Ticketmaster afslører: Vi bliver angrebet af billethaj-bots fem milliarder gange om året

Bots i billetkøen er et stigende problem i USA, som nu vil gøre robot-billethajerne ulovlige. Billet-selskabet Ticketmaster forklarer her, hvorfor Danmark fortsat er relativt forskånet for problemet.

Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

Robotter på mission som billethajer er et stigende problem i USA, hvor de digitale væsener i stor stil opsnapper billetter, før mennesker kan nå at klikke på købsknappen.

Den amerikanske Kongres har derfor for nyligt vedtaget lovgivning om at fange og straffe bagmændene bag robotterne, som er sendt på nettet med penge på lommen for at storkøbe billetter.

De bot-købte billetter bliver især revet væk til meget attraktive forestillinger eller begivenheder, hvorefter de bliver solgt til overpris på lovlige videresalgssites.

Lovgivningen mod denne robot-praksis mangler endnu præsident Barack Obamas underskrift og endelige blåstempling, før bot-bagmændene kan straffes, skriver BBC

Mindre problem i Danmark

I Danmark opererer blandt andre det internationale billetkontor Ticketmaster, som i 2002 overtog det danske billetnet.dk.

Ticketmaster forklarer til Computerworld, at bot-problematikken især er et problem i USA og Storbritannien, som er to af de mest modne billetmarkeder.

Derimod er Danmark ifølge den internationale billetpusher relativt forskånet for robotter på billetmission.

"Der er bots, der forsøger at komme igennem til Ticketmaster i Danmark, men det er en meget lille del sammenlignet med USA. Da billet-videresalg med profit er forbudt i Danmark, vil ingen opnå nogen fordele ved at købe billetter på unfair vilkår," forklarer Ticketmaster i en mail til Computerworld. 

Fem milliarder bots om året

Ticketmaster afslører samtidigt, at robotter globalt angriber selskabets billetsites omkring fem milliarder gange årligt.

Denne konstante plage bliver bekæmpet med en række værktøjer.

"Vi kæmper hver dag mod bots, så billetterne kan blive tilgængelige for fans og for at gøre købsprocessen lettere. Vi investerer millioner af pund i teknologi og menneskelig moderingen til at identificere og blokere bots," lyder det fra Ticketmaster.

Udover menneskelige moderering oplyser billetselskabet, at der er flere teknologi-lag og data science i spil, når botterne skal stoppes ved billetlugen. 

Læs også:
I dag er kunstig intelligens og bots legetøj - men om få år er det blodigt alvor

Microsofts bot-guru vil udvikle en bot, der kan bestå Turing-testen: Om få år vil vi ikke kunne skelne bots fra mennesker

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car