Analytiker: Googles browser får det svært

En Google-browser kommer næppe til at vælte verden, medmindre firmaet virkelig kan overraske. Faktisk kan Google skyde sig selv i foden, hvis de glemmer konkurrenterne, lyder det fra en it-analytiker.

Artikel top billede

Googles browser ser formentlig dagens lys i dag.

En browser fra verdens største søgemaskine kan på papiret lyde som en stensikker succes, men det er ikke nødvendigvis i overensstemmelse med virkeligheden.

Sådan lyder den umiddelbare reaktion på Googles Chrome-browser fra Anders Elbak, analytiker hos IDC.

"Det er kun en lille gruppe af internetbrugerne, der er bevidste om, hvilken browser de benytter."

"Langt de fleste brugere er ligeglade med browseren, så længe den virker. Derfor kan det blive svært for Google at markere sig med en browser, medmindre de kan hive en kanin op af hatten," siger Anders Elbak.

"Jeg tror, at det bliver ualmindeligt svært at vinde på traditionelle browser-dyder," tilføjer han.

Hvis Google for alvor skal gøre sig bemærket som browser-producent, skal der tilføjes noget helt nyt, for de eksisterende browsere efterlader i øjeblikket kun få huller.

"Et område ,hvor Google kan vinde terræn, er ved at gøre browserens brugeroplevelse den samme på forskellige platforme, således at brugeren kan opleve genkendelsens glæde mellem telefonen, computeren og andre enheder," siger Anders Elbak.

Glem ikke konkurrenterne

Google har et meget bredt udvalg af online-applikationer som eksempelvis Google Docs og Gmail. En tæt integration mellem programmer og browser vil være logisk.

En af de foreløbige meldinger om browserens indhold lyder også på, at Google Gears-system, der gør det muligt for browseren at gemme data lokalt, så man for eksempel via Google Docs kan oprette og redigere dokumenter, selv om den pågældende computer ikke er tilsluttet internettet, er integreret i produktet.

Men den tætte integration kan blive en hæmsko, mener Anders Elbak.

"Hvis integrationen mellem Googles web-applikationer bliver for tæt, tror jeg, at mange vil vælge produktet fra. Folk vil have frihed til at vælge og ikke bindes til én leverandør," siger han.

Google bør således være forsigtig med at integrere sine produkter i browseren på bekostning af andre producenter, lyder det gode råd fra analytikeren.

"Hvis folk får en dårligere brugeroplevelse, når de bruge en anden applikation end Googles, vil de vælge browseren fra."

Google har dog tidligere vist, at selskabet forstår at tænke nyt, så det bliver spændende at se firmaets bud på en browser, slutter Anders Elbak.

Google skal primært kæmpe med Microsofts Internet Explorer og Mozillas Firefox, der sidder på henholdsvis 85 procent og 12 procent af markedet.

Google har dog allerede en stor aktie i Firefox-browseren.

Læs meget mere om Google i den trykte udgave af Computerworld-avisen fredag 5. september

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job