"Jeg tror, at vi i fremtiden kommer til at se tilbage på Ubers forretningsmodel på samme måde, som vi for 100 år siden så på introduktionen af samlebåndet"

Interview: En række nye kontroversielle tjenester vil tage over, hvor Uber slap, mener Claus Skytte, ekspert i deleøkonomi.

Tirsdag formiddag kørte de danske Uber-chauffører deres sidste tur i Danmark.

Men selvom Uber lukker, så lever ideen bag videre. 

Det mener den danske forfatter og ekspert i deleøkonomi Claus Skytte.

"Jeg tror, at vi i fremtiden kommer til at se tilbage på Ubers forretningsmodel på samme måde, som vi for 100 år siden så på introduktionen af samlebåndet, " siger han til Computerworld.

For ifølge Claus Skytte har Uber har vist, at det med ny teknologi og en ny forretningsmodel findes en anden og mere rational måde at organisere persontransporten på.

Læs også: Alarmklokkerne bimler for danske virksomheder: Sats på deleøkonomien eller dø

Nye provokerende apps
Derfor har vi efter lukningen også set, at en række nye apps med lignende forretningsmodeller er skudt frem i bestræbelserne på at erobre de kunder og chauffører, som Uber nu efterlader. 

En række tidligere Uber-chauffører har stiftet virksomheden Habil, der forsøger at undgå at blive omfattet af taxilovens reguleringer ved at tilbyde fragt af pakker.

Du kan eksempelvis få fragtet din taske med Habil, men virksomheden lægger ikke skjul på, at taskens ejer samtidig får mulighed for at køre med på turen.

Læs også: Den danske Uber-chauffør Nicolai lader sig ikke kue af lukning: Fortsætter som undergrunds-chauffør

Et andet initiativ er kørselsappen Avanti, der er stiftet af den liberale aktivist Lars Kragh Andersen, som til Berlingske Business siger:

"Vi bekymrer os ikke om, hvad der er lovligt eller ulovligt. Vi bekymrer os om, hvad der er rigtigt eller forkert. "

Stifteren af den dansk-norske kørsels-app Haxi, Aleksander Soender, har ligeledes fortalt til Computerworld, at han ser et hul i markedet efter Ubers lukning i Danmark.

Claus Skytte ser dog mest af alt disse initiativer som provokationer.

Han sammenligner det med udviklingen indenfor fildeling, som vi så tilbage i starten af årtusindet, da musikbranchen fik lukket Napster. 

Efter lukningen af Napster vrimlede det ligeledes med alternativer, der ofte var kendetegnet ved kun at have skuldertræk til overs for ophavsretsloven.

Læs også: Napster ændrede musikbranchen for altid - gentager Uber nu historien for taxibranchen? Zebraerne kommer
Efter lanceringen af Napster gik der årrække før først Apple med sin iTunes-forretning og til sidst Spotify med sin streaming-model fik knækket koden og lanceret et lovligt alternativ til fildelingen. 

Claus Skytte vurderer, at vi på markedet for persontransport ligeledes kommer til at vente en årrække på, at nogen knækker koden og finder en forretningsmodel, der kan tilfredstille kunderne, branchen og det politiske miljø i Danmark. 

Det vil dog ifølge Claus Skytte kræve en revision af taxiloven.

"I de seneste år har der været stor fokus på ‘unicorns (virksomheder med en værdi på mere end 1 milliard dollar, red), men jeg tror, at vi vil se, at de såkaldte zebras vil have en langt større muligheder for at overleve på i velfærdssamfund som det danske. ‘Zebras' er virksomheder, der ikke blot tjener aggressive amerikanske venturekapitalisters interesse, men også tager deres samfundsansvar alvorligt," forklarer Claus Skytte. 

Han forestiller sig, at denne type samfundsansvarlige deleøkonomiske koncepter kan hjælpes på vej, hvis vi indfører en mærkningsordning, der kan fungere som en blåstempling af deleøkonomiske tjenester. 

"Jeg forestiller mig, at vi ligesom at vi har e-mærket, kan indføre et d-mærke, der tildeles virksomheder, der kan dokumentere, at folk som bruger platformen betaler skat og er omfattet af forsikrings- og pensionsordninger," lyder det fra ham.

Læs også:
Transport-dele-tjenesten Haxi øjner hul i markedet efter Ubers farvel: "Vi ser en kæmpe-mulighed i både København og resten af Danmark"

Stor østeuropæisk taxi-app vil ind på den danske marked efter Ubers afsked: "Vi er på udkig efter danske vogne"

Den danske taxibranche jubler over Uber-lukning - men betyder det nu, at al innovationen stopper?




Premium
Årets CIO har fået lykønskninger fra hele verden efter kåring: "Det har været overvældende. Jeg brugte det meste af aftenen i går på at svare på dem alle"
Interview: Vinderen af Årets CIO blev Peter Cabello Holmberg fra Pandora, og den nyslåede vinder er allerede begyndt at overveje, hvad den nye titel skal bruges til.
Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Hyperkonvergeret infrastruktur: Få det bedste fra on-premise og cloud
Det står stadig mere klart, at cloud ikke er løsningen på alle udfordringer. Høje og ofte uigennemskuelige omkostninger er én årsag – omfattende krav til standardisering er en anden. Det efterlader organisationen i et limbo, hvor det kan være svært at finde den rette balance mellem cloudløsninger og det on-premise baserede datacenter. I denne hvidbog kan du få inspiration til, hvordan du opbygger en hyperkonvergeret infrastruktur, der opfylder kravene til hurtig skalering og forretningsmæssig agilitet med XaaS.