Når du skal indgå en outsourcingaftale har du i følge Henrik Zangenberg flere muligheder for at sikre dig, at prisen kommer til at være fordelagtig - også på lidt længere sigt.

Tre råd: Sådan sikrer du dig den bedste pris på din outsourcingaftale

Hvis man skal tro fagfolk, så kommer prisen på outsourcingaftaler til at falde yderligere de kommende år. Her får du tre redskaber til, hvordan du kan sikre dig en pris, der holder sig skarp.

Gennemsnitsprisen på en outsourcingaftale kommer fremadrettet til at falde. Sådan lyder vurderingen fra Henrik Zangenberg, der er stifter og direktør i Zangenberg Group. 

Mens hans prognose peger på et fremtidigt prisfald, så peger markedsprognosen mod fortsat vækst i det samlede marked.

Priserne på outsourcingaftaler er det seneste år faldet med 10 procent, mens markedet i 2016 steg med 2,5 procent.

Det kan du læse mere om her: Danske outsourcing-priser styrtdykker - yderligere prisfald kan ventes i de kommende år

Med et marked, der kun ser ud til at gå en vej, skal man være opmærksom på at få skrevet nogle værktøjer ind i aftalen, så prisen løbende kan reguleres.

"Hvis du kan se, at priserne bliver ved med at falde, bør du ikke indgå en aftale, der holder priserne fast i fem år ad gangen. Så skal du i stedet indgå en aftale, der afspejler de fald, der er i priserne på markedet." lyder vurderingen fra Henrik Zangenberg.

I følge ham er der tre oplagte muligheder, når kontrakten skal skrives.

Aftal en fast procentsats 
En af de ting, som man kan gøre, er at indgå en aftale med leverandøren om, at prisen løbende falder. Dermed sikrer man, at man har et løbende fald, men der er ikke nogen garanti for, at det aftalte fald svarer til det fald, der er i markedet. 

"Det er det, vi oftest ser, men her får man ikke det skarpeste prisfald. Man aftaler typisk, at priserne skal falde tre-fire procent år for år," siger Henrik Zangenberg.

Hav en benchmark-klausul   
En anden mulighed er, at man skriver en klausul ind i kontrakten.

Klausulen gør det muligt at få en tredjepart til at give kontrakten et prismæssigt serviceeftersyn i løbet af den periode, hvor aftalen gælder.

Det udmunder i en rapport, der klarlægger, hvordan priserne ligger i forhold til det nuværende marked.

Herefter kan man så rette prisen til. 

"Der er mange kontrakter, der har den her klausul, men ulempen er, at det kan være en lidt tung proces, der tager noget tid. Benchmark-klausulen er især velegnet til store kontrakter," vurderer Henrik Zangenberg.

Regulering efter indeks  
Den sidste måde man kan sikre sig, at priserne i aftalen følger med markedets udvikling er, at man aftaler at regulere prisen efter et indeks. Det er ifølge Henrik Zangenberg en metode i fremgang. 

"Der er flere og flere kunder, der skriver ind i deres aftaler, at priserne skal reguleres efter et indeks, fordi leverandørerne godt ved, at et indeks afspejler, hvordan tingene ser ud ude i markedet. Det er noget af det nyeste på området."

Mange danske virksomheder har oplevet, at de er blevet skuffet eller i hvert fald ikke har fået deres forventninger opfyldt i forbindelse med en outsourcingproces - men det er der råd for. 

Det kan du læse mere om her: Tre gode råd: Virksomheder går glip af millioner ved forkert it-sourcing

Læs også:

Dansk outsourcing-bølge på vej: Derfor vil virksomhederne outsource i stor stil

Outsourcing-kunder og -leverandører taler forbi hinanden: Her går det galt - og så rammer alle problemerne

Stor opgørelse over kunders tilfredshed med outsourcing-kontrakter: Sådan klarer din leverandør sig






Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Business intelligence: Selvbetjening og automatisering styrker din BI-løsning

En ny generation af løsninger inden for business intelligence og analytics skaber helt nye muligheder for, at man kan anvende analyserne mere aktivt i dagligdagen til at styrke forretningen.

21. august 2018 | Læs mere


Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur: Få bedre performance og stabilitet – her er de nye løsninger

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Heldigvis er der mange nye teknologiske muligheder og koncepter, der kan hjælpe dig med at få bedre styr på it-driften og frigive ressourcer til, at der kan komme mere fokus på at udvikle den digitale forretning. Kom og bliv klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere





mest debaterede artikler

Computerworld
Interneteksperternes mareridt er gået i opfyldelse: EU godkender omstridt direktiv, der "ødelægger internettet for altid"
EU's lovgivende udvalg har godkendt nye copyright-regler, som indeholder to kontroversielle paragraffer. Eksperter advarer imod, at artikel 11 og 13 kan ødelægge internettet for altid. Reglerne mangler stadig at blive endeligt vedtaget.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
11 skridt, der sikrer dig det bedste udbytte af dit CRM-projekt
Dette whitepaper identificerer 11 skridt, som enhver organisation bør gennemgå i forbindelse med CRM-implementering.