Royal Arena-direktør tavs trods hård kritik af ekstremt høje mobilpriser i arenaen: Her er hans eneste kommentar

Royal Arena kritiseres for at opkræve meget høje priser for at give mobilselskaberne lov til at dække den nye koncerthal. Eneste korte kommentar fra arena-direktør Dan Hammer kommer i en mail. "Ærgerligt, at Dan Hammer ikke svarer på spørgsmål om problematikken," mener teledirektør.

Artikel top billede

Foto: Royal Area

Royal Arena er udsat for hård kritik fra to af Danmarks største mobilselskaber, Telia og Telenor, som mener, at Københavns nye spillested med fuldt overlæg spekulerer i at malke dem for penge.

Ifølge de to selskaber opkræver Royal Arena mere end 10 gange den i forvejen høje gennemsnitlige markedspris for masteleje i Københavns-området for adgang til koncerthallens dækningsanlæg.

Adgangen er nødvendig for at sikre teleselskabernes kunder ordentligt mobildækning i hallen, som ifølge dem er blevet bygget som et slags selvskabt sort mobil-hul.

Telia og Telenor mener, at Royal Arena forsøger at slå plat på, at teleselskabernes kunder forventer, at der er dækning i hallen.

Det kan du læse mere om her: Royal Arena forlanger flere hundrede tusinder kroner af teleselskaber for mobildækning: "Men Royal Arena burde da faktisk betale teleselskaberne i stedet for at slå plat på et selvskabt mobil-hul"

TDC og 3 har valgt at købe sig ind på dækningen i hallen på Royal Arenas vilkår. 

Dan Hammer, administrerende direktør i Royal Arena, vil trods kritikken ikke stille op til interview med Computerworld, der i flere dage har forsøgt at få ham til at udtale sig.

Vi ville gerne blandt andet have spurgt direktøren om, hvordan forholder sig til kritikken, hvorfor Royal Arena opkræver en meget høj pris og hvordan Dan Hammer forholder sig til beskyldningerne om at slå plat på et selvskabt problem.

Dan Hammer er imidlertid ikke vendt tilbage på vores henvendelser - hverken per telefon eller per mail.

I stedet meddeler Royal Arenas presseansvarlige per mail følgende:

"Hermed citat fra Dan Hammer, administrerende direktør. "Vi ønsker naturligvis, at alle gæster i Royal Arena har god mobildækning, og i samarbejde med YouSee og 3 har vi sikret, at de fleste gæster vil opleve en meget solid dækning. Samtidig er vi glade for, at TT-netværket har valgt at opsætte en mobil mast i nærheden, om end vi ikke kan vurdere kvaliteten af denne løsning. Det er alene op til Telenors og Telias kunder at gøre dette."

I boksen her til højre kan du se de spørgsmål, som vi gerne vil have svar på fra Dan Hammer, men som han altså ikke vil svare på.

Jakob Willer, direktør i telebranchens fælles organisation, Teleindustrien, finder det besynderligt, at Dan Hammer ikke vil stille op til interview:

"Det er ærgerligt, at Dan Hammer ikke svarer på spørgsmålene om problematikken. Når man driver sådan et sted [som Royal Arena, red] må man have en kæmpeinteresse i at sikre, at der er mobildækning. Her burde Royal Arena tage det ansvar på sig og sørge for, at der er god mobildækning for alle og ikke tage det som en anledning til at forsøge at malke teleselskaberne," siger Jakob Willer til Computerworld.

Er det rimeligt?

En række af Computerworlds læsere har i de seneste dage diskuteret problematikken.

Her peges der blandt andet på, at det ofte er meget dyrt for mobiloperatøren i rå indkøb af udstyr at koble sig på et dækningsanlæg som det, Royal Arena anvender.

Det kræver ifølge Computerworlds læsere ofte en investering i million-klassen alene i indkøb af basestationer og lignende. Og hertil kommer altså så den leje, som Royal Arena opkræver for adgangen.

"Står man som bygherre i en dårlig forhandlingsposition, kan mobiloperatørerne kræve betaling for at koble sig til dækningsanlægget. Og står man i en rigtig god forhandlingsposition, kan mobiloperatørerne være villig til at betale for adgang. Det er en forhandlings-situation, og den ene pris er ikke mere "moralsk rigtig" end den anden," fremfører Jan Stenmo i et debatindlæg.

Den holdning er debattør Jens Jönsson ikke enig i.

"Det er jo helt sort. Hvorfor skal de [teleselskaberne, red] overhovedet betale? Havde Royal Arena kontaktet >alle< udbyderne, så kunne de jo have betalt pico-masterne, opsætning, udstyr osv. De ville garanteret også gerne betale strøm til udstyret. Jeg er sikker på at alle udbyderne gerne ville have spyttet i kassen til det. Nu skal Royal Arena slå plat på det og tjene penge," skriver han.

Du kan se hele debatten her.

Teleindustrien oplever, at Royal Arenas fremgangsmåde er typisk i forbindelser med nybyggerier i dag. Under opførelsen af lufthavne, storcentre, metro, sportsanlæg og lignende forsømmer bygherrerne i dag meget ofte at sørge for god adgang til mobilsignalerne.

Istedet skabes der sorte mobilhuller i bygningerne, hvori der typisk opsættes egne dækningsanlæg, som teleselskaberne skal betale for at få adgang til.

"Og så tror man, at man kan få teleselskaberne til at betale vanvittigt høje priser for at få adgang til anlæggene. Det er en stor problemstilling for teleselskaberne for tiden," siger Jakob Willer.

Telia og Telenor har vurderet, at op mod 40 procent af gæsterne i Royal Arena vil få problemer med mobildækningen, hvis ikke de to selskaber kobles på anlægget.

Det kan du læse mere om her: Teleselskaber: Mobildækningen i Royal Arena er pivringe.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef til Cyberdivisionens Infrastruktursystemer i Hvidovre

    Københavnsområdet

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Bid Support Specialist (Maternity Cover)

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Contract & Vendor Manager

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    PET søger specialist med fokus på on-prem Endpoint Management

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly