ifølge The Washington Post et underskud på knap 300 millioner kroner, mens selskabet omsatte for nærved en milliard kroner.

Samtidig har Opower, der blev stiftet i 2007, også været igennem en større fyringsrunde, som kostede 45 medarbejdere jobbet i selskabet.

Omkring 100 millioner kroner fra omsætningen kommer fra det internationale marked.

Opower har blandt andet hentet store ordrer fra det japanske marked, efter Fukushima Daiichi-atomkraftværket har været ude af drift på grund af den tsunami, der ramte kraftværket i foråret 2011.

Øjnene rettet mod skyen

Opkøbet er med Oracle-øjne endnu et tungt skridt på vejen mod at få flere cloudbaserede dataselskaber i sin portefølje.

For nylig har Oracle købt et andet cloudbaseret selskab, management-virksomheden Textura med speciale inden for levering af løsninger til kommercielle byggefirmaer.

Tidligere på året har Oracle også købt cloud-marketingselskabet AddThis for en god milliard kroner.

I februar blev der så plads i indkøbsvognen til også at købe virtualiseringsselskabet Ravello Systems for omkring 3,2 milliarder kroner.

Iværksætterselskabet Ravello har blandt andet specialiseret sig i at flytte workloads fra ét virtuelt miljø til et andet.

Læs også:
Derfor vil Oracle lægge kassen for kasseapparat-firma: Her er den gyldne plan

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil