Så meget betalte Visma for Dinero: Martin Thorborg-selskab trækker millioner ud efter salget

Martin Thorborgs investeringsselskab Amino trækker 40 millioner kroner ud til ejerne, efter salget af Dinero til norske Visma har skæppet godt i kassen.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Det vakte opsigt, da norske Visma i midten af november i fjor købte Martin Thorborg og Nicoalai Frisch' regnskabsvirksomhed Dinero.

Dengang ville Martin Thorborg ikke fortælle Computerworld nærmere om salgsprisen, men kunne dog røbe, at Visma havde betalt et mindre beløb end hans tidligere virksomhed, Jubii, blev solgt for i sin tid.

Salget af Jubii indbragte 100 millioner euro.

"Lad mig sige det på den måde, at jeg alene på Dinero-handlen kan spise mig mæt resten af mine dage, med mindre jeg udelukkende lever af panda-bøffer," sagde Martin Thorborg i november til Computerworld.

Det kan du læse mere om her. Visma køber Martin Thorborgs regnskabsvirksomhed Dinero.

Ifølge Børsen er er da også noget om snakken. For ifølge Vismas nyeste regnskab betalte nordmændene 148,3 millioner norske kroner for Dinero, der ved købet var ejet af investeringsselskabet Amino med 51 procent samt en række partnere og ansatte.

Amino ejes af en række investorer med Martin Thorborg og Nicolai Frisch som hovedejere.

Ifølge Børsen har Aminos ejere nu trukket 40 millioner kroner ud af selskabet i udbytte, efter regnskabet viser et samlet overskud på 51,8 millioner kroner.

"At en stor del af overskuddet kommer fra salget, er nok ikke skudt helt ved siden af, men jeg kan ikke udtale mig specifikt om handlen," siger Nicolai Frisch til Børsen.

Norske Visma har i de senere år været på et decideret opkøbstogt i Danmark, hvor selskabet har brugt flere milliarder kroner på opkøb - blandt andet med milliardkøbet af e-conomic i 2015.

Vismas danske direktør, Mads Rebsdorf, sagde fornylig til Computerworld, at han forventer, at Visma også i 2017 kommer til at foretage opkøb af danske virksomheder.

"Vi har betydelige ressourcer til rådighed, hvis den rette mulighed dukker op," sagde han.

Læs også:

Stor norsk koncern klar til opkøbstogt i den danske it-branche: "Vi har betydelige ressourcer til rådighed"

Her er grunden til norske Vismas aggressive opkøbstogt i Danmark

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S