Sådan virker den åbne og cloudbaserede kontorpakke Open365

Open365 er en ny konkurrent til Microsofts Office 365 og Google Docs, som er udviklet af open source-folket. Der er flere spændende funktioner, men også en del ufærdige hjørner, der skal skæres til. Her er en status.

Artikel top billede

Open source-folket er sprunget ind i kampen om cloudbaserede kontorpakker. 

Open365 er således et åben kildekode-alternativ til eksempelvis Office 365 fra Redmond-fabrikken Microsoft.

Udgaven består af en cloudløsning, hvor filer kan opbevares, organiseres og deles, samt klientprogrammer som synkroniserer indhold mellem cloudserveren og en klientmaskine, der også kan være en telefon.

Herudover rummer pakken en online-editor i form af skriveprogrammet LibreOffice, en Linux-server og så skrivebordsmiljøet KDE.

Klientprogrammet sørger for synkronisering mellem cloudkontoen og den lokale pc. Filer åbnes lokalt med LibreOffice.

Præg af en beta

Leif Lodahl, der er den danske talsmand for LibreOffice, har set nærmere på programpakken, og han vurderer, at der stadig er en del hængepartier i Open365 blandt andet, hvornår den er klar til brug.

"Open365 er beta-software, og den endelige forretningsmodel er ikke tydelig. Det er ikke tydeligt, om den gratis beta-version med 20 gigabyte plads fortsætter med at være gratis. Det er heller ikke tydeligt, hvornår løsningen forventes at være produktionsklar og hvilke priser, den vil blive tilbudt til," lyder det fra Leif Lodahl.

Løsningen lanceres som åben kildekode, men der er ikke offentliggjort en kildekode endnu. Desuden kan man ikke identificere, hvilken open source-licens programmet frigives under.

"For at være kompatibel, må licensen dog være mindst lige så restriktiv som GPLv2," vurderer han.

Firmaet bag Open365 er EyeOS, som er et spansk firma, og det er en del af Telefonica-koncernen.

God kontakt mellem browser og program

Selve kontorpakken, hvilket vil sige LibreOffice-delen, fungerer på helt samme måde i browseren som ved en desktop-installation.

"Det er sågar muligt at installere udvidelser og udvikle makroer," siger han og fortsætter:

"Det er også muligt at uploade og benytte skabeloner i Open365. Stavekontrol på dansk og andre sprog kan installeres i LibreOffice, omend det er lidt besværligt. Til gengæld findes der i øjeblikket ikke en dansk brugergrænseflade."

Mangler æ, ø og å

Leif Lodahl peger også på, at udgaven stadig bærer præg af at være en beta-udgave og derfor har en del småfejl.

"Dokumenter gemmes ikke som standard det rigtige sted. Det er ikke muligt at benytte danske bogstaver æ, ø og å i hverken regneark eller tekstbehandling, og LibreOffice i en browser har desuden den ulempe, at der sker en forsinkelse mellem tastatur og mus og programmet."

Foreløbigt findes løsningen kun på engelsk, og en dansksproget udgave er nok ikke lige på trapperne, hvis den overhovedet kommer, hvilket diskvalificerer programmet i en del firmaer og institutioner.

Plads til forbedring

Filer og dokumenter gemmes med historik, således at det er muligt at gendanne en tidligere version.

Samtidigt er det muligt at se, hvem der har rettet et dokument og hvornår.

Den samlede vurdering af programpakken lyder, at det ser spændende ud men også, at pakken bærer præg af mange småfejl.

"Open365 virker mere komplet og færdig end tilfældet eksempelvis er med LibreOffice Online Community. Dog er der fortsat en række småfejl, som må forventes at blive løst i forbindelse med beta-fasen," vurderer Leif Lodahl.

Læs mere om Open365 her: Se billederne: Her er et gratis open source-alternativ til Microsofts Office 365

Du kan også læse en analyse af programmet på LibreOffice-blokken.

Du kan ligeledes læse mere om om Open365 her.

Læs også:

LibreOffice får en ordentlig omgang makeup: Nu kan du teste en spritny udgave

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S