Microsoft sviner Apple til: En Mac er lige så anvendelig som en hat til din kat

Tilsyneladende har Apple og Microsoft smidt fløjlshandskerne i kampen om at kapre kunder i desktop-segmentet. Se her, hvordan Microsoft sviner Apples berømte Mac-computer til i ny reklamefilm.

Artikel top billede

Hos Microsoft var der ellers tegn i sol, måne og stjerner på, at selskabet efter mange års enegang nu var begyndt at læne sig mod tidligere konkurrenter hos Google, open source-miljøet og Apple.

Men sidstnævnte selskab er stadig ærkerivalen, når det kommer til computere målrettet ganske almindelige brugere.

Det kan ikke være i tvivl om, efter Microsoft i selskabets seneste reklamefilm sammenligner sin hybridcomputer Surface Pro 4 med en Mac.

Efter først at remse flere fortryllende elementer op omkring Surface Pro 4, sætter Microsoft trumf på ved at fremhæve, at disse egenskaber ikke fås på en Mac.

"...den er mindre brugbar end en hat til din kat," lyder det efterfølgende rim fra Microsoft, som altså sammenligner Apples linje af personlige computere med noget så fjollet som en hat til en kat.

Du kan se Microsoft-reklamen her:

Genopliver gammelt had

De verbale kajerystere fra Microsoft til Apple stopper ikke ved hovedtøjet til felis catus.

Efter ros af Surface-skærmen, lyder det fra Microsoft i reklamefilmen:

"Mac'en kan ikke helt konkurrere; den er langsommere, tungere og ret kedelig," bliver der sunget i Microsoft-reklamen, som altså dermed genopliver det gamle fjendskab mellem Microsoft og Apple, der siden 1980'erne har kæmpet om retten til at være desktop-folkets foretrukne software-leverandør.

Microsofts Surface Pro 4-sviner kommer heller ikke helt ud af den blå luft. For Apple har tidligere på måneden udsendt en iPad Pro-reklame, hvor æbleselskabet understreger, at dets store tablet med et tastatur snildt kan erstatte en fuldfed pc.

Apples reklame kan du ser her:

Læs også:
Hvad sker der? 'Det nye Microsoft' prioriterer iOS- og Android-apps udviklet med open source-værktøjer

Kom med på 'det nye Microsofts' store partnerkonference WPC2016

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension