Derfor bliver din MobilePay-app opdateret hele tiden

Moderne apps bliver hurtigere og hurtigere opdateret med nye features, der har værdi for brugerne.

Artikel top billede

(Foto: Claus Sjödin)

Hvis du er ivrig smartphone-bruger, har du sikkert allerede bemærket det. 

Det sker oftere og oftere, at vi åbner en af vores favorit-apps og opdager, at noget er forandret.

Brugerfladen er måske blevet ændret, eller der er blevet tilføjet en ny smart funktion, som kan gøre vores dagligdag en lille smule lettere. 

Der var engang, hvor der gik år mellem, at den slags opdateringer kom til vores favorit-software.

Dengang måtte vi pænt vente på den årlige software-udrulning, hvor version 2.0 blev til version 3.0.

Men app-revolution har sat skub i en udvikling, hvor ny software bliver udviklet i stadig kortere cyklusser. 

I dag bliver populære apps som blandt andet Facebook, Snapchat, Uber og danske MobilePay opdateret mange gange årligt med nye features, der alle har værdi for brugeren.

Nogle kalder denne form for udvikling for "continuous development." 

Apps bliver mere og mere skrabede

Denne nye tilgang til software-udvikling skyldes, at apps i dag bliver lanceret tidligere i deres levetid og i mere skrabede udgaver, end vi har været vant til med andre typer software.  

Det forklarer Jan Baungaard, chef for Dansk Banks Mobile Ecosystems-afdeling, til Computerworld. 

Ifølge ham bliver apps som blandt andet MobilePay ofte lanceret, som det der i "Silicon Valley-sprog" kaldes for "minimal viable products". 

En betegnelse, der bruges om produkter, som ved lanceringen har lige præcis nok features til at give værdi for brugerne. Men heller ikke mere end det. 

"Minimum viable products" giver mulighed for at teste nye koncepter tidligere, og samtidig kan produkterne sendes hurtigere på markedet, hvilket kan give et afgørende forspring i forhold til konkurrenterne.

"En del af forklaringen på MobilePays succes er lige netop, at vi kom på markedet otte uger før vores konkurrent Swipp og dermed fik et vigtigt forspring," forklarer Jan Baungaard. 

Samtidig har apps i dag brug for hele tiden at bevise, at de er i konstant udvikling, og dermed kan fastholde brugere og partnere på platformen.

Når MobilePay er et godt eksempel på et "minimum viable product" skyldes det ifølge Jan Baungaard, at MobilePay i de første udgaver var en relativ simpel app, der på en let og velfungerende måde gjorde det muligt at sende penge til venner og bekendte. 

Men efterfølgende er MobilePay blevet udbygget med nye funktioner og muligheder, der blandt andet gør det muligt at foretage betalinger i butikker, dele regninger med venner og logge ind med fingeraftryk. 

"Kunderne accepterer i første omgang, at produktet kun lige akkurat har de mest væsentligt funktioner, hvis de til gengæld kan fornemme, at produktet hele tiden udvikles og får nye funktioner," siger Jan Baungaard.

Sådan bliver der tilføjet nye features 
En del af de nye features, som MobilePay tilføjer, er resultatet af bruger-feedback fra sociale medier og anmeldelser på Apples App Store og Google Play. 

Jan Baungaard forklarer eksempelvis, at brugere for nylig har efterlyst, at der af deres kontoudskrifter fremgår mere detaljerede oplysninger om MobilePay-betalinger.

En funktion, der i den kommende tid vil blive udrullet af MobilePay. 

Men medarbejdere hos MobilePay har også mulighed for at bidrage med ideer til nye features.

Det sker via en fællesliste, hvor alle medarbejder har mulighed for at tilføje ideer til nye funktioner. 

"Vi har en meget flad organisationsstruktur, hvor vi forsøger at engagere vores medarbejdere. Det er jo i høj grad dem, der er eksperterne og ser mulighederne. De ved hvad der rører sig i markedet og har føling med den teknologiske udvikling. Det er super-vigtigt for os," siger han. 

Læs mere: Danske virksomheder er rigtigt dårlige til at få nye ideer - det kan blive katastrofalt

Ide-listen bliver løbende prioriteret efter, hvilke opgaver, der er mest påtrængende.

Når ledelsen beslutter at føre en ide ud i livet, bliver den overdraget til et særligt "feature team". Det er en særlig enhed, der består af en projektleder, en it-udvikler og forretningsudviklere. 

"I feature-teamet forsøger de langsomt at folde ideen ud. Eventuelt ved at lave en prototype eller en visualisering. De går bagefter til ledelsen med deres ide. Hvis de får grønt lys af leden, går de i gang med at lægge en plan for, hvornår ideen kan blive realiseret," siger han. 

Hvor lang tid går der typisk før funktionen bliver rullet ud til brugerne? 

"Det er meget forskelligt. Men der gik mindre end tre måneder fra, at vi besluttede at indføre Touch-ID til, at funktionen var lanceret," siger Jan Baungaard.

Læs også:
Her er Danske Banks særlige udviklingsafdeling: Tag med på besøg i "Project X" 

Nu kan du logge ind på MobilePay med dit fingeraftryk

Mere om samme emne

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger RPA-udvikler til Robotics Operational Center (ROC)

Københavnsområdet

Steno Diabetes Center Copenhagen

Fremadskuende datatalent til digital transformation

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Nordjylland

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S