Facebook bygger kæmpe-datacenter i Odense

Facebook er i gang med at opføre kæmpedatacenter i Odense.

Facebook er gået i gang med at bygge et stort datacenter i Danmark.

Det kommer til at ligge i Tietgenbyen i Odense, og byggeriet er så småt gået i gang, skriver Fyens Stiftstidende.

Således er der blevet sat hegn op omkring grunden, og entreprenører er begyndt at rykke ind på grunden.

Ifølge avisen vil Facebook-anlægget komme til at bestå af to serverhaller på 26.500 kvadratmeter samt en hal på 39.000 kvadratmeter.

Avisen skriver, at Odense Kommune ingen kommentarer har til oplysningerne, mens det ikke har været muligt at få en kommentar fra Facebook selv.

Facebook har i dag også et stort datacenter i Luleå i Sverige, mens selskabet er i gang med at bygge et center uden for Dublin.

Står fyens.dk oplysninger til troede vil Facebooks datacenter i Odense dermed blive større end det datacenter på 166.000 kvadratmeter, somApple er i gang med at opføre ved Viborg.

Målrettet arbejde fra Udenrigsministeriet
Computerworld har tidligere kunne berette, at Udenrigsministeriet gennem organisationen Invest in Denmark har arbejdet på at lokke en eller flere internationale it-firmaer til at placere datacentre i Danmark.

Så sent som i foråret gav Skatterådet grønt lys for, at internationale it-virksomheder kunne opføre et datacenter i Danmark.

Læs også: Afsløring: Hemmelige forhandlinger med it-giganter om nye datacentre på dansk jord

Her tog Skatterådet stilling til et skatteteknisk spørgsmål, hvor rådet konkluderede, at en unavngiven international it-gigant godt ville kunne drive et datacenter via et dansk anpartsselskab i Danmark uden at risikere, at moderselskabet også vil blive gjort helt eller delvis skattepligtig i Danmark.

I den forbindelse oplyste Skatterådet formand, at medlemmerne af Skatterådet har tavshedligt og derfor ikke må oplyse navne på personer eller firmaer, der er omtalt i rådets afgørelser og svar.

Men af det såkaldt "bindende svar" fra Skatterådet fremgår det, at det planlagte datacenter skal hoste "websteder, data og applikationer" og, at datacenteret skal bruges til at styre "annonceindhold" rettet mod "specifikke brugere på baggrund af disse brugeres demografi".

Noget som Computerword konkluderede passede ualmindeligt god på netop Facebook og Googles forretningsmodeller.

Hverken Google eller Facebook ønskede dog pågældende tidspunkt at udtale sig til Computerworld.

Flere af de store på vej
Den overliggende tendens er dog, at flere af de store it-selskaber rykker meget hurtigt mod en fremtid baseret på cloud-computing.

Det er noget, der kræver datacentre, som kan håndtere den stærkt øgede trafik.

Det kan du læse mere om her: Cloud-markedet boomer: Slut med overvejelser for og i mod - nu sker det store ryk ud i skyen.

Således er IBM for tiden ved at bygge et stort datacenter - sit første i Norden - lige uden for Oslo, mens Apple snart går i gang med at opføre  166.000 kvadratmeter datacenter uden for Viborg.

Computerworld har ligeledes tidligere afsløret, at et stort it-selskab er ved at planlægge opførelsen af et stort datacenter ved Fredericia.

Vi ved ikke, hvilket selskab, det drejer sig om, men alene størrelsen - omkring 130.000 kvadratmeter - udelukker de fleste it-selskaber og efterlader kun en lille håndfuld mulige selskaber.

Eksempelvis ved vi, at Amazon ikke har noget datacenter i Norden, mens Google har et i Finland.

Du kan læse mere om it-kæmpernes indtog på datacentermarkedet her: Datacenter-kapløb i Norden: Nu rykker flere it-giganter ind med store datacentre.

Facebook har lige offentliggjort billeder af selskabets nordiske datacenter i Luleå i Sverige, og det kan meget vel være, at Odense-anlægget kommer til at minde om dette.

Du kan tage på rundtur i Facebooks datacenter i Luleå her: Galleri: Mark Zuckerberg giver et sjældent kig ind i Facebooks datacenter.

Læs også:

Nyt gigantisk datacenter på vej til Danmark - har irske forbindelser

Apple bygger nyt kæmpe-datacenter i Danmark: Investerer milliarder

Facebook bygger nyt kæmpe-datacenter: Skal drives af vind og vejr

Apple søger chef for det kommende kæmpe-datacenter ved Viborg: Her er kravene




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Afsløring: KMD kalder det "ny viden" - men selskabet har kendt til problematisk udflytning af persondata siden 2014
KMD har hidtil fastholdt, at det har været "ny viden" for selskabet, at følsomme persondata fra landets jobcentre ikke må sendes ud af landet. En SKI-aftale viser dog, at KMD har kendt til reglerne siden 2014. "Selv i det omfang, at KMD ikke har haft de fornødne juridiske kompetencer, burde alle advarselslamper da have blinket i forhold til teksten i SKI-aftalen," lyder det fra juridisk ekspert.
Computerworld
Google indfører Android-gebyr efter kæmpe EU-bøde: Android-producenter skal nu betale for brug af Google-tjenester
Efter sommerens kæmpe EU-bøde indfører Google licensbetaling for Android-producenters brug af blandt andet Play Store. Men "Android vil forblive gratis og open source," lyder det fra selskabet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.