Når du får nyt job: Her er syv gode råd til den vigtige første måned på arbejdspladsen

Den første måned i jobbet er vigtig for enhver nyansat. Det er her, man lærer indhold og funktioner. Og her man sætter tonen for de kommende mange måneder i jobbet. Her har du syv gode råd til at komme godt fra start.

Artikel top billede

Den første måned i et nyt job er en spændende, men også anstrengende, tid.

Det er her, man skal lære både funktioner, opgaver, systemer, kolleger, regler, omgangsform og mange ting at kende.

Og det er her, at man på mange måder sætter rammen og kursen for sin position og placering i virksomheden for de kommende mange måneder.

Kommer man dårligt fra start, kan det i værste fald føre til, at kontrakten ophæves i prøvetiden. Men det kan også føre til, at man indplacerer sig uheldigt i teamet, bliver rubriceret som en bestemt type eller lignende.

Her får du syv gode råd til at komme godt fra start i dit nye job ved at gøre et godt indtryk, som du kan bygge videre i lang tid efter.

Rådene stammer fra den amerikanske HR-mand Todd Dean.

1: Forbered dig
Sørg for at forberede dig grundigt allerede inden du har første arbejdsdag. Læs om virksomheden, tænk over din egen rolle, prøv at forstå virksomheden, og hvor den befinder sig i markedet (og hvem konkurrenterne, kunderne, partnerne og andre stakeholdere er).

Hvad er virksomhedens værdisæt? Hvilke mål har den? Findes der en særlig arbejdskultur? Hvad er produkterne? Hvordan står de i forhold til konkurrenternes produkter?

2: Konversér - og mød de andre
Den første rundvisning er vigtig. Du kan helt sikkert ikke huske ret mange navne, når du er færdig, og det gør heller ikke noget.

Det vigtigste er, at du sørger for at gøre et godt indtryk.

Det kan du gøre ved at konversere og være interesseret i din nye arbejdsplads fremfor blot at sige 'hej' og dit navn til hver eneste nye kollega, som du hilser på.

Stil uformelle spørgsmål, fortæl lidt om dig selv, vær interesseret i dine nye kollegers arbejde, så du på denne måde 'connecter' med dem allerede i den første tid (og måske også lærer lidt mere om din nye arbejdsplads).

Man kan sagtens forberede nogle uformelle spørgsmål, som man kan stille til nye kolleger, som man møder.

Dette gælder også til senere tilfældige sammenrend ved kaffemaskinen, i kantinekøen og andre uformelle steder, hvor kolleger mødes.

Hvad er deres funktion? Hvordan går det med familien? Hvor parkerer de henne? Hvad har deres bedste oplevelse med virksomheden været?

3: Bed om tilbagemeldinger
Når man efter nogle uger har lært virksomheds-kulturen lidt bedre at kende og har forstået sine egne funktioner og rolle og er begyndt at falde på plads, er det ifølge Todd Dean på tide at bede om en tilbagemelding.

Bed om et kort møde med chefen med henblik på at få en afklaring af, om du lever op til forventningerne - både jobmæssigt og kulturmæssigt.

Spørg også gerne dine kolleger om deres vurdering, så du kan justere og rette ind, hvis der er noget, der ikke fungerer helt, som det skal.

Vær åben og modtagelig kritik. Og juster ind efter den.

4: Vær ambitiøs og bland dig- men råb ikke for højt
Det giver altid et godt indtryk, hvis du fra begyndelsen lægger dig i selen for at bidrage til løsninger, projekter, forbedringer og diskussioner.

Sig din mening og vær saglig og konstruktiv.

Du bør dog være opmærksom på, at mange beslutninger og processer kan hvile på tidligere beslutninger, politikker og forskellige historiske sammenhænge, som du ikke kender eller forstår endnu.

Derfor er det en god ide at træde varsomt, være lydhør og undersøgende. Stil spørgsmål. Og vurder på baggrund af svarene, om du skal sige noget eller ej.

5: Giv lidt ekstra i den første tid
Som nyansat giver det altid et godt indtryk, hvis du kommer lidt tidligere og bliver lidt længere end det forventes.

Det signalerer, at du kan lide dit job, din arbejdsplads og dine funktioner, og at du gerne vil gøre noget ved det.

Ja, det kan være træls at skulle (lidt) tidligere op og komme (lidt) senere hjem.

Men betragt det som en investering, der kaster gode ting af sig i længden.

Samtidig kan du anvende de ekstra timer til at få en ide om arbejdskulturen på stedet og indrette dig efter den.

Eksempelvis anbefaler Todd Dean, at man hurtigt justerer ind, hvis man opdager, at kollegerne først møder 09:30 og man selv møder 08:00.

Ellers kan du hurtigt blive regnet for at repræsentere det, som han kalder 'counter culture.'

6: Netværk - skab en ny kontakt hver dag
Sørg for ikke kun at lære din egen afdeling og dit eget team at kende. Vær åben og nysgerrig og sørg for at komme på fornavn med medarbejdere i andre afdelinger.

Det gavner både din position samt din forståelse af, hvordan andre teams og afdelinger samarbejder, og hvilke processer, der kører i organisationen.

En sund målsætning kan være, at du skal lære en ny medarbejder at kende hver eneste dag, så du hurtigt får opbygget et forhold til dine nye kolleger.

7: Byd dig til
Sørg for at byde dig til og være flittig. Tag opgaver ind og løs dem - også selv om det kræver ekstra tid. Og vær grundig og omhyggelig, så du leverer ordentlige løsninger.

Det er vigtigt, at dine nye kolleger hurtigt får indtryk af, at de kan regne med dig som en kollega, der leverer varen.

Herunder hører også, at du proaktivt opsøger nye opgaver, når du har afleveret en opgave. Lad være med straks at begynde at tjekke privatmail og Facebook, men opsøg i stedet kollegaer, chefer eller andre for at byde dig til.

På den måde kan du sørge for at gøre dig nyttig - og altså vise, at du gerne vil levere varen og skabe værdi for både virksomheden og dine kolleger.

Det betyder dog ikke, at du straks skal påtage dig al ansvar for at få tingene løst eller at du skal løse opgaver for andre, der egentlig burde løse dem.

Har du andre gode råd til nye medarbejdere? Giv dit besyv med i debatten herunder.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S