Nye krav til læserne: Du skal læse og forstå artikler, før du må kommentere

For at undgå overfladisk og fordummende debat stiller stort skandinavisk statsmedie nu krav til læserne: Læs og forstå vores artikler, før du kan kommentere på indholdet, lyder budskabet.

Artikel top billede

Hadsk tale, fordummende debat, falske nyheder og generel grov debattone.

Sådan er vilkårene på nettets sociale medier og mere traditionelle aviser, hvor debatfelterne i halen på diverse artikler ofte er stoppet med nogle af sproget værste gloser og rabiate udmeldinger.

Den slags foregår også i Danmarks broderland Norge, hvor den lokale pendant til Danmarks Radio, Norsk RikskringKasting (NRK), nu går til kamp mod den fordummende debat.

På et nylanceret beta-site forsøger NRK sig således med nogle enkelte spørgsmål om indholdet fra artiklen, som læserne skal besvare, før de for alvor kan komme til kommentar-tasterne.

Læs også: Afsløring: Vi deler artikler på de sociale medier - men har ikke selv læst dem

Det er især artikler med et potentielt sprængfarligt indhold som eksempelvis digital overvågning af befolkningen, der får tilknyttet spørgsmål, før debattørerne kan folde sig ud.

Det skriver journalist-organisationen NiemanLab.

Er Datatilsynet positivt indstillet?

I en artikel om foreslået, digital overvågningslovgivning i Norge, har NRK tilføjet tre spørgsmål ved kommentarfeltet.

Hvis du som læser ikke kan eller vil besvare disse spørgsmål, kan du godt glemme alt om at skrive dine bevingede ord i kommentatorfeltet.

Disse tre spørgsmåli den specifikke overvågningsartikel lyder:

"- Hvilket parti stemmer enstemmigt for DLD?" (DataLagringsDirektivet, red)

"- Er Datatilsynet positive til DGF?" (Digitalt GrænseForsvar, red)

"- Hvad står DGF for?"

Læserne spørger også  
Efter opgaven med de tre spørgsmål med hver tre svarmuligheder, kan læserne give deres mening til kende i debatfeltet.

Selvfølgelig er der også læsere, der kommenterer mere på den noget alternative adgangs-quiz frem for på artikelindholdet.

"Yes! Kan jeg vinde en sådan fladskærm eller noget," skriver en debattør efter at være sluppet gennem nåleøjet og ind i kommentarfeltet.

En anden debattør tyer til en umiddelbart knap så begejstret kommentar for at levere en lidt dybere pointe:

"Så nu må jeg faktisk sætte mig ind i en sag for at kunne ytre mine politiske meninger forklædt som kritisk kommentar?" lyder det sarkastiske spørgsmål fra en NRK-bruger.

Læs også:

Galleri: Disse sociale medier er de mest anvendte i verden

Nyt socialt medie går mod bølgen og tillader racisme og sexisme: Her kan du skrive (næsten) alt

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil