Matz Engman fik Facebooks datacenter til Sverige: Derfor er tech-giganterne helt vilde med Skandinavien

Matz Engman var i 2011 med til at hente Facebook til den svenske by Luleå, og der er en god grund til, at tech-giganterne er vilde med Skandinavien, fortæller han.

Artikel top billede

Det nye Facebook-datacenter i Odense bliver blot den amerikanske tech-gigants tredje datacenter uden for USA.

Udover det kommende datacenter i Odense er Facebook også ved at etablere et datacenter Clonee i Irland, og siden 2011 har Facebook haft et datacenter Luleå i Sverige.

Og netop Skandinavien står i høj kurs blandt verdens tech-giganter, når de skal etablere nye datacentre, fortæller svenske Matz Engman, der er direktør for erhvervsorganisationen Luleå Näringsliv, hvor han stod i spidsen for den gruppe, der hentede Facebook til Luleå.

Irland er første indskydelse

Han forklarer, at det er Luleås erfaring, at Facebook er interesseret i områder, hvor der er en stabil elforsyning uden risiko for strømafbrydelse samt god infrastruktur, der sikrer, at der er let adgang til byen med biler, lastbiler og fly.

"Mange amerikanske virksomheders første indskydelse er at etablere deres europæiske datacentre i Irland, fordi det er et engelsksproget land og det første sted de rammer, når de krydser Atlanten."

"Men i Skandinavien har vi en ret unik position, der gør os til et godt alternativ. For det første fordi vi har et køligt klima, der reducerer udgifterne til nedkøling af serverne, men også fordi vi har en lang tradition for at satse på vedvarende energi, der også er et vigtigt parameter for denne type virksomheder," siger Matz Engman.

Han påpeger ligeledes, at de nordiske lande er kendt som lande, der sjældent rammes af naturkatastrofer og politisk uro.

Udover Facebooks datacentre i Luleå og nu også snart Odense, nævner han også Apples kommende datacenter i Viborg og Googles datacenter i Hamina i Finland som eksempel på, at de nordiske lande er attraktive steder at placere et datacenter.

Læs også: Facebook bygger kæmpe-datacenter i Odense

En samlet region

Selv om det tager næsten 18 timer i bil at køre de lidt over 1.700 km fra Luleå, der ligger tæt ved polarcirken, til Odense på Fyn, så vurderer Matz Engman, at de amerikanske virksomheder ikke skelner mellem de nordiske lande .

"De ser Norden som en samlet region, og derfor smitter det positivt af på alle lande, når en tech-virksomhed placerer et nyt stort datacenter i regionen," siger han. 

Men hvorfor er det i det hele taget så vigtigt, at vi får datacentre til Norden. De bidrager med mange job i konstruktionsfasen, men herefter skaber de jo kun i begrænset omfang nye job? 

"Det handler ikke bare om den enkelte datacenter, men også om de afledte effekter, som de skaber," siger Matz Engman. 

Han peger på, at Facebooks datacenter har betydet, at en lang række andre mindre virksomheder også har valgt at etablere datacentre i Luleå-regionen.

Her i blandt mange co-location datacentre, der kræver større bemanding end datacentre som Facebooks. 

Samtidig oplyser han, at de i Luleå også forsøger at skabe en synergi-effekt mellem det tekniske universitet i Luleå, der ligger i gåafstand til Facebooks datacenter, og hele datacenterindustrien. 

"Derfor har vi her i Luleå-regionen i dag mere end 1.000 personer, der er enten direkte eller indirekte er ansat i datacenter-industrien," siger han. 

Læs også:

Seks grunde til at Facebook vil bygge datacenter i Danmark - og en væsentlig grund til at valget er faldet på Odense

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2026

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.700 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 70 talere og møde mere end 50 leverandører over to dage.

    18 & 19 november 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

    Boris Sudar

    Renewtech ApS

    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job