Visma-direktør garanterer fortsat gratis ydelser: Derfor køber vi Thorborg-firmaet Dinero

Interview: Visma vil bibeholde gratismodellen bag Martin Thorborgs Dinero, som Visma netop har købt. "Generelt er det næppe en god ide at hæve priserne for et forretningskoncept, som har bevist sin værdi med gode økonomiske resultater," siger Visma Softwares direktør, Mads Rebsdorf.

Artikel top billede

Direktør for Visma Software forklarer her planerne med at købe Martin Thorborgs regnskabsprogram Dinero.

I denne uge satte den nordiske it-koncern gaflen i Martin Thorborgs regnskabsprogram til små og mindre virksomheder, Dinero, for et ukendt beløb.

Det kan du læse om her: Visma køber Martin Thorborgs regnskabsvirksomhed Dinero

Direktør i Vismas software-afdeling, Mads Rebsdorf, forklarer ovenpå købet til Computerworld, at Visma ikke vil begynde at tage penge for gratisversionen af Dinero. Ikke i dag. Ikke i morgen. Ikke i de næste mange år.

"Der er ingen planer om at ændre Dineros forretningsmodel. Altså, vi har ikke engang diskuteret at ændre gratisversionen af Dinero til en betalingsversion, så det kan jeg slet ikke forestille mig skulle ske, selv om det er svært at se 10 år ud i fremtiden," siger Mads Rebsdorf.

Ingen prisstigninger på vej

Dinero omsætter i dag for omkring 10 millioner kroner.

Indtægterne kommer igennem det nyeste Visma-selskab ved at sælge abonnementer til professionelle brugere med lidt større krav til funktionalitet end gratis-brugerne.

Mads Rebsdorf forklarer, at også for betalingsbrugerne bliver vilkårene de samme, så langt øjet rækker.

"Generelt er det næppe en god ide at hæve priserne for et forretningskoncept, som har bevist sin værdi igennem tre til fire års tid med gode økonomiske resultater og teknologi, som vi gerne ville have fat i," siger Visma Software-direktøren til Computerworld.

"Dinero har bygget den helt rigtige løsning til mindre virksomheder, der måske ikke kender særlig meget til regnskaber. Den kvalitet skal vi bibeholde. Men det er klart, at vi gerne vil udnytte teknologien til at følge med generelle trends på markedet for regnskabsprogrammer," fortsætter han.

Her udpeger han trends som kunstig intelligens til machine learning, automatiserede bogføringer og lettest mulige administration.

"Så det giver god mening, at udviklerne i Dinero og udviklerne i e-conomic videndeler om, hvordan vi kan gøre begge produkter bedre," siger Mads Rebsdorf med henvisning til e-conomic regnskabsprogrammet, som Visma købte for halvandet år siden.

Det kan du læse mere om her: Milliardhandel: Danske e-conomic solgt for halvanden milliard kroner

Kan Visma passe på Dinero?

Indtil videre er prisen for Dinero hemmelig.

Mads Rebsdorf siger dog, at transaktionen formentlig vil indgå i Visma-koncernens 2016-regnskab, som er offentligt tilgængeligt omkring april eller maj til næste år.

"Der er mange parametre i sådan en handel, som vi ikke har lyst til at fortælle om lige nu," forklarer han.

Ikke desto mindre var Dinero-stifter Martin Thorborg ganske besk på sociale medier, da Visma for halvandet år siden købte e-conomic.

Her insinuerede direktøren for den daværende Visma-konkurrent om, at Visma måske ikke ligefrem var den bedste virksomhed til at overtage et regnskabsprogram med ordene:

"Så købte Visma E-conomic. Vi må håbe de passer bedre på dem, end de gjorde med Summasummarum..."

Men den historie maner Mads Rebsdorf fra Visma Software i jorden, nu når selskabet blæser til kamp mod hovedkonkurrenten Microsofts stribe af regnskabsprogrammer lige fra C5, Navision, Axapta og det kommende Dynamics365.

"Jeg mener, at vi har passet godt på e-conomic og Summasummarum, ligesom vi også kommer til at passe godt på Dinero," runder Mads Rebsdorf af.

Læs også: 
Visma køber Martin Thorborgs regnskabsvirksomhed Dinero

E-conomic blæser til kamp: Sådan vil vi snuppe kunder fra Microsoft i stor stil

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Netcompany A/S

Operations Engineer til drift af infrastruktur

Københavnsområdet

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Konsulent til It-økonomistyring på udlændinge- og integrationsområdet

Københavnsområdet

KMD A/S

AI Engineer

Nordjylland

Politiets Efterretningstjeneste

Datacentertekniker til PET

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil