Martin Thorborg har solgt sit regnskabsprogram Dinero til Visma. Han fortsætter som direktør i Dinero.

Visma køber Martin Thorborgs regnskabsvirksomhed Dinero

It-iværksætteren Martin Thorborg har solgt sin regnskabsvirksomhed Dinero til Visma-koncernen. "Alene på Dinero-handlen kan jeg spise mig mæt resten af mine dage," lyder det fra Martin Thorborg.

It-selskabet Visma har i går den 16. november underskrevet en overtagelsesaftale af online-regnskabsprogrammet Dinero, som it-iværksætteren Martin Thorborg søsatte tilbage i 2012.

Computerworld har fået fat i Dinero-direktør Martin Thorborg for at høre nærmere om handlen.

"Vi skal ind under Visma, som overtager os 100 procent. Vi fortsætter med det samme team, og jeg fortsætter som administrerende direktør," lyder det fra Martin Thorborg.

Angående de økonomiske detaljer i Visma-overtagelsen af Dinero ønsker Martin Thorborg med en fortid som stifter af blandt søgeportalen Jubii ikke at udtale sig konkret.

"Økonomien må jeg desværre ikke sige noget om, men det er mindre end Jubii-handlen til 100 millioner euro (744 millioner kroner, red). Lad mig sige det på den måde, at jeg alene på Dinero-handlen kan spise mig mæt resten af mine dage, med mindre jeg udelukkende lever af panda-bøffer," siger Dinero-direktøren.

Satser på synergi-effekter
Tidligere i dag har han udsendt en meddelelse til de godt 110.000 Dinero-brugere.

I meddelelsen konstaterer han, at det er en stor dag, da hjertebarnet Dinero er solgt til Visma, som vil lade Dinero-holdet fortsætte intakt under sine vinger.

"Nu kommer vi så ind under Visma, som er nordens førende udbyder af online it-systemer inden for økonomistyring. Det betyder, at vi hos Dinero får flere muskler, og vi får større muligheder for at udvikle vores regnskabsprogram," lyder det i mail-beskeden fra Martin Thorborg til Dineros brugere.

Til Computerworld uddyber han sin besked med, at Visma blandt andet har været interesseret i at få fingrene i Dineros teknologier som machine learning til automatisk bogføring og skatteregnskaber.

"Selv en 10-årig kan lave regnskaber med den teknologi, hvis vedkommende ellers kan læse og har lidt talforståelse," lyder det fra Martin Thorborg, som tidligere har afvist købstilbud fra USA og Storbritannien.

"Visma virker som det rigtige match for Dinero, da jeg slet ikke kunne fornemme synergi-effekterne hos amerikanerne og englænderne," forklarer han til Computerworld.

Dinero beskæftiger i dag cirka 30 ansatte, og selskabets omsætning lød i 2015 på knap 10 millioner kroner.

Fra helt små til de mellemstore
Hos det nordiske it-selskab Visma henviser man til en pressemeddelelse, som er lagt ud på selskabets site torsdag eftermiddag.

Her fremgår det, at Visma med opkøbet af regnskabsprogrammet e-conomic i 2015 til mellemstore virksomheder, mens selskabet med Dinero nu også er dækket ind til små og iværksætter-selskaberne.

Læs også: Danske e-conomic solgt for halvanden milliard kroner

"Opkøbet sker som led i Vismas strategi om at levere de bedste økonomisystemer og forretningsløsninger til alle små og mellemstore virksomheder i Danmark," forklarer Visma i sin pressemeddelelse.

Direktør i Visma Software, Mads Rebsdorf, bekræfter i meddelelsen, at Dinero fortsætter som hidtil med sine selvstændige løsninger, mens medarbejderstaben også forbliver intakt.

Visma har over 7.500 ansatte fordelt på flere lande, hvor der udover Norden og Baltikum også er kontorer i Rumænien og Holland. Visma-koncernen omsatte sidste år for knap syv milliarder kroner.

Udover e-conomic og Dinero har Visma i den senere tid også været på opkøb andre steder i det danske it-landskab, som du kan læse mere om her: Norske Visma køber dansk konsulenthus: Får kontrol med 180 it-freelancere

Læs også:
Norske Visma vil udfordre Microsofts danske ERP-bastion


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens It service management: Optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

22. november 2017 | Læs mere


GDPR - De sidste skridt frem mod fuld compliance

På denne konference vil du høre danske virksomheder fortælle om deres GDPR-projekter og deres udvikling, faldgruber og gevinster. Du vil også få præsenteret en række værktøjer - både proces- og it-værktøjer - der hjælpe dig med at nå det sidste stykke frem mod målet: At blive fuld compliant med de nye GDPR-regler inden 25. maj 2018.

07. december 2017 | Læs mere


Office 365 og Windows 10: Sådan udnytter du de nyeste værktøjer og funktioner

Office 365 har over de senere fem år vundet indpas i utallige danske virksomheder. Mange af disse er nu også i gang med at opgradere til Microsofts Windows 10. På dette event bliver du klogere på mulighederne og udfordringerne med Office 365 og Windows.

12. december 2017 | Læs mere






CIO
Ekspert er ikke i tvivl: Det er nødvendigt at indføre helt nye KPI’er i virksomhederne
Interview: Mange virksomheder er nødt til at indføre helt nye KPI'er, der skal bruges til at måle og styre den digitale indsats. Gartners toprådgiver Peter Søndergaard forklarer, hvorfor det er nødvendigt - og hvordan du kommer i gang.
Comon
Test af Razer Phone: Hvem havde troet, at et gaming-brand ville lancere årets mobiloverraskelse?
Test: Razer har lanceret sin første smartphone, og mens det langt fra er en smartphone for alle, så indeholder den alligevel nogle innovative ideer, som vi kan lide.
Job & Karriere
Dansk it-virksomhed indførte fire-dages arbejdsuge: I dag er sygefraværet rekord-lavt og direktøren har tabt sig 13 kilo
Interview: Great Place To Work kategori-vinderen IIH Nordic har indført en fire-dages arbejdsuge og taget et opgør med forstyrrende storrums-kontorer og en frustrerende mailkultur. I dag er medarbejderne gladere end nogensinde før.
White paper
Sådan anvender du Microsofts Assessment og Planning Toolkit i dit it-miljø
Dette whitepaper gennemgår hvordan du anvender du Microsofts Assessment og Planning Toolkit i dit it-miljø og kommer med specifikke råd og konkret vejledning til anvendelsen.