DF afviser al snak om at lovliggøre Uber: "Hør nu her. Jeg har ikke tænkt mig at lave en lov, der rummer Uber eller andre pirat-taxifirmaer."

Regeringen lægger op til en liberaliserings af taxiloven. Men regeringens støtteparti, Dansk Folkeparti, afviser at gå med til en legalisering af Uber.

Artikel top billede

(Foto: Steen Brogaard)

Det nye regeringsgrundlag fra Venstre, Konservative og Liberal Alliance lægger op til en de-regulering af taxilovgivningen.

Men Dansk Folkeparti, der udgør regeringens parlamentariske grundlag, afviser at lægge stemmer til en ny taxilov, hvis den giver Uber lovlig adgang til det danske marked.

"Det kommer ikke til at ske med vores stemmer," siger Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen til Computerworld.

Læs også: Landsretten slår fast: Uber-chauffører bryder loven

Omstridt taxilov

Netop den danske taxilov har været et omstridt emne gennem de seneste år, hvor den amerikanske kørselstjeneste Uber har fundet vej til det danske marked og har udfordret den eksisterende regulering på taxamarkedet. 

Det er blot få uger siden, at Landsretten stadfæstede en dom mod en Uber-chauffør, der havde fået en bøde på 6.000 kroner for at have kørt taxakørsel i personbil uden at have de nødvendige tilladelser. 

Den nye trafikminister Ole Birk Olesens parti Liberal Alliance har tidligere argumenteret for en legalisering af Uber og i forbindelse med sin tiltrædelse som trafikminister, gjorde har Ole Birk Olesen i en Facebook-opdatering gjort klart, at han ønsker en liberalisering af taxiloven.

Men Kim Christiansen, ser du slet ingen muligheder for et kompromis. Kan vi forestille os en legalisering af Uber, hvis virksomheden bliver underlagt en tilstrækkelig stram regulering? 

"Nej. Hør nu her: Jeg har ikke tænkt mig at lave en lovgivning, der rummer hverken Uber eller andre pirat-taxifirmaer. Det handler ikke om, at vi skal stille krav til Uber men om, at de må indordne sig under de regler, der i forvejen er i Danmark. Ønsker de ikke det, så er det en politiopgave," siger han. 

Læs også: Anklager Uber for udspekuleret strategi i retten: Satser på spam og forhaling

DF: Ny teknologi kan ikke overflødiggøre lovkrav
Af regeringsgrundlaget fremgår det, at partierne ønsker "en  ophævelse af antalsbegrænsningen på tilladelser til taxikørsel" samt at fjerne "unødige adgangsbarrierer til erhvervet" ved at indføre "teknologineutrale krav til kontrol og forbrugerbeskyttelse".

Eksempelvis har Liberal Alliance tidligere argumenteret for, at Uber gennem sin app har overflødiggjort nogle af de skrappe reguleringer i taxiloven, der blandt andet stiller krav om, at der skal være installeret et traditionelt taxameter i vognene. 

Men afskaffelsen af det krav skal regeringen ikke gøre sig forhåbninger om at få gennemført med Dansk Folkepartis stemmer. 

"Vi vil gerne se på at ophæve de lov-bestemte begrænsninger på antallet af taxitilladelser og den slags ting, men vi kommer ikke til at fravige vores krav til indretningen af bilerne," siger han. 

Kim Christiansen står eksempelvis fast på, at taxiloven skal indeholde krav om, at alle bilerne skal have et taxi-skilt på taget samt taxameter, videokamera og sædefølere i kabinen. 

Alt sammen noget som Ubers biler udmærker sig ved ikke at have. 

"Men hvis der hen af vejen kommer teknologier, der kan overflødiggøre de krav, så er vi da åbne over for det. Vi er ikke teknologiskræmte, men vi mener bare ikke, at den slags teknologier findes i dag," siger Kim Christiansen.

Læs også:
Dansk taxachauffør gik undercover hos Uber: Her er, hvad han oplevede 

Uanset hvad Københavns Byret kommer frem til, vil Uber ende som den store vinder

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Shure Scandinavia A/S

Signal Processing Developer with Ambitions

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cloud

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job