Helt håbløst: Så lange er brugerbetingelserne til dine apps

Det norske Forbrukerrådet har samlet brugerbetingelserne for en gennemsnitlig mobilbrugers apps. En række gæsteoplæsere skal over et døgn læse hele herligheden højt. Læs mere og se livestream af marathonoplæsningen her.

Artikel top billede

Hele denne mands historie fylder mindre end brugerbetingelserne på dine apps.

Hver gang vi installerer en app eller et program, lyver vi. Vi lyver faktisk alle sammen, så vandet driver.

"Den største løgn på internettet er, at folk klikker 'ja, jeg har læst og forstået betingelserne' hos en serviceudbyder,"  forklarede it-advokat Martin Von Haller Grønbæk allerede i 2013, og det er ikke blevet bedre siden.

Flere ord end Jesus

En af grundende til vores lemfældige omgang med sandheden er, at ingen mennesker forstår, hvad pokker der står i brugerbetingelserne.

Det tager det norske Forbrukerrådet nu fat på med en demonstration af, hvor enorme mængder juristeri en gennemsnitlig smartphone gemmer i sine apps.

Forbrukerrådet har samlet brugerbetingelserne fra de 33 mest almindelige apps på norske mobiler i et værk på mere end 250.000 ord. 

Den samlede tekst er længere end hele Det Nye Testamente, og skal i løbet af et døgn læses op af en række indbudte gæsteoplæsere, som altså hver får glæden af at kæmpe sig igennem tekster, som de garanteret aldrig har læst før.

Hele begivenheden bliver livestreamet, så du kan læne dig tilbage i stolen og nyde Facebooks brugerbetingelser som lydbog.

Gør det dog læseligt

Marathonoplæsningen er en del af Forbrukerrådets kampagne Appfail, som sætter fokus på, hvordan brugerbetingelser ofte fraskriver brugerne helt basale privatlivsrettigheder.

"Den nuværende tilstand for digitale tjenesters brugerbetingelser er jo på grænsen til det absurde. Deres omfang og kompleksitet gør det i bund og grund umuligt at træffe en velinformeret beslutning," udtaler Forbrukerrådets fagdirektør for digitale tjenester, Finn Myrstad.

Han råder producenter til at komme ind i kampen for forståelige brugerbetingelser og anbefaler fem skridt på vejen.

1. Hvis der allerede findes regler, så bare henvis til dem, i stedet for at skrive en hel telefonbog.

2. Skriv, så læserne kan forstå dig. Ingen tvetydigheder og juristeri.

3. Hold det kort og præcist.

4. Strukturer teksten, så den er overskuelig.

5. Indfør en  branche-standard.

Læs også: Disse sjove hemmeligheder gemmer Apple og Amazons brugerbetingelser på

Netcompany A/S

Managing Architect

Nordjylland

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Københavnsområdet

Banedanmark

Systemudvikler (frontend)

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S