Artikel top billede

Ford: Om fem år har vi tusindvis af biler uden rat på gaden

Tusindvis af Ford-biler uden rat og pedaler lyder vildt nok. Specielt når ambitionen er at have dem gaden om fem år. Alligevel er det, hvad Fords direktør Mark Fields nu lover.

Det var Fords samlebånd kombineret med Model T, som for over 100 år siden revolutionerede den spirende bilindustri og skabte både grundlaget og bilen for den moderne masseproduktion af biler.

Og Ford er stadig på toppen, specielt i USA hvor den - set med danske øjne - kæmpestore F-serie pickup for 34. år i træk er den USA's mest sælgende bil.

Normalt er den slags storsællerter en god undskyldning for at hvile på laurbærrene, men ifølge Wired har Fords direktør, Mark Fields, nu planer om at have "flere tusinde" selvkørende biler på gaden om fem år.

Fords ambitiøse 2021-mål baserer sig, ifølge Wired, på, at de mange Ford-biler vil indgå i et bil-delings netværk i byer. De praktiske detaljer er der ikke mange af, men det tyder på, at Ford satser på en slags kombineret samkørselsordning a la GoMore med taxa-lignende elementer fra kontroversielle Uber.

Mens fem år lyder som kort tid, så bemærker Wired, at Fords planer ikke er specielt aggressive sammenlignede med kinesiske Baidu, som påstår at have en tilsvarende teknologi klar allerede i 2019.

Voldsom konkurrence på området

Under alle omstændigheder træder Ford ind på et område, som der pt. investeres voldsomt i.

Ford har allerede selv et forskningslaboratorium og test-biler i Silicon Valley, men det samme har teknologifirmaer som Apple og Uber samt traditionelle bilfirmaer som General Motors, Mercedes og senest BMW, som netop har indgået en aftale med Intel for at fremme teknologien bag de selvkørende biler.

Og mens Teslas autopilot-funktion stadig ikke kan matche Fords Mark Fields ambition om at producere biler uden rat og pedaler, så har Tesla den absolutte fordel af at have tusindvis af biler på gaden lige nu.

Biler, som konstant giver feedback til Teslas ingeniører, som føder informationerne tilbage til ejernes via hyppige softwareopdateringer.

Et tankesæt, som mange eksisterende bilfabrikker endnu har til gode at adoptere og som er med til at understrege hvor store ændringer, omstillingen til mere eller mindre selvkørende biler kræver af de eksisterende producenter. 

I et interview med The Verge kommer Fords vicedirektør Ken Washington også ind på, at prisen på de selvkørende biler sandsynligvis bliver noget dyrere, på grund af den omfattende computerkraft der er involveret.  

Samtidig kommer Ken Washington også ind på Fords arbejde for at få tilpasset lovgivningen til de selvkørende biler. Derfor har Ford sammen med Google og Uber etableret en lobby-indsats, som har til formål at få lovgiverne i USA til at tage hensyn til selvkørende biler.

Læs også: Ny bil i 2030? Mercedes-Benz har allerede bygget den ... og den kører på 10 MacBooks

Computerworld prøvede i 2015 Teslas selvkørende Autopilot-software. Du kan se, hvordan den virker i videoen herunder: