Ingen konkurrenter kan ryste Googles søgemaskine: Derfor slår Google alle de andre

ComputerViews: Google er og bliver den altdominerende søgemaskinen på internettet, selvom søgegiganten flere er forsøgt udfordret af blandt andre Microsoft.

ComputerViews: Når det næste år er 20 år siden, at domænet Google.com blev registreret af Larry Page og Sergey Brin, dengang studerende på Stanford University, vil søgeselskabet kunne skåle på to årtiers indiskutabel succes.

Og skåltalen vil formentlig kredse om budskabet, at søgemaskinen Google er stærkere end nogensinde.

For det er det billedet, der står mejslet i massiv granit, når man betragter markedet for søgemaskiner i år 2016.

Så meget fylder Google på markedet
I Statcounters opgørelse over brugen af søgemaskiner på desktop, mobil, tablet og konsol i juli 2016, ligger Google på en global markedsandel på 91,71 procent.

Der er således langt ned til de nærmeste "forfølgere", Yahoo med en markedsandel på 2,77 procent og Bing med 2,59 procent.

Læs også: Galleri: 20 års vilde søgemaskiner

Endnu mere bemærkelsesværdigt er det måske, at Googles markedsandel ser ud til at være klippestabil.

For går vi præcis fem år tilbage, til juli 2011, var Googles globale markedsandel på 91,4 procent ifølge Statcounter.

Danmark er lidt af et Google-land, når det kommer til søgemaskiner. I juli 2016 havde Google en markedsandel i Danmark på 95,89 procent ifølge Statcounter. Da Microsoft ville udfordre Google
Det er nu ellers ikke fordi, at konkurrenterne ikke har forsøgt at udfordre Google.

Her tænker vi ikke bare på mere niche-orienterede søgemaskiner som Wolfram Alpha, for selv it-giganten Microsoft har flere gange forsøgt sig i ringen mod Google.

Det mest seriøse forsøg fra Microsofts side blev lanceret i 2009/10, hvor søgemaskinen Bing afløste MSN og Live Search.

I februar 2010 interviewede Computerworld Peter Maxmin, leder af Bing i Europa, Mellemøsten og Afrika, og vi stillede i den forbindelse et ganske enkelt spørgsmål:

Hvornår er Bing en succes for jer?

"Det er et kæmpe marked, som vi ønsker at have en betydelig del af. Vi vil være meget tilfredse, hvis vi kan nå op på 20 procent på globalt plan. Det er en høj ambition i forhold til, hvor vi er i dag," sagde Peter Maxmin.

Og han fik ret i, at det var en høj ambition, som det fremgår af ovenstående markedstal fra juli 2016.

Allerede i november 2014 havde piben da også fået en anden lyd, da vi interviewsede Stefan Weitz, global chef for Microsofts søgemaskine-forretning.

Han erkendte i interviewet, at Bing ikke ville komme til at kunne konkurrere med Googles søgemaskine i en frontal konkurrence.

Google blev kun stærkere med mobilerne
Googles søgemaskine blev født i en tid, hvor den traditionelle computer herskede.

Da smartphones og tablets fra 2007 og frem begyndte at blive hvermandseje, kunne det i teorien have rokket ved Googles trone på søgemarkedet.

Men dels står Google selv bag det suverænt mest udbredte smartphone- og tablet-styreystem i verden, Android, hvor Googles søgemaskine naturligvis også er i fokus, dels har Google formået at få selskabets søgemaskine gjort standard i det næstmest populære styresystem, Apples iOS.

Google søgemaskine er ikke kommet til at stå svagere, fordi adgangen til internettet i dag foregår fra mange forskellige typer af devices.

Tværtimod har Google nu blot flere ben at stå fast med, når nye konkurrenter med jævne mellemrum forsøger sig på søgemarkedet.

Står stærkere med de mobile enheder
Det med de mobile enheder er interessant, for hvis man på Statcounter trækker en statistik udelukkende på søgemaskiner på desktop-computere, så falder Googles markedsandel faktisk en smule.

Nu ligger Google på en markedsandel på 89,39 på verdensplan, mens Bing er vokset til 4,2 procent.

Det ændrer ikke alverden ved Googles dominans, men det viser, at smartphones og tablets gavner Google mere, end det gavner Microsoft.

Kritiske røster om Google
Google dominerende position har naturligvis også ført til kritiske røster om selskabet og dets produkter.

