Når du får nyt job: Her er syv gode råd til den vigtige første måned på arbejdspladsen

Den første måned i jobbet er vigtig for enhver nyansat. Det er her, man lærer indhold og funktioner. Og her man sætter tonen for de kommende mange måneder i jobbet. Her har du syv gode råd til at komme godt fra start.

Artikel top billede

Den første måned i et nyt job er en spændende, men også anstrengende, tid.

Det er her, man skal lære både funktioner, opgaver, systemer, kolleger, regler, omgangsform og mange ting at kende.

Og det er her, at man på mange måder sætter rammen og kursen for sin position og placering i virksomheden for de kommende mange måneder.

Kommer man dårligt fra start, kan det i værste fald føre til, at kontrakten ophæves i prøvetiden. Men det kan også føre til, at man indplacerer sig uheldigt i teamet, bliver rubriceret som en bestemt type eller lignende.

Her får du syv gode råd til at komme godt fra start i dit nye job ved at gøre et godt indtryk, som du kan bygge videre i lang tid efter.

Rådene stammer fra den amerikanske HR-mand Todd Dean.

1: Forbered dig
Sørg for at forberede dig grundigt allerede inden du har første arbejdsdag. Læs om virksomheden, tænk over din egen rolle, prøv at forstå virksomheden, og hvor den befinder sig i markedet (og hvem konkurrenterne, kunderne, partnerne og andre stakeholdere er).

Hvad er virksomhedens værdisæt? Hvilke mål har den? Findes der en særlig arbejdskultur? Hvad er produkterne? Hvordan står de i forhold til konkurrenternes produkter?

2: Konversér - og mød de andre
Den første rundvisning er vigtig. Du kan helt sikkert ikke huske ret mange navne, når du er færdig, og det gør heller ikke noget.

Det vigtigste er, at du sørger for at gøre et godt indtryk.

Det kan du gøre ved at konversere og være interesseret i din nye arbejdsplads fremfor blot at sige 'hej' og dit navn til hver eneste nye kollega, som du hilser på.

Stil uformelle spørgsmål, fortæl lidt om dig selv, vær interesseret i dine nye kollegers arbejde, så du på denne måde 'connecter' med dem allerede i den første tid (og måske også lærer lidt mere om din nye arbejdsplads).

Man kan sagtens forberede nogle uformelle spørgsmål, som man kan stille til nye kolleger, som man møder.

Dette gælder også til senere tilfældige sammenrend ved kaffemaskinen, i kantinekøen og andre uformelle steder, hvor kolleger mødes.

Hvad er deres funktion? Hvordan går det med familien? Hvor parkerer de henne? Hvad har deres bedste oplevelse med virksomheden været?

3: Bed om tilbagemeldinger
Når man efter nogle uger har lært virksomheds-kulturen lidt bedre at kende og har forstået sine egne funktioner og rolle og er begyndt at falde på plads, er det ifølge Todd Dean på tide at bede om en tilbagemelding.

Bed om et kort møde med chefen med henblik på at få en afklaring af, om du lever op til forventningerne - både jobmæssigt og kulturmæssigt.

Spørg også gerne dine kolleger om deres vurdering, så du kan justere og rette ind, hvis der er noget, der ikke fungerer helt, som det skal.

Vær åben og modtagelig kritik. Og juster ind efter den.

4: Vær ambitiøs og bland dig- men råb ikke for højt
Det giver altid et godt indtryk, hvis du fra begyndelsen lægger dig i selen for at bidrage til løsninger, projekter, forbedringer og diskussioner.

Sig din mening og vær saglig og konstruktiv.

Du bør dog være opmærksom på, at mange beslutninger og processer kan hvile på tidligere beslutninger, politikker og forskellige historiske sammenhænge, som du ikke kender eller forstår endnu.

Derfor er det en god ide at træde varsomt, være lydhør og undersøgende. Stil spørgsmål. Og vurder på baggrund af svarene, om du skal sige noget eller ej.

5: Giv lidt ekstra i den første tid
Som nyansat giver det altid et godt indtryk, hvis du kommer lidt tidligere og bliver lidt længere end det forventes.

Det signalerer, at du kan lide dit job, din arbejdsplads og dine funktioner, og at du gerne vil gøre noget ved det.

Ja, det kan være træls at skulle (lidt) tidligere op og komme (lidt) senere hjem.

Men betragt det som en investering, der kaster gode ting af sig i længden.

Samtidig kan du anvende de ekstra timer til at få en ide om arbejdskulturen på stedet og indrette dig efter den.

Eksempelvis anbefaler Todd Dean, at man hurtigt justerer ind, hvis man opdager, at kollegerne først møder 09:30 og man selv møder 08:00.

Ellers kan du hurtigt blive regnet for at repræsentere det, som han kalder 'counter culture.'

6: Netværk - skab en ny kontakt hver dag
Sørg for ikke kun at lære din egen afdeling og dit eget team at kende. Vær åben og nysgerrig og sørg for at komme på fornavn med medarbejdere i andre afdelinger.

Det gavner både din position samt din forståelse af, hvordan andre teams og afdelinger samarbejder, og hvilke processer, der kører i organisationen.

En sund målsætning kan være, at du skal lære en ny medarbejder at kende hver eneste dag, så du hurtigt får opbygget et forhold til dine nye kolleger.

7: Byd dig til
Sørg for at byde dig til og være flittig. Tag opgaver ind og løs dem - også selv om det kræver ekstra tid. Og vær grundig og omhyggelig, så du leverer ordentlige løsninger.

Det er vigtigt, at dine nye kolleger hurtigt får indtryk af, at de kan regne med dig som en kollega, der leverer varen.

Herunder hører også, at du proaktivt opsøger nye opgaver, når du har afleveret en opgave. Lad være med straks at begynde at tjekke privatmail og Facebook, men opsøg i stedet kollegaer, chefer eller andre for at byde dig til.

På den måde kan du sørge for at gøre dig nyttig - og altså vise, at du gerne vil levere varen og skabe værdi for både virksomheden og dine kolleger.

Det betyder dog ikke, at du straks skal påtage dig al ansvar for at få tingene løst eller at du skal løse opgaver for andre, der egentlig burde løse dem.

Har du andre gode råd til nye medarbejdere? Giv dit besyv med i debatten herunder.

Netcompany A/S

Network Engineer

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-supporterelever til Lokal IT Servicecenter i Region Hovedstaden

Københavnsområdet

Epona A/S

IT Support Specialist

Sydjylland

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Konsulent til It-økonomistyring på udlændinge- og integrationsområdet

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job