Saudi Arabien pumper 23 milliarder kroner ind i Uber - skal bruges til yderligere ekspansion

Saudi Arabien investerer 23,3 milliarder kroner i fremadstormende Uber i selskabets hidtil største kapitalindsprøjtning.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Den kontroversielle samkørings-tjeneste Uber har allerede påkaldt sig stor opmærksomhed mange steder i verden - ikke mindst på investor-siden, hvor tjenesten har været ualmindelig god til at tiltrække sig investorernes interesse.

Nu kommer der flere penge.

Saudi Arabien pumper nemlig 3,5 milliarder dollar - 23,3 milliarder kroner - ind i Uber.

Pengene kommer fra Saudi Arabiens offentlige investerings-fond - Public Investment Fund.

Vil med på vognen

Investeringen fra olielandet Saudi Arabien understreger, at mange investorer ser Uber-modellen som en af fremtidens mulige transport-modeller, som det kan blive meget dyrt at undlade at komme med på.

Saudi Arabien forsøger for tiden at frigøre sig fra landets dybe afhængighed af olie.

Uber er om nogen et selskab, der arbejder på at disrupte transport-branchen, og mulighederne er store - ikke mindst når man medregner de selvkørende biler, som bil-branchen for tiden arbejder på højtryk på at udvikle.

Det kan du læse mere om her: Derfor vil bil-firmaerne få afgørende betydning for it-firmaerne i de kommende år

Ekstrem høj værdi

At Uber har fat i noget potentielt meget stort underbygges af, at selskabet har en markedsværdi på 68 milliarder dollar - 450 milliarder kroner.

Det er 133 milliarder kroner mere end USA's største bil-producent (og verdens næststørste), General Motors, med 212.000 ansatte og tilstedeværelse i 140 lande.

Læs også: Uanset hvad Københavns Byret kommer frem til, vil Uber ende som den store vinder

Krigen er på vej

Uber er blot seks år gammel, og der findes intet iværksætterselskab, der nogensinde tidligere har modtaget så mange penge som Uber, som har oparbejdet en såkaldt 'warchest' med 73 milliarder kroner, som skal investeres i udvikling og udbredelse.

Den ret aggressive ekspansion, som Uber er i færd med overalt i verden, koster da også mange penge, da Uber betaler kontanter til kommende chauffører for på denne måde at animere dem til at melde sig under fanerne.

Ifølge Wall Street Journal er fronterne i den tilstundende krig om at få en position i fremtidens transport-marked ved at forme sig.

Toyota har investeret i Uber, Apple har smidt syv milliarder kroner ind i den kinesiske Uber-pendant, Digi Chuxing, General Motors forsøger sig med Lyft, som arbejder på at søsætte en hel flåde af selvkørende elektriske taxier, mens tyske VW har investeret i israelske Gett.

Læs også:

Dansk taxachauffør gik undercover hos Uber: Her er, hvad han oplevede

Danske Uber-chauffører frygter slet ikke at blive overflødiggjort af selvkørende biler

Her er Ubers nye selvkørende "superhelte-bil"

Apple i gang med stor mystisk milliard-satsning: Hvad er der i gære?

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Projektleder

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S