Inde i maskinen podcast:Microsoft har store planer for Windows 10 efter sommeren

Artikel top billede

Ny superteknologi på vej: Dine mobilsamtaler bliver i HD-kvalitet - og du får bedre dækning

Voice over LTE har for alvor fanget mobilbrugernes opmærksomhed, og teknologien har nu kurs mod et regulært gennembrud på markedet. Det baner vejen for samtaler i HD-kvalitet og bedre dækning.

Teleselskaber verden over har i de seneste år haft travlt med at satse på VoLTE og WiFi Calling.

Det gælder ikke mindst de danske selskaber, hvor VoLTE har stået højt på agendaen her i 2016. 

Voice over LTE eller bare VoLTE er mobilsamtaler over LTE-dataforbindelsen.

Det er en teknologi, der blandt andet muliggør en markant højere lydkvalitet i HD, så flere detaljer og nuancer kan komme med i samtalerne, ligesom video-kommunikation, IP-beskeder og deling af indhold under samtaler også er en del af VoLTE.

Læs også: Test af VoLTE på dansk mobilnetværk: Sådan lyder de nye 4G-samtaler

Ifølge en ny rapport fra Ericsson er VoLTE nu for alvor begyndt at slå igennem på mobilmarkedet, og det strømmer til med VoLTE-abonnementer.

"I de første tre kvartaler af 2016 er antallet af VoLTE-abonnementer steget stærkt og estimeres at passere 200 millioner ved årets udgang," skriver Ericsson i rapporten, der tager temperatureren på det globale telemarked, især med fokus på netværk og netværksteknologier.

VoLTE bliver mainstream

Der er kommet omkring 100 millioner nye VoLTE-abonnementer over de seneste 12 måneder, og Ericsson er ikke i tvivl om, hvad den nye mobil-teknologi har kurs imod:

"VoLTE er ved at blive mainstream, og teknologien er nu lanceret kommercielt på mere end 80 netværk i omkring 50 lande."

"Udbredelsen ventes at accelerere og nå 3,3 milliarder ved udgangen af 2022 og dermed udgøre over 60 procent af alle LTE-abonnenter globalt," skriver Ericsson.

Mere fra rapporten: Data-boom på mobilnettet: Disse enheder og apps sluger mest data

Netværksgiganten kan samtidig oplyse, at der findes steder i verden, hvor 75 procent af de samtaler, der foretages på LTE-smartphones, er VoLTE, og at nogle operatører har set en fordobling af VoLTE-samtalerne på blot seks måneder.

Det skyldes ikke mindst, at udbredelsen af smartphones med VoLTE-understøttelse stiger hastigt.

"I oktober 2016 var der over 600 VoLTE-enablede smartphone-modeller, der understøtter forskellige regioner og frekvenser," lyder det i Ericsson-rapporten.

WiFi Calling kan give bedre dækning

At VoLTE nu ser ud til at få et regulært gennembrud på markedet, betyder samtidig, at der også er udsigt til, at WiFi Calling bliver mere almindeligt.

Det er en forudsætning for WiFi Calling, at der også er VoLTE-understøttelse på smartphonen og i netværket.

WiFi Calling kan betyde en bedre mobildækning indendørs, fordi der kan skiftes automatisk imellem 4G-nettet og det lokale WiFi-netværk.

Dermed bliver det eksempelvis lettere at gennemføre en mobilsamtale, selvom man er i en bygning, hvor der er ringe mobilsignal - et problem ikke mindst meget nybyggeri er ramt af.

Med WiFi Calling overføres samtalen automatisk fra mobilnetværket til det lokale, trådløse netværk, uden at brugerne bemærker netværksskiftet.

Dermed fungerer den lokale WiFi-router som en mini-mast. 

Læs også:

Forstå WiFi Calling: Sådan kommer dine nye mobilsamtaler til at fungere

Test af VoLTE på dansk mobilnetværk: Sådan lyder de nye 4G-samtaler

Spritny måling på de danske LTE-netværk: Sådan er de danske 4G-forbindelser

Data-boom på mobilnettet: Disse enheder og apps sluger mest data

5G på tærsklen af kæmpe globalt gennembrud - men vi kommer til at sakke agterud

Vil du have hurtigere internet på smartphonen? Så brug 4G i stedet for WiFi




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere






CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.