Microsofts mobiler sendt til tælling - men Microsoft har stadig ét skud i bøssen

Microsofts mobil-strategi har været alt for modstridende, men med den dramatiske nedtur på markedet og den seneste store fyringsrunde i selskabet har Microsoft måske endelig forstået, hvor der er en reel mulighed på smartphone-markedet.

Artikel top billede

Microsofts melding om en ny, stor fyringsrunde i selskabets mobil-forretning kommer ikke som den store overraskelse efter elendige salgstal for de Windows-baserede smartphones - igen - har været på dagsordenen.

Og selvom det unægteligt ser svært ud for Microsoft på smartphone-markedet nu, så er det den rigtige strategi at satse på erhvervsbrugerne fremadrettet.

Læs også: Efter katastrofale salgstal: Ny stor fyringsrunde i Microsoft

Det mener i hvert fald analysefirmaet IDC i en kommentar til den seneste store fyringsrunde hos Microsoft.

"Lige siden Microsoft overtog Nokias mobilforretning som en af de sidste handlinger, mens Steve Ballmer regerede, har smartphone-strategien være for ambivalent til at kunne blive en succes," skriver IDC.

Argumentet for dette er, at Microsofts satsning på forskellige segmenter og markeder har været for spredt, ifølge IDC.

Nu er Microsofts ambivalens endelig forbi," mener IDC og peger på, at Microsoft har valgt at nedskalere smartphone-satsningen og så til gengæld at koncentrere sig om erhvervsmarkedet.

"Vi mener, at det er den rigtige beslutning. Massemarkedet for smartphones er nu uden for Microsofts rækkevidde: Det er et iOS/Android duopol."

"Men erhvervsmarkedet rummer stadig et potentielle muligheder for Microsoft, hvis de adresseres med passende vigør," skriver IDC.

Blot 0,7 procent af markedet

Da Microsoft tidligere på ugen meddelte, at yderligere 1.850 stillinger i selskabet skal nedlægges, var beskeden fra Microsoft-topchef Satya Nadella.

"Vi fokuserer vores mobilindsats, hvor vi har differentiering - hos virksomheder, der sætter pris på sikkerhed, styring og vores Continuum, og hos forbrugere, der sætter pris på det samme."

Det er dog i dén grad op ad bakke for Microsoft, som markedet har udviklet sig på det seneste.

Som vi fortalte i sidste uge, har Microsofts markedsandel på smartphone-markedet nu taget endnu et katastrofalt dyk til blot 0,7 procent af det globale marked.

Det har fået Gartner til at tvivle på fremtidsudsigterne for Microsofts mobil-projekt. Læs om det her.

Læs også:

Efter katastrofale salgstal: Ny stor fyringsrunde i Microsoft

Microsofts smartphone-salg i katastrofalt dyk: Ekspert tror ikke længere på projektet

Analyse: Google tager førertrøjen, Apple satser på det sikre, og Microsoft er hægtet af

Læses lige nu

    KMD A/S

    SAP Arkitekt

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil