Nets holder kortene tæt til kroppen efter MobilePays krigserklæring: "Men vi arbejder hele tiden på nye tiltag"

I sidste uge blev Nets udfordret af MobilePay. Men det er endnu uklart , hvordan Nets vil reagere på krigserklæringen fra den fremadstormende mobilbetalingstjeneste.

Artikel top billede

"Vi ser det ikke som en konkurrent."

Sådan lyder udmeldingen fra Nets efter, at Danske Banks MobilePay-app i sidste uge lancerede MobilePay Subscriptions, der er en ny funktion til abonnementsbetalinger, som har mange ligheder med Nets' succestjeneste Betalingsservice. 

Trækket er i danske medier blevet set som en yderligere optrapning af den betalingskrig, der ventes at bryde ud lys lue i løbet af kommende måneder. For her har Nets proklameret, at virksomheden vil lancere "et mobilt Dankort". 

Læs også: MobilePay blæser til krig mod Nets: Åbner for abonnementsaftaler i appen

Men Ulrik Marshall, der er kommunikationsmedarbejder i Nets, mener ikke, at MobilePays løsning er en konkurrent til Betalingsservice. 

"Det er endnu en spiller på markedet, men ikke en direkte konkurrent til Betalingsservice. Jeg ser det snarere som et alternativ til tilbagevendende kortbetalinger," siger han til Computerworld.

Hvilke tiltag forbereder Nets som svar på MobilePays udspil?

"Hos Nets arbejder vi hele tiden på nye tiltag. Eksempelvis lancerede vi sidste år en app til Betalingsservice, der giver dig et overblik over dine Betalingsservice-aftaler. Men jeg kan ikke sige noget om, hvilke nye produkter, vi har på vej, og hvornår de kommer." 

Læs også: MobilePays nye abonnements-service er smart - men måske løser den det forkerte problem

Vi ser, at der kommer flere og flere nye abonnementstjenester, og det fremhæver MobilePay også som motivation for at lancere tjenesten. Hvordan påvirker den udvikling Betalingsservice?

"Vi se, at folk først og fremmest bruger automatisk korttræk til denne type tjenester. Derfor tror vi også på, at Betalingsservice i fremtiden vil fungere som ryggraden for de faste regnebetalinger hos mange danskere. Eksempelvis når det gælder betalinger som husleje og lån."

Hvad er det helt præcis for nogle fordele, som der er ved at anvende Betalingsservice?

"For virksomhederne giver det en mulig for integration med deres regnskabssystemer, og samtidig giver vi forbrugerne overblik over deres betalinger på alle type platforme - ikke bare på smartphones. Betalingsservice virker også på desktop, via netbank og folk kan også blive opdateret om deres betalinger via breve, der bliver sendt til E-boks eller danskernes fysiske postkasse."

Men kan vi forestille os at Nets vil udvikle en rivaliserende tjeneste, der vil adressere behovet for at skabe overblik over tilbagevende kortbetalinger?

"Jeg har ingen kommentar til, hvad vi eventuelt går og arbejder på. Men vi holder naturligvis øje med markedet og er i tæt dialog med vores kunder, så vi kan tilbyde de produkter, som de efterspørger"

Læs også:

Nets og Danske Bank dropper samarbejde om MobilePay:
Nets lancerer egen mobilbetalings-løsning
 

MobilePay sænker priserne markant: I åben krig med Nets om butiks-betalinger

Alle venter på det mobile Dankort, men Nets' nye betalings-app kan få det svært

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S