Dels er der dem, der mener, at det er et problem, at så meget af vores informationssøgning foregår via samme selskabs (kommercielle) søgemaskine, og at vi bliver dummere og mindre vidende af altid blot at kunne 'google' os frem til svaret på et spørgsmål.

Så er der hele privacy-diskussionen og bekymringen over, hvad Google dog gør med vores data og al den viden om, hvad vi interesserer os for via vores søgninger.

Der er også med jævne mellemrum kritiske røster fremme om Googles skatteforhold. Blandt andet her i Danmark, hvor resultaterne i årsregnskabet ikke helt afspejler selskabets massive dominans og dermed den annonce-indtjening, som selskabet kan hive hjem. 

Læs mere om det her: Apple, Google og Microsoft i skattely: Vi står i et moralsk dilemma

Ingen af disse bekymringer og kritikpunkter har dog rokket så meget som en millimeter ved  Googles placering som den mest benyttede søgemaskine i Danmark.

Den store EU-sag mod Google
Til gengæld er der problemer forude for Google, efter at EU-konkurrencekommissær Margrethe Vestager i april meldte ud, at der nu indledes en sag mod den amerikanske it-gigant.

"Det er Kommissionens foreløbige synspunkt, at Google har iværksat en strategi angående mobile enheder, som sigter efter at bevare og styrke virksomhedens dominerende stilling inden for almindelige internetsøgninger," lød det blandt andet i meddelelsen fra Margrethe Vestager.

Læs mere her: EU åbner stor sag mod Google

"For det første har denne praksis ført til, at Google Search er forudinstalleret og gjort til den foretrukne eller eneste søgetjeneste på et stort flertal af de Android-enheder, der sælges i Europa."

"For det andet lader denne praksis til at udelukke muligheder, der giver konkurrerende søgemaskiner adgang til markedet via konkurrerende mobile browsere og styresystemer. Denne praksis synes også at skade forbrugerne ved at kvæle konkurrencen og begrænse innovationen inden for store dele af området for mobile enheder."

EU er som bekendt kun en lille del af verden, men sagen mod Google kan potentielt få stor betydning for selskabets søge-dominans.

Tænk bare på Microsofts Internet Explorer, der for ikke så mange år siden dominerede på browser-markedet, men som blandt andet på grund af EU's krav om frit browservalg i Windows i dag er blevet overhalet af Googles Chrome-browser.

Googles søgemaskine står dog som en næsten urokkelig konge af søgemarkedet.

Både fordi det er en glimrende søgemaskine, men også fordi Google har så mange kanaler at levere søgetjenesten fra.

Ifølge Internet Live Stats foretages der over 40.000 søgninger på Google hvert eneste sekund, hvilket svarer til over 3,5 milliarder om dagen.

Det kræver ingen søgning på Google for at få svaret på, hvor stor en succes det er.



Læs også:

EU åbner stor sag mod Google

Galleri: 20 års vilde søgemaskiner

Leksikon-mastodont bygger ny søgemaskine og tager kampen om mod Googles imperium

Microsoft lægger Bing bag sig som hovedprodukt: Kommer alligevel aldrig til at slå Google




Computerworld
Det nye MitID er et tigerspring for bedre cybersikkerhed
Klumme: Det nye MitID er en enestående mulighed for et markant løft af it-sikkerheden i danske kommuner. Med baggrund i udfasningen af det nuværende NemID kan de samtidig forbedre og styrke deres it-systemers værn overfor cyberangreb.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan: Fem måder at sikre dine medarbejdere på hjemmekontoret
Gennem de seneste år har arbejde hjemmefra vundet langt større gehør, selv i relativt traditionelt indstillede virksomheder, og med Covid-19 blev det i perioder en uomgængelig del af hverdagen. Men alt tyder på, at et langt mere fleksibelt arbejdsliv er kommet for at blive, også når corona slipper sit greb. Hjemme er medarbejderne – og i særdeleshed de systemer og data, de har adgang til – imidlertid langt mere udsatte for cyberangreb end bag virksomhedens firewall og andre sikkerhedsforanstaltninger. På den ene side er der altså behov for let og fleksibel adgang til centrale værktøjer og en udstrakt grad af self-service. På den anden side er det helt afgørende at sikre medarbejder, data og systemer mere grundigt end hidtil – også udenfor virksomhedens eget netværk. I denne hvidbog kan du læse mere om, hvordan værktøjerne i RSA SecurID Access kan være med til at løfte opgaven.