Stor outsourcing-aftale i hus: 20.000 Vestas-ansatte får ny indisk it-afdeling

Vestas har valgt at outsource hele sit pc-miljø til indisk leverandør. Det betyder, at op mod 20.000 ansatte hos vindmøllefabrikanten fremover får it-supporten fra Indien. Her forklarer Vestas it-direktør om årsagerne, der har fået Vestas til at vælge den løsning.

Artikel top billede

Arkivfoto: Dan Jensen

Vindmøllefabrikanten Vestas har for nyligt indgået en outsourcing-aftale med den indiske it-servicevirksomhed Wipro om drift og vedligeholdelse af alle sine ansattes computere.

Det betyder, at de knap 20.000 Vestas-medarbejdere i de næste fem år får it-udstyr, support og deslige leveret af Wipro frem for, at Vestas egen it-afdeling står for denne service.

"It er jo ikke vores kernefokus, for vi er jo et vindemølleselskab og ikke et it-selskab," forklarer Vestas it-direktør Torben Høeg Bonde til Computerworld om beslutningen.

Sidste skridt på rejsen

Han forklarer, at med outsorcingen af den såkaldte end-user-service har Vestas færdiggjort sin outsourcing-rejse.

Den startede for omkring fire år siden, da indiske HCL overtog applikationsudviklingen fra Vestas it-afdeling.

Siden har det indiske it-serviceselskab også overtaget applikationssupporten - og vedligeholdelsen, mens danske NNIT for tre år siden begyndte at hoste Vestas data i sit københavnske datacenter.

Læs også: NNIT: Nu overtager vi it-medarbejderne fra Vestas

"Vores fremtidige it-medarbejdere skal være forretningsorienterede og ikke ud og banke på jernet. For at få succes er teknologi et must, så alle it-arbejdere i Vestas skal have teknologi-forståelse omkring eksempelvis it-arkitekturen, men de skal ikke sidde og programmere det," fortæller Torben Høeg Bonde .

Folk og pc'er ryger til Wipro

Arbejdet med Wipro-aftalen har været undervejs i et halvt års tid.

Og med aftalen lukker Vestas også ned for sine 50 it-folk, der indtil nu har været 'ude og banke på jernet'. Disse folk overgår til Wipro, ligesom Vestas computere bliver overtaget af det indiske it-selskab.

Al it-hjælpen skal nu køres fra Indien, som de ansatte dermed skal tale engelsk med, hvilket har været fast kutyme hos Vestas i de seneste fem år.

"Vestas-medarbejderne vil ikke mærke nogen forskel, når vi den 6. juni begynder vores samarbejde med Wipro. De ringer fortsat til samme nummer, og samtalerne kører fortsat på engelsk. Vi har dog muligheder for at tilkøbe flere sprog til supporten," fortæller Torben Høeg Bonde.

Aftalen, som rent økonomisk ligger på et ikke nærmere betegnet tocifret millionbeløb i euro, betyder også, at Vestas lukker sin servicedesk i Filippinerne.

To hovedårsager til aftalen

Torben Høeg Bonde understreger, at aftalen ikke er indgået af direkte økonomiske årsager - altså med besparelser for øje.

"For Vestas vil udgiften for end-user-services være den samme som før. Derimod vil det give en bedre brugeroplevelse for vores ansatte, og så er det en del af vores strategiske transformation til at lade al it-arbejdet blive forretningsdrevet og ikke teknologi-drevet," siger Vestas it-direktør til Computerworld.

Nu er det ikke sådan, at Vestas 300 nuværende it-folk bliver arbejdsløse, for en del vil skulle beskæftige sig med at kravspecificere til outsourcing-selskaberne og holde øje med, at Vestas for de rette leverancer.

Andre af Vestas it-folk skal hjælpe vindmøllefabrikanternes mange kontorer rundt i verden til at få de rette it-setup, som Torben Høeg Bonde kalder 'et must'.

"Vores it-folk skal have en god kemi og dialog med de Vestas-ansatte rundt omkring, så it-folkene kan forstå deres behov og dermed også hvad, der skal købes ind på it-fronten," runder han af.

Læs også: 
Vilde Vestas: Her er Vestas enorme supercomputer

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S