44 år gammelt it-system lukker og slukker i Region Syddanmark

Efter 44 års tro tjeneste er et patient-system på Fyn blevet sendt til de evige servermarker. Læs her, hvordan systemet har overlevet så længe.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Efter 44 års konstant drift må it-systemet F-PAS siges at have udtjent sin pligt som patient-administrativt systemt på Fyn. 

Og nu bliver F-PAS-systemet så endeligt skrottet på sygehusene på Fyn, efter det bedagede system undervejs i sine mange leveår tilsluttet en stikkontakt har klaret sig uden om amtssammenlægninger, pc'er i folks hjem, internettet udbredelse og mobiltelefoner med og uden antenne. 

Chefkonsulent Nicolai Arvedsen fra Regional IT i Region Syddanmark fortæller til Computerworld, at F-PAS i november 2015 lukkede ned det sidste sted på Odense Universitetshospital (OUH) i Fyns hovedstad og i Svendborg.

Langsomt udfaset

Indtil i dag har it-folk fra regionen så arbejdet med at få flyttet aktuelle patientdata over i et nyt system - COSMIC - mens historiske patientdata bliver arkiveret i det gamle system, som dog ikke længere er i drift.

Opgaven med at sikre data er endelig slut, og det samme er F-PAS, efter regionsrådet i 2010 besluttede sig for, at samtlige sygehuse i Region Syddanmark skulle anvende det samme patientadministrative system.

Et efter et er de gamle administrationssystemer blevet udfaset i Region Syddanmarks fire tidligere amter, og nu var tiden så kommet til F-PAS.

"F-PAS har været det mest stabile af de gamle legacy-systemer, så derfor er det også det sidste, der nu bliver lukket ned og erstattet af COSMIC' patientadministrationssystem i regionen," forklarer Nicolai Arvedsen.

Et sejlivet system

It-chefkonsulenten fra Region Syddanmark var ikke selv født, da F-PAS dukkede op som et af de allerførste it-systemer på danske sygehuse i 1972.

System-debuten fandt sted på det daværende OUH, som dengang gik under navnet "Odense Amts og Bys Sygehus".

Systemet F-PAS blev i sin tid bygget til at kunne holde styr på patienternes navne, adresse, CPR-numre. Derudover fungerede det også som internt faktureringssystem, hvor sygehuspersonalet eksempelvis kunne tilføje en kode for røntgen i systemet, som så senere blev afregnet med amt og region.

Alt dette og mere til indeholder det nye COSMIC patientadministreringssystem også, forklarer Nicolai Arvedsen.

"Kapaciteten var simpelthen nået for systemet, som ikke kunne skaleres til at dække hele regionens behov for patientadministration," siger han.

Bedre og billigere

I 2013 blev det nye og nuværende COSMIC patientadministrative system taget i brug på Sygehus Lillebælt, hvorefter det også blev rullet ud på Region Syddanmarks øvrige sygehuse og altså senest OUH i Odense på bekostning af F-PAS.

"I 1980'erne og i 1990'erne var der ikke noget bedre og billigere end F-PAS, men nu har vi jo med det nye system også fået en række nye funktionaliteter, som i høj grad hjælper de ansatte på sygehusene," forklarer Nicolai Arvedsen.

I dagens it-landskab er der således kommet både mere effektive og billigere sygehussystemer til.

Overgangen til det nyere COSMIC-system - som også findes i en version til elektroniske patientjournaler (EPJ) - betyder i 2016-kroner, at der kan spares op mod to millioner kroner om året ved ikke længere at holde liv i F-PAS.

Læs også: 
Sådan reagerer it-giganterne på statens opgør med legacy-kontrakterne

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Offentlig digitalisering

    Fra effektivisering til digital suverænitet. Hvordan skaber det offentlige en digital fremtid med AI, sikkerhed og kontrol i centrum?

    Navnenyt fra it-Danmark

    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S

    IFS Danmark A/S har pr. 1. april 2026 ansat Sarah Warm som Account Executive, Energy & Utilities. Hun skal især beskæftige sig med salg af IFS' løsninger til nye kunder inden for energibranchen. Hun kommer fra en stilling som Account Executive hos Synergy Investment Group i Holland. Hun er uddannet BSc Economics and Business Economics, Neuroscience & MSc Business Administration Digital Business. Hun har tidligere beskæftiget sig med Solution Sales & Cybersecurity. Nyt job

    Sarah Warm

    IFS Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S