Tre lande står for skud: Her rammer DDoS-angreb hårdest

Selv om vi konstant plages af DDoS-angreb, så er angrebene faktisk fokuseret på ganske bestemte regioner. Ni ud af ti DDoS-angreb rammer således tre lande.

Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

Selv om vi måske fornemmer, at vi konstant plages af DDoS-angreb, så er angrebene faktisk fokuseret på ganske bestemte geografiske regioner.

Ni ud af ti DDoS-angreb rammer således tre lande.

Sikkerhedsfirmaet Kaspersky har i en ny rapport opgjort hvilke lande, der blev plaget mest af DDoS-angreb i det tredje kvartal af 2016.

Den viser, at overbelastningsangrebene er fokuseret på ganske få regioner, selv om vi måske mener, at vi selv står direkte i skudlinjen hele tiden.

Ni ud af ti DDoS-angreb rammer således tre lande, mens 96,9 procent af alle DDoS-angreb kan identificeres indenfor ti landegrænser.

Resten af verden, herunder vores eget lille smukke kongerige, skal deles om en samlet DDoS-angrebsprocent på bare 2,65 procent i det tredje kvartal.

Det er faktisk en nedgang på 1,79 procentpoint i forhold til andet kvartal i år, oplyser Kaspersky.

Med til historien hører det naturligvis, at et angreb mod en amerikansk virksomhed godt kan have indflydelse på de danske brugere.

Et helt konkret eksempel er det DDoS-angreb, der for kort tid siden ramte DNS-firmaet Dyn og lagde tjenester som Spotyfi, Twitter og Amazon ned.

Det fik også konsekvenser for de danske brugere.

"Jeg kunne eksempelvis ikke bruge Spotify i fredags (den 21. oktober), fordi tjenesten var nede. Så det var et ret omfattende angreb," fortalte Peter Kruse fra it-sikkerhedsselskabet CSIS til Computerworld i den forbindelse.

Læs mere om det her: Printere og videokameraer nyt mål for hackerne: IoT-udstyr lægger Amazon, Spotify og Twitter ned i stort angreb

Kina er øverst på måltavlen

Den største skydeskive for DDoS-angreb er Kina, der rammes af næsten 63 procent af alle angreb.

Selv om der har været en solid nedgang i forhold til andet kvartal på 8,65 procentpoint, så er kineserne altså målramme nummer et i verden.

Det er da også en kinesisk søgemaskine, der har været ramt af flest angreb i kvartalet.

Ikke mindre end 19 gange har den været i skudlinjen for DDoS-bomber. Ligeledes er det længste angreb registreret i samme land, hvor en internetudbyder blev beskudt i 184 timer i træk.

De næste på top-listen er USA og Sydkorea. Herefter bliver procentsatserne ret små. Der findes dog tre Vesteuropæiske lande på topti-listen, nemlig Italien, Frankrig, Holland.

Den mest aktive dag for DDoS-angreb, der blev registreret i perioden, var den 3. august.

På den dag var der ikke mindre end 1.746 botnet-angreb, hvor mange af dem var rettet mod servere fra én enkelt udbyder lokaliseret i USA.

Du kan finde mere statistik i dette blog-indlæg fra Kaspersky.

Læs også:

Internet of Things er en kæmpe sikkerhedstrussel: Vil store bøder være en løsning?

Amatører stod bag det gigant-DDoS-angreb, der lagde Twitter og Spotify ned

Printere og videokameraer nyt mål for hackerne: IoT-udstyr lægger Amazon, Spotify og Twitter ned i stort angreb

Sådan lægger man ved en fejl Amazon, Twitter og PayPal ned i et DDoS-angreb

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil