Foto: Nicolai Devantier

Apple Pay får det svært i Danmark: Her er de største sten på vejen for Apple

Den danske betalingsinfrastruktur er unikt godt forberedt til introduktionen af Apple Pay, men der er dog et par store sten, der skal ryddes af vejen, før en dansk lancering kan blive en realitet.

Apples betalingsløsning, Apple Pay, bliver langsomt - men sikkert - udbredt til stadig flere lande, og ifølge Jesper Nielsen, chef for forretningsudvikling hos Danske Bank, kan en lancering i Danmark og de øvrige nordiske lande være på vej inden for en overskuelig fremtid.

Men hvad skal der til, før Apple kan lancere Apple Pay i Danmark? 

Det har Computerworld undersøgt.

Læs også: Mobilepay forudser Apple Pays snarlige ankomst: Sådan vil vi tage kampen op

Ifølge Jesper Nielsen skal Apple have aftaler på plads med tre til fire centrale aktører.

Den første og formentlig vigtigste aktør, som Apple skal have en aftale på plads med, er bankerne, der udsteder de betalingskort, som er grundlaget for betalingerne i Apple Pay, oplyser Jesper Nielsen.

Aftaler med store banker
Han forklarer, at Apples typiske fremgangsmåde er, at virksomheden i første omgang forsøger at indgå en aftale med de banker, der har det største kundegrundlag.

Herefter udvider Apple med tiden dækningen af Apple Pay til at omfatte stadig flere banker.

Ifølge Jesper Nielsen skal Apple desuden have en aftale på plads med Nets, der står for driften af Dankortet.

"Det er nødvendigt, fordi Nets står for 'linket' ind til betalingsinfrastrukturen og det er Nets, der skal sikre, at betalingerne bliver behandlet og gennemført korrekt," siger han.

Dernæst oplyser Jesper Nielsen, at Apple skal have en aftale på plads med terminalleverandørerne, der skal sikre, at der er et kodeks for, hvordan mobilen og terminalen udveksler NFC-oplysninger på sikker vis.

Læs også:  Derfor bliver din MobilePay-app opdateret hele tiden

Partnerskaber med detailhandlen
Selvom det som udgangspunkt vil være muligt at betale med Apple Pay i alle butikker, der tilbyder terminaler med kontaktøs betaling, så vil Apple også typisk forsøge at få partnerskabsaftaler på plads med store detailkæder.

I USA har Apple eksempelvis indgået partnerskaber med McDonalds, elektronikkæden Best Buy og stormagasiner som Bloomingdales og Macy's, mens Apple i Storbritannien eksempelvis har partnerskabsaftaler med BP, kaffekæden Costa og transportmyndighederne i London.

Henning N. Jensen, der er betalingsekspert og seniorpartner i firmaet PlusCon påpeger dog, at den største enkeltstående hurdle for Apple bliver at indgå en aftale med de danske banker. 

"Den helt centrale opgave for Apple bliver at finde danske banker, der har lyst til at indgå en aftale med Apple," siger han. 

For selvom Apple - som Jesper Nielsen fra Danske Bank påpeger - muligvis mangler at indgå nogle mere formelle aftaler med de forskellige samarbejderpartnere på det danske marked, så er betalingsinfrastrukturen i de nordiske lande allerede unikt godt forberedte på introduktionen af Apple Pay. 

"I Danmark er langt de fleste terminaler forberedt til kontaktløse betalinger, og dermed er det rent faktisk allerede muligt for eksempelvis engelske og amerikanske turister at betale med Apple Pay i danske butikker. Infrastrukturen er i det store og hele allerede på plads," siger Henning N. Jensen.

Prisen bliver afgørende
Den manglende brik i puslespillet er derfor bankerne, og ifølge Henning N. Jensen er prisen den helt afgørende barriere for bankerne. 

Han vurderer, at de banker som går med i et samarbejde med Apple, skal forberede sig på at aflevere et ganske betydeligt beløb til den californiske it-gigant. 

Beløbets præcise størrelse er en forretningshemmelighed, men det amerikanske medie Bloomberg har tidligere beskrevet, at bankerne kommer til at betale et gebyr til Apple hver gang, der bliver gennemført en transaktion.

Derudover vurderer Henning N. Jensen, at bankerne også vil komme til at betale en betydelig sum for at få den afgørende licens, der er nødvendig for at bankerne kan tage Apple Pay i brug. 

"Valgte Apple i morgen at gøre Apple Pay gratis tilgængelig for bankerne, så ville der nok være en del banker, der benyttede sig af tilbuddet. Men jeg mener ikke, at det er sandsynligt, at nogen af danske banker vil være interesseret i at indgå et samarbejde med Apple på de nuværende betingelser."

"Det eneste motiv for bankerne er, at de kan købe sig til et image som værende særligt innovative," siger han. 

Afventer Dankort til smartphonen
Henning N. Jensen tilføjer, at de danske banker formodentlig vil afvente introduktionen af det såkaldte mobile Dankort, som Nets i øjeblikket er i gang med at udvikle. 

Det mobile Dankort vil gøre det muligt at betale med Dankort i butikkerne via smartphone-app, og hvis det bliver en succes, vil bankernes lyst til at indgå en aftale med Apple formodentligt blive endnu mindre, end den er i dag, lyder vurderingen fra Henning N. Jensen.

Læs også:

Teknikken står klar over hele Danmark: Men hvor bliver mobilbetalingerne af?

Nu kommer Apple Pay: Derfor får Apple-løsningen det svært




Computerworld
Det nye MitID er et tigerspring for bedre cybersikkerhed
Klumme: Det nye MitID er en enestående mulighed for et markant løft af it-sikkerheden i danske kommuner. Med baggrund i udfasningen af det nuværende NemID kan de samtidig forbedre og styrke deres it-systemers værn overfor cyberangreb.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan kan du arbejde effektivt uanset tid, sted og type af enhed
Hvad nu hvis dit arbejde, din information, dine processer og teknologien bag ved, var organiseret på en måde så det passede til din organisation – alt sammen guidet af en intelligent udgave af det digitale arbejdsrum? Det er visionen bag Atea og Citrix´s samarbejde med digital workspace – en smartere og mere effektiv måde at arbejde på. I dette whitetpaper kan du derfor læse om, hvordan du kan skabe et mere effektivt og brugervenligt arbejdsrum uanset tid, sted og enhed. En løsning der på en gang er både enkel og som sætter brugeren i centrum.