Så meget spenderer en iPhone-bruger årligt på apps

App-forbruget er i stigning på amerikanske iPhones, hvor sidste års helt store spilledille Pokémon Go sætter sit præg på forbruget.

Artikel top billede

Apps var det helt store, da iPhone-telefonen fik debut for knap 10 år siden.

Nu kunne smartphone-brugere hente dedikerede applikationer til afvikling på telefonen frem for at skulle fedte med hjemmesider, der dengang i 2007 sjældent var optimerede til mobilbrug.

Dataanalysevirksomheden Sensor Tower har for 2016 opgjort forbruget på betalingsapps i iPhone-butikken, og det udgjorde sidste år i gennemsnit 40 dollar (283 kroner) per amerikanske iPhone-bruger.

Det er en stigning på fem dollar i forhold til 2015.

Læs også: Se listen med de mest downloadede apps i 2016: Skovler både brugere og penge ind

Pokémon Go-effekten

Den helt store indtjeningskilde i Apples app-butik er spil, som gennemsnitsbrugeren sidste år spenderede 27 ud af de 40 app-dollar på.

Også selvom gennemsnits-iPhone-brugeren i 2016 havde 0,6 færre spil installeret på Apple-telefonen i forhold til 2015.

Sidste års store spil-succes, Pokémon Go, har uden tvivl været med til at hæve gennemsnitsindtjeningen per iPhone-bruger.

Læs også: App Store sætter ny rekord: Pokemon Go en særdeles lukrativ forretning for Apple

Underholdningen vokser

Samtidig er underholdningskategorien også i vækst. Det sker blandt andet efter, at en tjeneste som Netflix er blevet registreret i Apples App Store i slutningen af 2015.

Underholdningskategorien oplevede mellem 2015 og 2016 en vækst på 130 procent, eller et gennemsnitsløft fra en dollar per bruger til 2,3 dollar per bruger sidste år.

Sensor Towers app-undersøgelse er baseret på omkring 132 millioner amerikanske iPhones.

Data stammer fra selskabets egen intelligence-platform og databanken hos forbruger-analysevirksomheden CIRP, skriver Sensor Tower på sin hjemmeside.

Læs også:
Noget stort er under opsejling i Googles Play-butik: Gør klar til at masse-slette apps

Drop salg af apps: Her er der flest penge at hente for app-udviklerne

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S