Apple-boss efter Watch-salget er styrtdykket: Uret bliver et af årets julegave-hits

Tal fra IDC peger på, at salget af Apple Watch er i frit fald. Apple selv siger, at selskabets ur ligner et af de største julegave-hits. Hvem har ret?

Analysehuset IDC har for nyligt fremvist salgstal for wearables, og især tallene for Apple Watch har vakt opsigt i den ganske it-verden.

For salget af æbleselskabets ur er tilsyneladende i frit fald med en kraftig salgsnedgang.

Konkret blev der i tredje kvartal 2015 solgt knap fire millioner Apple Watch-ure, mens salget i samme periode i år ligger på godt en million solgte Apple-ure.

Det svarer til en tilbagegang på 71 procent.

Følger generel tendens
Tilbagegangen sker samtidig med, at IDC-tallene viser, at der generelt er en svagt stigende tendens til, at der bliver solgt omkring 3,1 procent flere wearables siden tredje kvartal sidste år.

Faktisk er der fremgang hos alle andre ledende wearables-producenter som Fitbit, Xiaomi, Garmin og Samsung - på nær altså Apple, som tager drøje hug i salgstabellen.

Derimod er der specifikt på de smarte ure en tendens til, at salget falder, som du kan læse mere om her: Ingen vil have smartwatches

Sådan præsenterer IDC sin kvartalssalgstal: 

Top Five Wearable Device Vendors, Worldwide Shipments, Market Share and Year-Over-Year Growth, 3Q 2016 (Units in Millions)

Vendor

3Q16 Unit Shipments

3Q16 Market Share

3Q15 Unit Shipments

3Q15 Market Share

Year-Over-Year Growth

1. Fitbit

5.3

23.0%

4.8

21.4%

11.0%

2. Xiaomi

3.8

16.5%

3.7

16.4%

4.0%

3. Garmin

1.3

5.7%

1.2

5.3%

12.2%

4. Apple

1.1

4.9%

3.9

17.5%

-71.0%

5. Samsung

1.0

4.5%

0.5

2.4%

89.9%

Others

10.4

45.3%

8.3

37.0%

26.1%

Total

23.0

100.0%

22.3

100.0%

3.1%

Source: IDC Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker, December 5, 2016


Apple: En af årets julegaver
Apples administrerende direktør Tim Cook har kommenteret på IDC-tallene, som han finder højst besynderlige.

I en mail til nyhedsbureauet Reuters angiver han, at fjerde kvartal af 2016 ser ud til at blive en af de bedste kvartaler for Apple Watch, siden uret blev lanceret i april 2015.

"Vores data viser, at Apple Watch-salget går fremragende, og det ligner en af de mest populære julegaver i år," skriver Tim Cook til Reuters.

Her angiver han også, at salgsvæksten i den første uge af julesalget er røget igennem loftet, uden han dog har medsendt konkrete salgstal, der bakker påstanden op.

Er nummer to et mirakel?
Med til historien om det vigende Apple Watch-salg og Tim Cooks udtalelser om, at vi snart ser det bedste kvartal for den lille computer rundt om håndleddet, hører Apples produktcyklus. 

For det hidtidige Apple Watch blev lanceret i foråret 2015, og det var dermed i slutnigen af sin cyklus i tredje kvartal 2016 juli, august og september), hvor det oplevede det kraftige fald. 

Anden generation af uret er så blevet præsenteret og lagt ud til kunderne i slutningen af september i år, hvilket altså vil sige i slutningen af det omstridte tredje kvartal.

Så det er ikke helt utænkeligt, at Apple-kunderne har ventet på, at næste generation af Apple Watch ville komme på hylderne, inden de smækkede godt 3.000 kroner på disken.

Fjerde kvartals salgstal vil således vise, om Apples ur kun kan registrere en død puls, eller om det er Apple-boss Tim Cook, der kan grine hele vejen til banken.

Læs også:
Hvor skal Apples næste store hit komme fra? Her er alle de revolutionerende teknologier, som Apple arbejder med



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
SKI stadfæster afgørelse: Atea må fortsat deltage i offentlige udbud
I 2018 fik Atea lov til at byde med på offentlige udbud trods den store bestikkelsessag. Nu fastholder SKI og Økonomistyrelsen den afgørelse.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Sådan: Giv medarbejderne frit valg og øg arbejdsglæden
Mange virksomheder udleverer stadig samme smartphone, laptop eller tablet til alle medarbejderne. Det kan koste dyrt på produktivitet, effektivitet, arbejdsglæde – og reelt også medføre ressourcespild, massivt øget administration og øgede sikkerhedsrisici. Men det behøver slet ikke at koste ekstra, hvis du giver medarbejderne indflydelse på, hvilke enheder de skal arbejde på. Tværtimod kan du med en gennemtænkt choose-your-own-device-aftale stille præcis det udvalg af enheder og tilbehør til rådighed, som både lever op til medarbejdernes forventninger og virksomhedens sikkerhedskrav.