Her er grunden til norske Vismas aggressive opkøbstogt i Danmark

Den norske software-kæmpe Visma har bebudet flere danske opkøb i 2017, og ifølge en dansk ekspert vil Visma formodentligt være i stand til at foretage endnu et milliard-opkøb, hvis den rigtige mulighed byder sig.

Artikel top billede

Den nordiske software-kæmpe Visma har en bevidst strategi om at erobre sine kunder tidligt. 

Det er årsagen til, at virksomheden gennem de seneste år målrettet har opkøbt regnskabssoftware, der især er populært blandt danske iværksættere.

Det gælder eksempelvis Martin Thorborgs regnskabsprogram Dinero og regnskabs-programmet SummaSummarum, men også iværksætteren bag regnskabsprogrammer Billys har fortalt, at Visma gentagne gange har henvendt sig til ham med opkøbstilbud.

"Denne type opkøb giver selskabet adgang til en kæmpe portefølje af mindre kunder, hvor af en del af dem har potentiale til at vokse sig større. I takt med at de vokser sig større, har Visma en lang række løsninger, som de kan sælge til virksomhederne som opgraderinger, " vurderer Bo Lykkegaard, der er chefanalytiker hos it-analysehuset IDC.

Læs også: Dinero-konkurrenten Billy efter Vismas opkøb af Dinero: Derfor sagde vi nej til to million-bud fra Visma

Sidder tungt på SMB-markedet

Vismas mange opkøb betyder, at virksomheden i dag sidder relativt tungt på markedet for virksomhedssoftware til de mindre virksomheder i Norden. Et marked der typisk er domineret af lokale software-udviklere.  

Men ifølge Bo Lykkegaard er det formodentligt Vismas strategi at udnytte den solide base blandt de mindre virksomheder til at udfordre både Microsoft og SAPs dominans på markedet for virksomhedssoftware til de større virksomheder.

Læs også: Stor norsk koncern klar til opkøbstogt i den danske it-branche: "Vi har betydelige ressourcer til rådighed"

Har muskler til endnu et gigant-opkøb

Indtil videre står Vismas opkøb af regnskabsprogrammet E-conomic for halvanden milliard kroner som den norske koncerns største opkøb på det danske marked.

Men i et interview med Computerworld slår Mads Rebsdorf, direktør for for Visma e-conomic i Danmark fast, at Visma fortsat har betydelige ressourcer til rådighed for opkøb i Danmark og, at virksomheden agter at foretage nye opkøb i løbet af 2017.

Bo Lykkegaard vurderer, at Vismas økonomiske muskler at så store, at virksomheden vil være i stand til at foretage endnu et køb af E-conomic størrelsen på det danske marked, hvis den rigtige mulighed skulle opstå.

"E-conomic-handlen viste, at Visma uden større problemer er i stand til at smide halvanden milliard på bordet for den rette virksomhed, men jeg gætter på, at vi nærmer os den øvre grænse for Vismas formåen ved et prisskilt på omkring 2 milliarder kroner," siger han. 

Han vurderer dog også, at Visma i dag har formået at støvsyge en stor del af det danske marked for regnskabssoftware og, at der derfor kun er ganske få opkøbsmuligheder tilbage.

Læs også
Visma-direktør garanterer fortsat gratis ydelser: Derfor køber vi Thorborg-firmaet Dinero 

Visma køber Martin Thorborgs regnskabsvirksomhed Dinero

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Ingeniører til Kapacitetscenter for mindre droner

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Operations Engineer til drift af infrastruktur

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S