Artikel top billede

Drop salg af apps: Her er der flest penge at hente for app-udviklerne

Skal man tjene penge på at udvikle apps, bør man droppe ideen om at sælge sin app til brugerne. Pengene ligger et helt andet sted.

App-markedet kan være en svær nød at knække for de mange håbefulde app-udviklere og -producenter, der satser på at lave den næste monster-succes ala det danskudviklede Subway Surfers.

Nu giver en ny undersøgelse fra Gartner værdifuld indsigt i, hvordan man kan sikre, at appen rent faktisk også genererer noget omsætning.

Det viser sig nemlig, at der fra forbrugernes side spenderes 24 procent flere penge på såkaldte in-app-køb, end der gør på apps, hvor der er tale om en éngangsbetaling, når man downloader appen.

"Forbrugernes præferencer for in-app-transaktioner indikerer, at den fleksibilitet, det tilbyder, giver en bedre kundeoplevelse end downloads, der koster penge," skriver Gartner.

Derfor er der forskel

Analysefirmaet baserer konklusionen på en online-undersøgelse blandt 1.536 forbrugere i USA, England og Kina.

Undersøgelsen viser, at mens den gennemsnitlige forbruger betaler 7,40 dollars på tre måneder for apps, der koster et fast ved download, så bruges der 9,20 dollars på in-app-køb.

Det svarer til omkring 60 danske kroner.

"Det bekræfter, at når først forbrugerne er overbeviste om, at en app leverer den forventede værdi, uden at de skal betale, så er de mere tilbøjelige til at bruge penge på in-app-køb," skriver Gartner.

Undersøgelsen viser også, at yngre forbrugere har det bedre med in-app-køb end de lidt ældre, der helst ser den klassiske app-model, hvor man kun betaler ved kasse ét fra starten.

Læs også: Dansk app det mest downloadede spil i hele verden fra både iOS og Android

En grundlæggende konklusion på undersøgelsen er også, at jo flere penge en forbruger betaler for apps, jo større en andel af beløbet går til in-app-køb.

Reklamer i apps

Der er i øvrigt også masser af penge i apps med annoncer.

Vi har tidligere fortalt, at mens den generelle omsætning på app-markedet fra 2015 til 2018 vil blive fordoblet, så vil omsætningen fra reklamer i apps blive tredoblet.

Gartner skriver dog, at man som app-producent skal passe på at satse på denne model, da kun 20 procent af forbrugerne svarer ja til, at de rent faktisk ofte klikker på annoncerne i den type apps.

"Uanset appens natur - om det er et spil, produktivitet eller underholdning - er der muligheder for at levere ekstra værdi via in-app-transaktioner."

"Den ekstra værdi vil styrke bruger-engagementet og på sigt også tilfredsheden," lyder budskabet fra Gartner.

Danskudviklede Subway Surfers, der hører til blandt de mest downloade spil på verdensplan, satser i øvrigt netop på modellen med in-app-køb.

Læs mere om det her.

Læs også:

App-markedet ændrer karakter: Sådan bliver den næste bølge af apps

Skal du være rig? Så glem alt om at udvikle apps

Dansk app det mest downloadede spil i hele verden fra både iOS og Android




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk effektivitet og bundlinje i ét hug

Fleksibilitet, valgfrihed og bæredygtighed er nogle af de områder, som vægtes særligt højt, især blandt de yngre generationer, når de skal vælge eller blive på en arbejdsplads. På eventet kan du få konkrete løsningsforslag til, hvordan du med en fleksibel IT-strategi og det frie IT-valg, kan give medarbejderne medbestemmelse omkring valg af digitalt arbejdsudstyr og samtidig være mere miljøbevidste i deres valg.

06. juni 2023 | Læs mere


Kom godt i gang og få det fulde udbytte med Dynamics 365 FO

Overvejelser, forberedelser og implementering. CGI's eksperter stiller skarp på Microsoft Dynamics 365 FO og merværdien ved samspillet med Azure og Power Platform.

06. juni 2023 | Læs mere


Cybersecurity Excellence Day 2023

Sikkerhed er et vidt begreb, og antallet af produkter og services nærmest eksploderer i takt med, at trusselsbilledet bliver stadig mere mudret og faretruende. På årets Cybersecurity Excellence Day kommer vi hele vejen rundt, så du får et solidt grundlag for at skelne mellem de aktuelt mest værdifulde teknologier fra buzzwords og ny vin på gamle flasker.

07. juni 2023 | Læs mere