Artikel top billede

Stifteren af Mindzet, Morten Waltorp Knudsen (tv), har solgt sin virksomhed til Outforce, som indsætter Enrico Augustinus (th) som ny øverste chef i firmaet.

Microsoft-huset Outforce køber Mindzet: Satser på årlig omsætning på 100 millioner

Fynske Outforce vil have flere varer på hylderne og overtager jyske Mindzet. Pengene til købet kommer fra en dansk milliard-koncern.

Efter flere års tæt samarbejde mellem de to Microsoft-huse Outforce i Middelfart og Mindzet i Kolding har den fynske del af makkerskabet haft checkhæftet fremme og købt Mindzet af selskabets direktør og stifter, Morten Waltorp Knudsen.

De to firmaer fortsætter dog som selvstændige forretningsenheder med Morten Waltorp Knudsen i rollen som salgsdirektør, mens Outforce' direktør Enrico Augustinus overtager posten som øverste chef.

Pengene til opkøbet kommer fra Outforces ejer, som er den dansk ejede og i offentligheden ret ukendte shipping- og rederi-koncern United Shipping & Trading Company (USTC).

Ligesom Outforce er USTC hjemmehørende i Middelfart.

Flere varer på hylderne

Parterne har aftalt at holde købssummen for sig selv, men med ændringerne på ejersiden er vejen ifølge Enrico Augustinus banet for en stærk satsning på at levere it-services og udnytte kompetencer bedre og skabe synergier ved at tilbyde kunderne en bredere palette af services og it-ydelser.

De to firmaer får tilsammen omkring 60 medarbejdere og en årlig omsætning på cirka 100 millioner kroner.

"Vores køb af Mindzet er meget oplagt. Vi kender hinanden og har de samme værdier i forhold til, hvordan vi arbejder med kunder. Men vi er også meget forskellige virksomheder, og vores forretninger komplementerer hinanden," siger han.

Så i modsætning til flere af det seneste års fusioner og opkøb indenfor it-drift og hosting er købet af Mindzet ikke sket for at høste en gevinst gennem større volumen, konsolidering af kundebaser og effektivisering på de interne linier, siger Enrico Augustinus.

Læs mere om det her:
Ny rapport: Danske hosting-firmaer i vild vækst - opkøbsbølge kan være på vej

"Det her er ikke en besparelses-case, hvor vi køber en ligestillet virksomhed. Der er mere tale om en synergi-case, hvor vi i sidste ende kan tilbyde flere produkter til vores kunder."

"Vi skal ikke have færre medarbejdere og færre kontorer eller tynde ud i medarbejderstaben. Tværtimod kommer vi nok til at udvide og mande op med flere kolleger, så vi kan komme ud til kunderne med vores produkter og services," siger Enrico Augustinus.

Har allerede skåret firmaet til

Med til historien hører dog, at Mindzet siden sit seneste regnskab har neddroslet sin it-konsulentforretning. Det har betydet, at Mindzet har reduceret antallet af medarbejdere fra 45 til omkring 30 medarbejdere.

"Men vi har en rigtig sund forretning for services. Det er den, Outforce gerne vil have fat i for at kunne accelerere udviklingen over mod at sælge flere services til kunderne," lyder det fra Morten Waltorp Knudsen.

Han glæder sig i øvrigt til sin nye rolle som salgsdirektør, hvor han igen får langt mere kontakt med slutkunderne.

"Det har været et stort ønske for mig at være mere i kontakt med kunderne på daglig basis. Det er vigtigt, at vi hele tiden har fingeren på pulsen i forhold til vores kunders udfordringer," siger Morten Waltorp Knudsen.

Har forhandlet med flere firmaer

Hos Outforce vil Enrico Augustinus dog ikke afvise, at det ude i fremtiden kan blive aktuelt at købe sig til større volumen på nogle forretningsområder.

"Det er noget, vi fokuserer på i fremtiden, men vi vil ikke risikere at glemme at drive vores forretning. Hvis den rigtige mulighed byder sig til, er vi klar til at reagere," siger Enrico Augustinus.

Han bekræfter samtidig, at mange af hans kolleger gerne taler om muligheden for opkøb og konsolidering af markedet for it-ydelse og især hosting. Men ofte bliver det ved snakken.

Alene det seneste halvandet år har Outforce været i forhandlinger med flere andre it-virksomheder, der var interesserede i et samarbejde, fortæller han.

"Vi har arbejdet med fire-fem meget forskellige cases over det sidste halvandet år. Lige fra store spillere, der ville købe op, til små virksomheder, der gerne vil købes," siger Enrico Augustinus.

Men en af forhindringerne har været, at især mindre it-virksomheder har for store forventninger til, hvor mange penge deres forretning er værd.

"Det er ofte svært at finde den rigtige pris, som både sælger og køber er tilfreds med. Især mindre virksomheder har tit urealistiske forventninger til, hvad de er værd," siger han.

Læs også:

Nu begynder opkøbsbølgen: Kapitalfond køber to danske hosting-firmaer i kæmpehandel

Ny storfusion i hosting-branchen skal løfte kvaliteten for små og mellemstore it-kunder

Efter to år på sidelinien: Kendt dansk it-købmand køber sig ind i fremadstormende hosting-firma




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere