Store pladekontrakter udløber på stribe: Risikerer Spotify at tabe kampen til Apple?

Spotify har mistet langtidskontrakter med flere store pladeselskaber, efter at Apple Music har optrappet det økonomiske våbenkapløb i streamingbranchen.

Artikel top billede

Den svensk-stiftede streamingtjeneste Spotify har mistet sine langtidskontrakter med tre af verdens største pladeselskaber. 

Det melder musik-branchemediet Music Business Worldwide.

Det er langtidskontrakter med pladeselskaberne Sony Music, Universal Music samt Warner Music Group, der nu er udløbet og i stedet blevet erstattet med korttidskontrakter, der løbende bliver fornyet på månedlig basis. 

Pladeselskabernes musik vil således stadigvæk være tilgængelig for Spotify-brugerne, men det kan være et tegn på, at Spotify har svært ved at følge med i det økonomiske våbenkapløb, efter at Apple har meldt sig i streamingkampen. 

Kan ikke nå til enighed

Music Business Wolrdwide skriver, at Spotify og pladeselskaberne ikke har kunne nå til enighed om nye langtidskontrakter, fordi der er uenighed om fordelingsnøglen for streamingindtægterne. 

I dag afleverer Spotify angiveligt 55 procent af indtægterne til pladeselskaberne, mens Apple menes at aflevere 58 procent.

Ifølge det amerikanske branchemedies kilder ønsker pladeselskaberne at hæve procentsatsen.

Men 10 år efter virksomheden blev stiftet, kører Spotify stadigvæk med milliardunderskud, og derfor ønsker Spotify derimod at aflevere en mindre procentdel til pladeselskaberne. 

Ifølge Music Business Worldwide er der intet, der tyder på, at pladeselskaberne overvejer at fjerne deres musik fra Spotify, men Spotify barsler ifølge rygter med en børsnotering, og her kan fraværet af langtidskontrakter skabe en usikkerhed blandt de potentielle investorer.


Apple spenderer store beløb

Mens Spotify er under pres for at demonstrere, at selskabet har en levedygtig forretningsmodel, så er virksomheden oppe mod konkurrence fra Apple Music, der tilsyneladende uden større bekymringer spenderer ganske store beløb for at erobre streamingmarkedet.

Gennem de seneste måneder har Apple promoveret sin streamingtjeneste med eksklusive aftaler med en række store kunstnere.

Senest med den amerikanske rap-musiker Frank Ocean, hvis længe ventede album, der udkom i weekenden, og som er eksklusivt tilgængeligt på Apple Music i de første to uger. 

Men også kunstnere som Taylor Swift, Britney Spears og Drake har haft eksklusive aftaler med Apple Music. Senest har Universal Music dog meddelt, at selskaber ikke længere vil acceptere denne type eksklusivaftaler hos selskabets musikere. 

I dag har Spotify 100 millioner brugere, hvoraf de 30 millioner er betalende. Mens Apples administrerende direktør Tim Cook for få måneder siden oplyste, at Apple Music har 15 millioner betalende bruger.

Music Business Worldwide har tidligere forudset, at Apple Music vil ramme 20 millioner betalende kunder inden udgangen af 2016.

Læs også:

Planlægger Spotify-stifter at købe fremadstormende streamingtjeneste? 

Den danske musikbranche raser over Youtube-betingelser: Google betaler ikke nok

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S