Nets holder kortene tæt til kroppen efter MobilePays krigserklæring: "Men vi arbejder hele tiden på nye tiltag"

I sidste uge blev Nets udfordret af MobilePay. Men det er endnu uklart , hvordan Nets vil reagere på krigserklæringen fra den fremadstormende mobilbetalingstjeneste.

Artikel top billede

"Vi ser det ikke som en konkurrent."

Sådan lyder udmeldingen fra Nets efter, at Danske Banks MobilePay-app i sidste uge lancerede MobilePay Subscriptions, der er en ny funktion til abonnementsbetalinger, som har mange ligheder med Nets' succestjeneste Betalingsservice. 

Trækket er i danske medier blevet set som en yderligere optrapning af den betalingskrig, der ventes at bryde ud lys lue i løbet af kommende måneder. For her har Nets proklameret, at virksomheden vil lancere "et mobilt Dankort". 

Læs også: MobilePay blæser til krig mod Nets: Åbner for abonnementsaftaler i appen

Men Ulrik Marshall, der er kommunikationsmedarbejder i Nets, mener ikke, at MobilePays løsning er en konkurrent til Betalingsservice. 

"Det er endnu en spiller på markedet, men ikke en direkte konkurrent til Betalingsservice. Jeg ser det snarere som et alternativ til tilbagevendende kortbetalinger," siger han til Computerworld.

Hvilke tiltag forbereder Nets som svar på MobilePays udspil?

"Hos Nets arbejder vi hele tiden på nye tiltag. Eksempelvis lancerede vi sidste år en app til Betalingsservice, der giver dig et overblik over dine Betalingsservice-aftaler. Men jeg kan ikke sige noget om, hvilke nye produkter, vi har på vej, og hvornår de kommer." 

Læs også: MobilePays nye abonnements-service er smart - men måske løser den det forkerte problem

Vi ser, at der kommer flere og flere nye abonnementstjenester, og det fremhæver MobilePay også som motivation for at lancere tjenesten. Hvordan påvirker den udvikling Betalingsservice?

"Vi se, at folk først og fremmest bruger automatisk korttræk til denne type tjenester. Derfor tror vi også på, at Betalingsservice i fremtiden vil fungere som ryggraden for de faste regnebetalinger hos mange danskere. Eksempelvis når det gælder betalinger som husleje og lån."

Hvad er det helt præcis for nogle fordele, som der er ved at anvende Betalingsservice?

"For virksomhederne giver det en mulig for integration med deres regnskabssystemer, og samtidig giver vi forbrugerne overblik over deres betalinger på alle type platforme - ikke bare på smartphones. Betalingsservice virker også på desktop, via netbank og folk kan også blive opdateret om deres betalinger via breve, der bliver sendt til E-boks eller danskernes fysiske postkasse."

Men kan vi forestille os at Nets vil udvikle en rivaliserende tjeneste, der vil adressere behovet for at skabe overblik over tilbagevende kortbetalinger?

"Jeg har ingen kommentar til, hvad vi eventuelt går og arbejder på. Men vi holder naturligvis øje med markedet og er i tæt dialog med vores kunder, så vi kan tilbyde de produkter, som de efterspørger"

Læs også:

Nets og Danske Bank dropper samarbejde om MobilePay:
Nets lancerer egen mobilbetalings-løsning
 

MobilePay sænker priserne markant: I åben krig med Nets om butiks-betalinger

Alle venter på det mobile Dankort, men Nets' nye betalings-app kan få det svært

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S