Ny toptelefon på vej fra Huawei: Kan tage store markedsandele efter Samsung-fadæse

Huaweis nyeste toptelefon, Mate 9 kommer ikke til Danmark, men nu lokker den kinesiske vækstkomet med en anden ny smartphone, der kan være virksomhedens største nordiske satsning nogensinde.

Huawei efterlod skuffede nordboere efter selskabets lancering af Mate 9 og Mate 9 Porsche Edition. De to nye toptelefoner kommer nemlig ikke til Danmark. 

Men Huawei har ikke glemt Norden, og inviterer i stedet til et event, hvor der vil blive lanceret en ny toptelefon som alternativ.

Specifikt har Huawei inviteret til event 22. november med ordene: "You haven't seen nothing yet" samt hashtagget #aStepAhead.

Der er tale om Huaweis hidtil største satsning i Norden, som vi er meget spændte på at præsentere.

"Jeg tør godt sige, at der vil være tale om en model, som både på design og specifikationer vil være i særklasse," siger Thor Gøtz, Huaweis landechef i en pressemeddelse.

Derudover er Huawei sparsom med informationerne, men små hints peger på, at det bliver en smartphone, der for alvor vil udfordre Samsung og Apple i Norden.

Direkte konkurrent til Samsung
Efter Samsungs tilbagekaldelse af sin Note 7's på grund af brandfare, har der manglet en ny Android-model i topsegmentet til efteråret.

Specielt da hverken Googles store Pixel XL-telefon eller LG's ligeså store LG V20 kommer til Danmark på nuværende tidspunkt. 

Den kommende lancering tyder på at være knyttet til lanceringen af Mate 9 og Mate 9 Porsche Edition. Huawei Danmark benytter samme hashtag samt et medfølgende billede til invitationen, der trækker paralleller til Mate 9's dobbelte kamera. 

Hvad end Huawei er på vej med en alternativ Mate 9 eller en modificeret Mate 9 Porsche Edition, vil det uden tvivl presse Samsung og Apple.

Enten ved at sætte sig på markedet for premiumtelefoner med store skærmstørrelser, eller ved at lancere en pendant til Samsungs Galaxy S7-smartphone.

Det er kun få måneder inden, at Samsung forventes at lancere en ny Samsung Galaxy S8 og kun få måneder efter en relativt nyhedstør iPhone 7-lancering.

Har allerede overhalet LG, Sony og HTC
De seneste år har kinesiske brands haft en voldsomt vækst, hvor særligt Huawei har rykket fremad i et korstog mod de vestlige markeder.

Det har rykket på magtbalancen, og i dag er Huawei det tredjemest populære smartphonemærke i norden, kun slået af Apple og gigantiske Samsung.

LG, Sony og HTC, respekterede brand igennem mange år, er alle rykket længere ned på listen.

Den samme himmelflugt er sket på globalt plan, hvor Huawei i dag ligger på en markedandel omkring de ni procent. Men det er ikke nok. 

Richard Yu, Huaweis administrerende direktør, udtalte tidligere på måneden til Reuters, at Huaweis plan er at have slået Apple af pinden som andenstørst inden for to år. 

Huawei solgte i sidste kvartal godt 33.6 millioner smartphones mod Apples 45.5 millioner smartphones, hvorimod Samsung solgte 75 millioner.

En stor del af Huaweis salg bunder i firmaets billigere og mindre kraftfulde P9 Lite-telefoner samt firmaets Honor-brand.

I Finland er Huawei sammen med sit søsterbrand Honor allerede det mest populære smartphone-brand og slår Samsung og Apple. 

Læs også: Test af Huawei P9: Dobbelt kamera og attraktiv pris gør P9 til en god telefon




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.