I dag er kunstig intelligens og bots legetøj - men om få år er det blodigt alvor

Kunstig intelligens virker som science-fiction i dag, men det kan snart blive blodig alvor for mange danskere. Blandt andet for de ansatte i banksektoren.

Mange mennesker forbinder i dag kunstig intelligens med science-fiction. 

Men for blot 1.200 kroner kan du allerede nu få et indblik i fremtiden. Det er nemlig prisen på Amazons intelligente Echo-højtaler, og den kan give dig en forsmag på fremtidens computeroplevelse.

For i fremtiden kommer en stor del af din interaktion med en computer ikke til at foregå med mus, tastatur eller touchskærm. 
I stedet vil interaktionen komme til at foregå som en samtale med en digital assistent i stil med Alexa, der er indbygget i Amazons Echo-højtaler.

Snart kan vi ikke skelne computer fra menneske
For nylig talte Computerworld med Norm Judah, CTO for Microsoft Worldwide Services, som har dyb indsigt i Microsofts arbejde med bots og digitale assistenter.

Han spår, at udviklingen indenfor kunstig intelligens i disse år går så lynhurtigt, at vi i løbet af en fem-årig periode vil nå et niveau, hvor de digitale assistenter og bots kan bestå den såkaldte Turing-test.

Når en computer har bestået Turing-testen, vil det sige, at vi ikke længere kan afgøre, om vi kommunikerer med en maskine eller et menneske.

Ifølge Norm Judah vil vi i løbet af de næste år også opleve, at computerne ikke længere blot reagerer på vores kommandoer, men i stigende grad begynder at assistere os af egen drift.

"Vi har brugt de sidste 40 år på at lære folk at forstå, hvordan vi bruger en computer, men vi står nu ved starten på et nyt stadie, hvor vi skal til at lære computerne at forstå mennesket," forklarede Norm Judah til Computerworld

Læs også: Microsofts bot-guru vil udvikle en bot, der kan bestå Turing-testen: Om få år vil vi ikke kunne skelne bots fra mennesker

Amazons Echo-højtaler, Google Assistent og Apples Siri-asistent har i dag stadigvæk karakter at af være legetøj eller underholdning. 

Men jo tættere vi kommer det punkt, hvor vi ikke længere kan skelne menneske fra maskine, vil det få afgørende indflydelse på vores arbejdsmarked. Her vil vi ganske opleve, at en stribe jobfunktioner forsvinder, fordi de nu i stedet kan varetages af maskiner.

Eksempelvis er den skotske bank RBS igang med at udvikle en digital kundeservice-assistent ved navn Luvo, der i modsætning til en menneskelig assistent kan være tilgængelig øjeblikkeligt for alle kunder på alle tidspunkter og samtidig er i stand til filtrere gennem store mængder data på få sekunder. 

Tidligere på ugen fortalte Computerworld, hvordan flere europæiske banker i øjeblikket investerer massivt i digitalisering med henblik på at kunne nedlægge tusindvis af job.

Eksempelvis har Danske Bank netop tilbudt mellem 7.000 og 8.000 ansatte, at de kan søge om frivillig aftrædelse. Det sker dels som en reaktion på makroøkonomiske tendenser, men ifølge Peter Kjærgaard, pressemedarbejder i Danske Bank, er det også et resultat af bankens mangeårige satsning på digitalisering. 

"Det giver os mulighed for at foretage effektiviseringer og løbende nedbringe vores omkostninger, og det er en del af bevæggrunden for, at vi nu giver vores ansatte et tilbud om frivillig fratrædelse," sagde Peter Kjærgaard til Computerworld tidligere på ugen.

Læs også: 
Danske Bank er del af europæisk trend: Tusindvis af bankansatte skal erstattes af maskiner  

Jobløs eller kæmpe vækst? Her er er to vidt forskellige bud på, hvordan fremtiden vil ændre dit arbejdsliv





Premium
Fremtiden har aldrig set mere usikker ud for Intel: Her er det, der kan redde – og dødsdømme chip-kæmpen
Computerviews: Intels nyslåede topchef Pat Gelsinger står overfor en stribe rigtig svære beslutninger. Hvis han ikke træder varsomt, vil chip-giganten sandsynligvis sygne hen.
Computerworld
Denne malware er den største trussel mod din virksomhed lige nu
Den mest aktive malware i verden sniger sig ind, og at svært at gøre nøget ved. Se her hvordan du tager dine forholdsregler.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Overser du muligheder for at optimere din Dynamics-investering?
Der er omfattende og ofte oversete muligheder for at understøtte centrale forretningsprocesser med Dynamics 365 Finance & Operations. For eksempel i form af fuld EDI-integration, som optimerer logistik og forsyning. Eller ved at automatisere håndteringen af konsignation eller centrale processer vedrørende elektronisk dokumentflow og dropshipping. Læs mere i dette whitepaper, der også går i dybden med fire konkrete cases.