Ticketmaster afslører: Vi bliver angrebet af billethaj-bots fem milliarder gange om året

Bots i billetkøen er et stigende problem i USA, som nu vil gøre robot-billethajerne ulovlige. Billet-selskabet Ticketmaster forklarer her, hvorfor Danmark fortsat er relativt forskånet for problemet.

Robotter på mission som billethajer er et stigende problem i USA, hvor de digitale væsener i stor stil opsnapper billetter, før mennesker kan nå at klikke på købsknappen.

Den amerikanske Kongres har derfor for nyligt vedtaget lovgivning om at fange og straffe bagmændene bag robotterne, som er sendt på nettet med penge på lommen for at storkøbe billetter.

De bot-købte billetter bliver især revet væk til meget attraktive forestillinger eller begivenheder, hvorefter de bliver solgt til overpris på lovlige videresalgssites.

Lovgivningen mod denne robot-praksis mangler endnu præsident Barack Obamas underskrift og endelige blåstempling, før bot-bagmændene kan straffes, skriver BBC

Mindre problem i Danmark
I Danmark opererer blandt andre det internationale billetkontor Ticketmaster, som i 2002 overtog det danske billetnet.dk.

Ticketmaster forklarer til Computerworld, at bot-problematikken især er et problem i USA og Storbritannien, som er to af de mest modne billetmarkeder.

Derimod er Danmark ifølge den internationale billetpusher relativt forskånet for robotter på billetmission.

"Der er bots, der forsøger at komme igennem til Ticketmaster i Danmark, men det er en meget lille del sammenlignet med USA. Da billet-videresalg med profit er forbudt i Danmark, vil ingen opnå nogen fordele ved at købe billetter på unfair vilkår," forklarer Ticketmaster i en mail til Computerworld. 

Fem milliarder bots om året
Ticketmaster afslører samtidigt, at robotter globalt angriber selskabets billetsites omkring fem milliarder gange årligt.

Denne konstante plage bliver bekæmpet med en række værktøjer.

"Vi kæmper hver dag mod bots, så billetterne kan blive tilgængelige for fans og for at gøre købsprocessen lettere. Vi investerer millioner af pund i teknologi og menneskelig moderingen til at identificere og blokere bots," lyder det fra Ticketmaster.

Udover menneskelige moderering oplyser billetselskabet, at der er flere teknologi-lag og data science i spil, når botterne skal stoppes ved billetlugen. 

Læs også:
I dag er kunstig intelligens og bots legetøj - men om få år er det blodigt alvor

Microsofts bot-guru vil udvikle en bot, der kan bestå Turing-testen: Om få år vil vi ikke kunne skelne bots fra mennesker



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmulighederne stiger hastigt i antal samtidig med, at det egentlige potentiale er klar til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og på hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

24. april 2018 | Læs mere


Basware Connect 2018

Kigger du efter nye måder at fremtidssikre og vækste din virksomhed på? Udnytter du den eksplosion af data, som digitaliseringen har ført med sig? Virksomheder der gør brug af data mining, kunstig intelligens og er drevet af data analyse kan bedre forstå deres kunder og deres produkter - og dermed øge deres konkurrencemæssige fordele. Allerede nu er der nemlig masser af muligheder for at automatisere sine indkøbs- og betalingsprocesser og få adgang til data, der bør danne grundlaget for strategien.

25. april 2018 | Læs mere


Digitaliseringskrav, ledelse og fremtidens kommunikationsudfordringer

Hør om håndteringen af digitaliseringskrav, ledelsesudfordringer og effektiv kommunikation og få en smagsprøve på IDG Kurser og Computerworlds nye lederuddannelse til dig som er CIO, IT-chef og/eller digital-leder: It Executive Masterclass.

25. april 2018 | Læs mere






Premium
Tung Atea-dominans på hardware-markedet helt ok, mener SKI: "Hvis en virksomhed vokser sig stor, er det typisk også fordi, den gør et eller andet rigtigt. Der er ikke noget i vejen med at være dominerende"
Der er glimrende konkurrence på markedet for det offentliges hardware-indkøb, selv om Atea lander de fleste ordrer, mener SKI. "Det er min opfattelse, at der er en glimrende og benhård konkurrence på hardwaremarkedet. Det er ikke nemt at være aktør på det marked," siger udbudsdirektør i SKI, Christian Lunding.
Computerworld
Kæmpe-cyberangreb afsløret: Millioner af computere hacket - pilen peger (igen) mod Rusland
Pilen peger entydigt mod Rusland, mener USA og Storbritannien. Se stor advisory om angrebet, der har inficeret millioner af routere, switche og lignende i virksomheder og myndigheder.
CIO
Allersidste opdatering på vej: Om en uge er det slut med stor-version af Windows 10 - skynd dig at opdatere
Om en uge er det slut for altid med den første store udgave af Windows 10, som Microsoft efter 29 måneder ikke længere vil supportere.
Job & Karriere
Klassiske brokere af it-konsulenter står over for kæmpe udfordring - forretningsmodellen er under pres
Klumme: Eksterne konsulenter er populære og en god løsning i en branche i vækst. Men selve forretningsmodellen bag it-konsulenterne er under alvorligt pres.
White paper
11 skridt, der sikrer dig det bedste udbytte af dit CRM-projekt
Dette whitepaper identificerer 11 skridt, som enhver organisation bør gennemgå i forbindelse med CRM-implementering.