It-advokat: Her er internettets største løgnehistorie

Dansk it-advokat kalder it-selskabernes online-regler for internettets største løgnehistorie. Læs her, hvad der bliver løjet om, og hvilke konsekvenser din uvidenhed om reglerne kan få for dit online-liv.

Artikel top billede

Inden du kunne pludre på Facebook, sende mails via Gmail eller dele filer med Skydrive, har du accepteret nogle juridisk bindende spilleregler hos Facebook, Google og Microsoft.

De regler har du næppe læst.

Reglerne er ellers kun skrevet for, at it-giganterne kan ansvarsfraskrive sig alt og forklare deres brugerskare, hvordan de håndterer brugerdata i tilfælde af, at der en dag skal en dommer ind i en retssal og dømme i en sag om data-misbrug.

Den største løgn

Sådan forklarer it-advokat Martin von Haller Grønbæk fra advokatfirmaet Bird & Bird formålet med, at du inden førstegangs-brugen af al software skal godkende et regelsæt af ofte bibelske dimensioner.

"Den største løgn på internettet er, at folk klikker 'ja, jeg har læst og forstået betingelserne' hos en serviceudbyder," siger han.

Læs også: 
Danskere jamrer over Facebooks regler: Helt umulige

Efter at have klikket 'ok' er du bundet til at give it-giganterne lov til en række ting med dine oplysninger og data, uden at du har mulighed for at stille modkrav. For her er et flueben og et ok-klik det samme som en bindende underskrift, fortæller Martin von Haller Grønbæk.

Misbrug ville skabe negativ omtale

Behøver du at frygte noget?

Njaeh, folk kan for det meste finde ud af at opføre sig civiliseret på tjenesterne, mener it-advokaten.

"Urimelige regler ville desuden skabe negativ omtale af tjenesterne på deres egne platforme, og så ville folk bruge deres eneste modkrav, og det er at forsvinde fra en urimelig tjeneste. Det kan være skrapt nok," siger Martin von Haller Grønbæk.

I embeds medfør har Martin von Haller Grønbæk selv læst reglerne hos Facebook, Google og Microsoft og forklarer, at de overordnet er meget ens, og der vil næppe være de helt store overraskelser for menigmand, der har fulgt nogenlunde med i medier og i den offentlige debat.

"Hvis jeg ikke fik penge for det, ville jeg aldrig drømme om at læse reglerne på sådan en tjeneste," forklarer it-advokaten.

Derfor er teksterne så lange og svære at læse

"Langt hen ad vejen kan man som bruger være ret ligeglad, hvis man er indforstået med, at de har ens data. Hvis man virkelig skulle læse alle service-vilkår, ville man jo bruge mere tid på det end rent faktisk at være på Facebook," fortsætter han.

Laaaaaaange tekster

At service-vilkår skal være så snørklede og scrolle-scrolle-scrolle-lange skyldes ifølge Martin von Haller Grønbæk online-giganternes (primært) amerikanske ophav.

Her har vilkårene traditionelt ikke har været omfattet af den almindelige lovgivning, som man kender det fra eksempelvis Danmark.

"Hvis det ikke er skrevet ned, kan man ikke håndhæve regelsættet. Her er juristernes termer veldefinerede, så man ved, hvad ordene betyder, og det holder selskaberne sig til, mens de skal finde en magisk balance med at gøre det menneskeligt forståeligt," siger han.

"De regner ikke med, at folk læser det," lyder det efterfølgende.

Samtidig pointerer han også, at hvis aftalerne var åbne for fortolkninger og kunne forhandles fra gang til gang, ville det aldrig nogensinde være gratis at bruge nogle af nettets mest populære tjenester.

Du kan her læse og høre, hvordan fem testpersoner kløjs med at komme igennem reglerne hos it-giganterne:

Danskere jamrer over Facebooks regler: Helt umulige

Ups: Googles "danske" online-regler står på hollandsk

Bruger om Microsoft-regler: Nej, nej, nej - det er grusomt det her![/b]


Giv din mening til kende: Har du nogensinde selv læst licensbetingelser helt igennem? Hvad er din personlige oplevelser med software-selskabernes servicevilkår?

Politiets Efterretningstjeneste

Tech Lead til analyseplatformsteamet i PET

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

Få et job i den højere sags tjeneste som udvikler af GIS services i PET

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Midtjylland

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly