Drop salg af apps: Her er der flest penge at hente for app-udviklerne

Skal man tjene penge på at udvikle apps, bør man droppe ideen om at sælge sin app til brugerne. Pengene ligger et helt andet sted.

Artikel top billede

App-markedet kan være en svær nød at knække for de mange håbefulde app-udviklere og -producenter, der satser på at lave den næste monster-succes ala det danskudviklede Subway Surfers.

Nu giver en ny undersøgelse fra Gartner værdifuld indsigt i, hvordan man kan sikre, at appen rent faktisk også genererer noget omsætning.

Det viser sig nemlig, at der fra forbrugernes side spenderes 24 procent flere penge på såkaldte in-app-køb, end der gør på apps, hvor der er tale om en éngangsbetaling, når man downloader appen.

"Forbrugernes præferencer for in-app-transaktioner indikerer, at den fleksibilitet, det tilbyder, giver en bedre kundeoplevelse end downloads, der koster penge," skriver Gartner.

Derfor er der forskel

Analysefirmaet baserer konklusionen på en online-undersøgelse blandt 1.536 forbrugere i USA, England og Kina.

Undersøgelsen viser, at mens den gennemsnitlige forbruger betaler 7,40 dollars på tre måneder for apps, der koster et fast ved download, så bruges der 9,20 dollars på in-app-køb.

Det svarer til omkring 60 danske kroner.

"Det bekræfter, at når først forbrugerne er overbeviste om, at en app leverer den forventede værdi, uden at de skal betale, så er de mere tilbøjelige til at bruge penge på in-app-køb," skriver Gartner.

Undersøgelsen viser også, at yngre forbrugere har det bedre med in-app-køb end de lidt ældre, der helst ser den klassiske app-model, hvor man kun betaler ved kasse ét fra starten.

Læs også: Dansk app det mest downloadede spil i hele verden fra både iOS og Android

En grundlæggende konklusion på undersøgelsen er også, at jo flere penge en forbruger betaler for apps, jo større en andel af beløbet går til in-app-køb.

Reklamer i apps

Der er i øvrigt også masser af penge i apps med annoncer.

Vi har tidligere fortalt, at mens den generelle omsætning på app-markedet fra 2015 til 2018 vil blive fordoblet, så vil omsætningen fra reklamer i apps blive tredoblet.

Gartner skriver dog, at man som app-producent skal passe på at satse på denne model, da kun 20 procent af forbrugerne svarer ja til, at de rent faktisk ofte klikker på annoncerne i den type apps.

"Uanset appens natur - om det er et spil, produktivitet eller underholdning - er der muligheder for at levere ekstra værdi via in-app-transaktioner."

"Den ekstra værdi vil styrke bruger-engagementet og på sigt også tilfredsheden," lyder budskabet fra Gartner.

Danskudviklede Subway Surfers, der hører til blandt de mest downloade spil på verdensplan, satser i øvrigt netop på modellen med in-app-køb.

Læs mere om det her.

Læs også:

App-markedet ændrer karakter: Sådan bliver den næste bølge af apps

Skal du være rig? Så glem alt om at udvikle apps

Dansk app det mest downloadede spil i hele verden fra både iOS og Android

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

KMD A/S

Infrastructure Architect

Københavnsområdet

Jyske Bank

Sikringsspecialist til fysisk sikkerhed

Københavnsområdet

KMD A/S

Group Financial Controller

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S