Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

Tre lande står for skud: Her rammer DDoS-angreb hårdest

Selv om vi konstant plages af DDoS-angreb, så er angrebene faktisk fokuseret på ganske bestemte regioner. Ni ud af ti DDoS-angreb rammer således tre lande.

Selv om vi måske fornemmer, at vi konstant plages af DDoS-angreb, så er angrebene faktisk fokuseret på ganske bestemte geografiske regioner.

Ni ud af ti DDoS-angreb rammer således tre lande.

Sikkerhedsfirmaet Kaspersky har i en ny rapport opgjort hvilke lande, der blev plaget mest af DDoS-angreb i det tredje kvartal af 2016.

Den viser, at overbelastningsangrebene er fokuseret på ganske få regioner, selv om vi måske mener, at vi selv står direkte i skudlinjen hele tiden.

Ni ud af ti DDoS-angreb rammer således tre lande, mens 96,9 procent af alle DDoS-angreb kan identificeres indenfor ti landegrænser.

Resten af verden, herunder vores eget lille smukke kongerige, skal deles om en samlet DDoS-angrebsprocent på bare 2,65 procent i det tredje kvartal.

Det er faktisk en nedgang på 1,79 procentpoint i forhold til andet kvartal i år, oplyser Kaspersky.

Med til historien hører det naturligvis, at et angreb mod en amerikansk virksomhed godt kan have indflydelse på de danske brugere.

Et helt konkret eksempel er det DDoS-angreb, der for kort tid siden ramte DNS-firmaet Dyn og lagde tjenester som Spotyfi, Twitter og Amazon ned.

Det fik også konsekvenser for de danske brugere.

"Jeg kunne eksempelvis ikke bruge Spotify i fredags (den 21. oktober), fordi tjenesten var nede. Så det var et ret omfattende angreb," fortalte Peter Kruse fra it-sikkerhedsselskabet CSIS til Computerworld i den forbindelse.

Læs mere om det her: Printere og videokameraer nyt mål for hackerne: IoT-udstyr lægger Amazon, Spotify og Twitter ned i stort angreb

Kina er øverst på måltavlen

Den største skydeskive for DDoS-angreb er Kina, der rammes af næsten 63 procent af alle angreb.

Selv om der har været en solid nedgang i forhold til andet kvartal på 8,65 procentpoint, så er kineserne altså målramme nummer et i verden.

Det er da også en kinesisk søgemaskine, der har været ramt af flest angreb i kvartalet.

Ikke mindre end 19 gange har den været i skudlinjen for DDoS-bomber. Ligeledes er det længste angreb registreret i samme land, hvor en internetudbyder blev beskudt i 184 timer i træk.

De næste på top-listen er USA og Sydkorea. Herefter bliver procentsatserne ret små. Der findes dog tre Vesteuropæiske lande på topti-listen, nemlig Italien, Frankrig, Holland.

Den mest aktive dag for DDoS-angreb, der blev registreret i perioden, var den 3. august.

På den dag var der ikke mindre end 1.746 botnet-angreb, hvor mange af dem var rettet mod servere fra én enkelt udbyder lokaliseret i USA.

Du kan finde mere statistik i dette blog-indlæg fra Kaspersky.

Læs også:

Internet of Things er en kæmpe sikkerhedstrussel: Vil store bøder være en løsning?

Amatører stod bag det gigant-DDoS-angreb, der lagde Twitter og Spotify ned

Printere og videokameraer nyt mål for hackerne: IoT-udstyr lægger Amazon, Spotify og Twitter ned i stort angreb

Sådan lægger man ved en fejl Amazon, Twitter og PayPal ned i et DDoS-angreb




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere