MobilePay blæser til krig mod Nets: Åbner for abonnementsaftaler i appen

MobilePay er klar med en ny løsning, der blandt andet udfordrer Nets' Betalingsservice.

Artikel top billede

Dennis Kvade, der er seniorkonsulent hos MobilePay og chef for holdet, der har udviklet løsningen, vil ikke afvise, at det i fremtiden bliver muligt at opsige abonnementer via MobilePay.

I fremtiden kan du styre alle dine abonnementer med betalingsappen MobilePay. Det offentliggjorde MobilePay torsdag formiddag på et pressemøde.

Den nye løsning hedder MobilePay Subscriptions, og med den kan forbrugere med et enkelt klik på en knap på en hjemmeside eller i en e-mail tilmelde sig en abonnementstjeneste via MobilePay-appen.

Der er således tale om en direkte udfordring af Nets' Betalingsservice, og dermed bliver betalingskrigen mellem Nets og MobilePay skærpet.

Løsningens første kunder er teleselskabet 3 og JP/Politiken, men ifølge Mark Wraa-Hansen, chef for MobilePay, er der allerede en venteliste af virksomheder, der ønsker at gøre brug af løsningen.

Og det er ambitionen, at løsningen senest til sommer skal være åben for alle virksomheder.

Drevet af ny forbrugertrend

Til pressemødet fortalte MobilePay, at løsningen er nødvendig, fordi vi i øjeblikket ser en massiv forbrugertrend i retning af, at folk bruger abonnementsbaserede løsninger.

"Vi lever i en abonnementsbaseret økonomi, og vi ser en ny forbrugertrend, hvor folk hellere vil købe sig adgang til en ydelse end at eje. Nogle af frontløberne på området er Netflix og Spotify," siger Mark Wraa-Hansen, chef for MobilePay, til pressemødet.

Ifølge Mark Wraa-Hansen har det været MobilePays ambition at rette op på nogle af problemer, der indtil nu har været forbundet med at administrere abonnementsbaserede løsninger.

"Denne type abonnementsbaserede løsninger har indtil nu haft en række børnesygdomme, hvor det for kunden kan være svært at melde sig til og fra, og hvor det kan være svært at få et overblik over alle dine abonnementsaftaler."

"De problemer har vi løst med MobilePay Subscriptions," siger MobilePay-chefen. 

Eksempelvis får brugerne i appen et visuelt overblik over antallet af abonnementer, som brugerne har tilmeldt sig via appen.

Samtidig kan brugerne vælge at få en notifikation dagen før betalingen bliver foretaget.

Herefter bliver det muligt for forbrugerne at afvise en betaling. Men det betyder dog ikke, at det er muligt at opsige abonnementet direkte i appen.

Dennis Kvade, der er seniorkonsulent hos MobilePay og chef for holdet, der har udviklet løsningen, vil ikke afvise, at det bliver en mulighed i fremtiden.

"Men vi har endnu ikke musklen til at kunne håndtere kundeaftaler. Vi er først og fremmest en app, der skal håndtere betalinger og ikke kundeaftaler," siger han

Det koster det for virksomhederne

Et af de store problemer for brugere og virksomheder i forbindelse med abonnementsbaserede løsninger er, at når et betalingskort udløber, så skal det opdateres i hver eneste tjeneste.

Men ved at samle abonnementsordningen et centralt sted betyder det, at brugerne kun skal opdatere deres kort i MobilePay-appen.

Prisen, som virksomhederne skal betale for en transaktion via MobilePay Subscriptions, kommer til at variere fra 1 krone til 2,75 kroner afhængigt af transkationernes størrelse og antallet transaktioner.

Derimod skal kunden ikke betale noget gebyr. Virksomhederne, der anvender MobilePay Subscriptions, har således en udgift ved at anvende MobilePay.

Herunder kan du se løsningen i funktion:  

Læs også:

Alle venter på det mobile Dankort, men Nets' nye betalings-app kan få det svært

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job