Artikel top billede

Mærsk indgår tæt samarbejde med den kinesiske it-gigant Alibaba: Her er planerne

Danmarks største virksomhed Mærsk har på sin digitaliseringsrejse indgået aftale med en af verdens største it-handelsplatforme Alibaba fra Kina. Læs her, hvad Mærsk håber på at få ud af samarbejdet.

Det danske erhvervs-flagskib Mærsk har for nyligt indgået en større samarbejdsaftale med den kinesiske e-handelsplatform Alibaba om, at virksomheder med vareforsendelser kan booke plads på Mærsk-fartøjer.

Varebookingen er et pilotprojekt på udvalgte ruter og havne, oplyser Mærsk Line til Computerworld.

Samarbejdet mellem det danske fragtselskab og den kinesiske e-handelsgigant foregår ved, at Alibabas kunder via selskabet OneTouch-platform til import, eksport og hjælp til eksempelvis toldspørgsmål kan booke plads på Mærsk-fartøjer.

Verdens største containerrederi Mærsk forklarer, at samarbejdet med Alibaba er et skridt på en længere digitaliseringsrejse, der undervejs skal give bedre services og produkter til selskabets kunder og samarbejdspartnere.

"Vi lancerede pilotprogrammet den 22. december for at tage endnu et skridt på denne rejse til at tilbyde fuldt ud digitaliserede kundeløsninger," lyder det fra Mærsk Line i Kina.

Læs også: Mærsk på vej med massive investeringer i ny digitalisering: Er på jagt efter nye 'anderledes' folk

Skærer ikke mellemmand fra

Det danske fragtselskab forklarer, at den nuværende lancering til Alibabas OneTouch-kunder blandt andet vil indeholde muligheden for, at vare-afsendere online kan låse leveringsprisen fast på forbookede pladsbestillinger ved at forudbetale en depositumpris.

Samtidig tilføjer Mærsk Line, at Alibaba-initiativet ikke handler om skære mellemforhandlere og speditører fra, som blandt andet nyhedsbureauet Reuters ellers har spekuleret i.

"Mærsk har valgt at samarbejde med Alibabas OneTouch-platform, fordi platformen har en vigtig servicemodel," lyder budskabet.

Det vigtige i OneTouch-modellen er ifølge Mærsk, at små og mellemstore kunder ikke bare får fragtet gods fra A til B, men også at de kan få deres varer fortoldet, transporteret og få udleveret de nødvendige dokumenter undervejs.

"Vi håber, at skibsejere og speditører igennem hele forsyningskæden kan se deres roller i Alibabas OneTouch-platform, så vores kunder kan få al den nødvendige service igennem platformen," forklarer Mærsk Line.

Læs også:
Til hackathon hos A.P. Møller-Mærsk: Her er tre ideer, der kan revolutionere shippingbranchen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere