Chrome buldrer frem: Er nu verdens mest udbredte browser - Microsoft drøner tilbage

Chrome-browseren er gået fra at være en tikkende sikkerhedsbombe til i dag at være brugernes favoritadgang til internettet. Læs her, hvor meget det har kostet Microsofts browsere i markedsandele.

Artikel top billede

Foto: Jens Møller Nielsen

Googles Chrome-browser fik en hård fødsel i efteråret 2008, hvor sikkerhedsselskaber og myndighederne lige fra starten advarede mod at bruge Google-browseren.

Det kan du læse mere om her i en artikel fra 2008: Flere sikkerhedsproblemer i Chrome

Med tiden har Chrome dog gjort både sikkerhedsproblemer og analytikernes hårde domme til skamme ved at vinde markedsandele år efter år, og i dag er browseren den allerstørste på verdensplan.

Det viser tal fra it-analyseselskabet Net Marketshare, hvor det fremgår, at Chrome-browseren har en global markedsandel på 55 procent fra desktop-computere.

Og valget af browser har stor betydning for producenterne, da det er gennem browseren, at der eksempelvis indsamles brugerdata via cookies, og ens foretrukne søgemaskine med mange reklamemilliarder på spil vælges.

Læs også: Browser-krigen 2016: Vælger du Chrome, Firefox, Safari, Edge - eller en helt anden browser?

Basker Microsoft-browsere

På desktop-computere er Chrome-markedsandelen mere end dobbelt så stor som nullernes altdominerende browser, Microsofts Internet Explorer, som nu er nede på en markedsandel på godt 23 procent.

Læs også: Brugerne flygter fra Microsofts browsere: 292 millioner brugere har droppet IE og Edge siden nytår

Mozillas Firefox-browser i har lige godt 11 procent af markedet på tredjepladsen, mens Microsofts nyeste Edge-browser kun har 5,26 procent af den globale søgeandel.

Dermed er Microsoft fra Googles lancering af Chrome i 2008 gået fra en markedsandel på 85 procent til i dag at have godt 28 procent af browsermarkedet.

Apples Safari-browser står ifølge Net Marketshare for omkring 3,7 procent af søgningerne fra en desktop-computer.

Chrome også suveræn på mobilen
Også på mobiltelefoner er Chrome-browseren suverænt den største browser, da den kommer præinstalleret på verdens største mobilstyresystem Android.

Chrome står bag 54 procent af mobilsøgningerne, mens Safari ligger på andenpladsen med 26,63 procent markedsandel.

Android-browseren er på tredjepladsen med knap 10 procent, hvorefter Opera Mini kommer med seks procent og herefter Internet Explorer med 1,5 procent.

Igen viser markedsandelene altså, den tidligere browser-konges fald er en realitet, efter Microsoft-browseren dannede de suverænt mest efterspurgte rammer for browseroplevelsen for bare en håndfuld år siden.

Mobile Safari størst i Danmark

Et kig på de danske internetsøgninger via mobilen hos Dansk Online Index viser, at Apples Safari-browser er størst på de danske mobiltelefoner med en markedsandel på knap 42 procent.

Her kan Chrome mønstre 28,4 procent af mobilmarkedet, mens Facebooks browser ved åbning af links på det sociale medie står for næsten 23 procent af de danske sidevisninger.

På personlige computere er der dog ekkoer fra de internationale tendenser, da Chrome-browseren også er klart størst i vort lille land uden høje bjerge.

Google-browserens markedsandel lyder på 42,7 procent i oktober 2016, mens Microsofts browsere tilsammen udgør knap 33 procent af det danske browsermarked.

Læs også:
Fandt kritiske sårbarheder i Google Chrome: Nu vælter han sig i dusør-penge

Træt af Chrome? Sådan tager du alle dine indstillinger med dig over til Firefox

Ingen konkurrenter kan ryste Googles søgemaskine: Derfor slår Google alle de andre

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Københavnsområdet

    Banedanmark

    Cyber Security Manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job