It-gidseltagere truer med at slette data på alverdens iPhones: Apple nægter at være hacket

It-giganten Apple er havnet i en noget usædvanlig gidselsituation, hvor en hackergruppe truer med at slette data på millioner af iPhones. Apple hævder, at ingen har hacket sig ind i selskabets systemer.

Artikel top billede

En hackergruppe ved navn Turkish Crime Family hævder at være i besiddelse af 559 millioner Apple-emailkonti, iCloud-konti og andre Apple-relaterede login-services.

Konkret truer gruppen Apple med, at hvis ikke it-giganten betaler en halv million kroner i en krypto-møntenhed som Bitcoins eller op mod 700.000 kroner i iTunes-gavekort, vil flere hundrede millioner iPhones blive visket rene og dermed få slettet alle filer som billeder, beskeder og andet indhold.

Hackergruppen har givet Apple en deadline. Hvis ikke Apple har hostet op med pengene inden 7. april, vil iPhone-brugere fra hele verden få slettet deres data på deres telefoner.

Hvem det konkret drejer sig om, fremgår angiveligt på en liste over mulige ofre, som er i it-gidselstagernes varetægt.

Det skriver Fortune.

Apple-folk trækker på skulderen

Sikkerhedsfolkene hos it-selskabet Apple trækker tilsyneladende bare på skuldrene over en af de største offentlige hackertrusler mod virksomheden nogensinde.

"Vi har ikke haft brud på nogen af vores systemer inklusiv iCloud og Apple ID. Den påståede liste med mail-adresser og passwords ser ud til at være fremskaffet fra en tidligere kompromitteret tredjeparts-service," forklarer en talsperson fra Apple om den nuværende situation.

Ved henvisning til en liste fra et tidligere hack menes en liste over de personer, der tidligere har været kompromitteret i det store LinkedIn-hack, som du kan læse mere om her: Skift dit LinkedIn-password nu: Hackeren 'Peace' sælger 117 millioner kontooplysninger

Senere har Apple fortalt til Fortune Magasine, at hvis it-kriminelle reelt har adgang til, hvad de påstår at have adgang til, er det ikke sket igennem nogen sikkerhedsbrud hos Apple.

Er det virkelig rigtigt?

Bedømt på Apples tilsyneladende rolige håndtering af sagen tyder meget på, at der er tale om et kæmpe-bluffnummer fra hackergruppens side.

Apple har samtidigt nægtet at fortælle, hvad selskabet gør konkret i denne sag for eventuelt at forhindre hundredmillionvis af iPhones i at få slettet alle data. Talspersonen fra Apple fortæller dog, at selskabet samarbejder med politiet om at komme til bunds i truslen.

Alle brugere opfordres samtidig til at have stærke passwords, ikke genbruge passwords på tværs af online-tjenester og slå to-faktor-autentifikation til, så du eksempelvis har et password i hovedet og får et tilsendt på din iPhone.

Rådet skal derfor lyde, at hvis du benytter det samme password på en af Apples tjeneste som hos Yahoo, LinkedIn eller en anden hacket online-service, kunne dette være et godt tidspunkt at få sig et nyt iPassword.

Du kan her hente inspiration til, hvordan du får et solidt password: Sådan får du skudsikre passwords til mail og Facebook

Læs også:
Apple rydder op i sit tablet-sortiment: Sænker prisen på denne iPad

USA forbyder bærbare computere og tablet-computere på en række rutefly

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Identity & Access Management er blevet rygraden i digital sikkerhed

    Denne side indeholder artikler med forskellige perspektiver på Identity & Access Management i private og offentlige organisationer. Artiklerne behandler aktuelle IAM-emner og leveres af producenter, rådgivere og implementeringspartnere.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

    Boris Sudar

    Renewtech ApS

    Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

    Iver Jakobsen

    Comsystem A/S

    Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job