Dansk webbureau truer kunder: Betal for gratis Google-tjenester eller få slettet dine mails

Kunder hos det danske webbureau Orango er blevet opkrævet betalinger for Google-mailkonti med trussel om, at Google sletter deres konti og mails, hvis ikke pengene falder. Men Google oplyser til Computerworld, at Googles gratis mails stadig er gratis.

Artikel top billede

"Det var satans."

Så bramfrit lød det fra Gert Christoffersen, ejer af GC Maskinværkststed, da han i slutningen af september modtog en  mail fra sit webbureau Orango, hvor han får hostet blandt andet sin hjemmeside og sine gratis Google-mailkonti.

I mailen fra Orango oplyses det, at Google ændrer betingelserne for de Gmail-konti, som Gert Christoffersen har fået sat gratis op i 2011, da han blev kunde hos Orango.

Ændringerne betyder ifølge Orango-mailen til kunderne, at Google er begyndt at lukke for aktive mailkonti, og at kunderne dermed risikerer at miste deres mail tilknyttet til disse mail-konti.

Herefter fremgår det, at Orango har undersøgt, hvad der skal til, for at kunderne kan undgå at få lukket deres mailkonti.

Og helt ekstraordinært har Orango fået tilladelse til at opgradere kundernes Google-mailkonti til betalingskonti og dermed undgå lukning fra Google.

Løsningen er imidlertid, at kunderne skal betale en faktura på 1.670 kroner for opgradering til G-suite Apps maillicens, Google Apps mail-support og Google Apps-aktivering til Orango.  

Fakturaen til Orango skal betales inden 10 dage.

Google: Vi har ikke ændret forretningsbetingelser
Gert Christoffersen undrer sig over mailen fra Orango, da han ikke ønsker at betale de opkrævede 1.670 kroner for opgraderingen.

"Jeg skrev tilbage til dem (Orango, red) tre gange, for jeg kunne jo ikke forstå, at deres problem med Google nu skulle blive mit problem, som jeg måtte betale for," fortæller Gert Christoffersen til Computerworld.

Løsningen blev derfor, at Orango flyttede ham over til en gratis konto hos Gigahost, hvor han efterfølgende havde en del bøvl med mailopsætningen, mistede sit Google-spamfilter og måtte slås med en backup af sine gamle Gmail-beskeder.

"Jeg måtte jo ud at hente mails fra en af mine gamle backups. Men selv om jeg har reetableret alting selv, så godt jeg nu kunne, har jeg nok mistet omkring fem dages mailkorrespondancer, og det er jo ret skidt," forklarer Gert Christoffersen fra GC Maskinværksted.

Læs Orango-direktør Klaus Walkusch forklaring: Direktør vil kun interviewes per mail: Derfor har vi sendt fakturaer ud for gratis Gmail

At han skulle igennem alt dette møje og besvær, skyldtes altså ifølge webbureaet Orango, at Google har ændret sine forretningsbetingelser.

Computerworld har spurgt Google, om hvornår og hvorfor selskabet har ændret sine betingelser for de kunder, som hoppede på G-suite Standard Edition (tidligere Google Apps Standard Free), før det blev en betalingskonto i december 2012.

For hvis Google har ændret disse betingelser, er det jo ikke bare Orangos cirka 500 kunder, der pludselig skal have penge op af lommen for at køre videre på de hidtil gratis Google-tjenester.

En sådan ændring vil ramme hundredetusindvis, hvis ikke millioner, af mindre virksomheder over hele kloden.

Men svaret er i direkte modstrid med, hvad Orango oplyser til sine kunder.

"Jeg kan bekræfte, at vi ikke har ændret vores aftale for G Suite Standard Edition," lyder svaret fra Googles kommunikationsmanager, Anne Sofie Kirkegaard, til Computerworld.

Google har desuden udarbejdet flere guides til, hvordan brugere kan migrere væk fra G-suite hvis ønsket, ligesom det er muligt at nedgradere til gratis-tjeneste, hvis man er gratis-bruger og har opgraderet/været tvunget til opgradering til betalingstjeneste.

Flere kunder med fakturaer
Gert Christoffersen fra GC Maskinværksted er langtfra den eneste Orango-kunde, som har modtaget en kontant opkrævning fra Orango med henvisning til, at Google har ændret sine forretningsbetingelser, hvilket altså it-giganten benægter.

En rundringning til flere Orango-kunder viser, at nogle kunder slet ikke har haft gratis Gmail-tjenester igennem webbureaet, mens andre kunder har haft Google-tjenesterne.

Sidstnævnte kunder har i lighed med GC Maskinværksted også fået en faktura på 1.670 kroner, sel vom de hoppede på gratis-løsningen før december 2012, hvorefter de burde kunne køre gratis videre på tjenesterne ifølge Google og selskabets app-supportsite.

Dette gælder blandt andet Malerfirmaet Nord, som har Alexander Møllekilde ved roret. Han har ikke betalt fakturaen, fortæller han til Computerworld.

"Det er jo en sjov sag, for jeg fik jo fem gratis mailadresser med hos Google, da jeg blev Orango-kunde i 2012. Jeg har brokket mig gevaldigt til Orango, og så fik jeg åbnet det hele igen," forklarer Alexander Møllekilde til Computerworld.

"Det virker jo lidt underligt, at Orango kan åbne det hele igen, når det er Google, som truer med at lukke for mailkontoen og slette data," fortsætter han.

Også selskabet DCC Services har modtaget fakturaen og pligtskyldigt betalt den.

"Jeg tænkte, det var fair nok, for der er jo tale om opgradering til professionel App Works for Business," siger David Christoffersen fra DCC Services, som fik Google-konti tilknyttet hos Orango i 2011.

Han er overrasket over, at Computerworld kan oplyse ham om, at Google ikke har ændret sine forretningsbetingelser, som Orango ellers hævder i sin mail.

Men han er også lidt ligeglad, selv om han har betalt fakturaen for mailopgraderingen. For han er på udkig efter et nyt webbureau, som kan redesigne hans hjemmeside.

"Fakturaen med opkrævning for mails var bare hovedet på sømmet til, at jeg ville skifte," lyder det fra David Christoffersen.

Læs Orango-direktør Klaus Walkusch forklaring: Direktør vil kun interviewes per mail: Derfor har vi sendt fakturaer ud for gratis Gmail

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

TD SYNNEX Denmark ApS

Bid Support Specialist (Maternity Cover)

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Software Developer

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

Vi søger en fagkoordinator til vores Analyseplatformsteam i PET

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly