Nu begynder vi at se ideen med Microsofts køb af LinkedIn: Kobler dine data fra LinkedIn sammen med Dynamics til sælgere

Microsoft kobler data fra LinkedIn tæt sammen med data i Dynamics. Resultatet kan blive et effektivt våben på CRM-markedet, hvor Salesforce må overveje næste træk.

Artikel top billede

Det er fem måneder siden, at EU endeligt godkendte Microsofts køb af LinkedIn, og Microsoft begynder nu for alvor at vise, hvordan selskabet har tænkt sig at høste værdi af det store opkøb.

Microsoft kobler nemlig nu LinkedIn Sales Navigator sammen med Dynamics 365 Sales.

Det betyder kort og godt, at sælgere, der anvender CRM-programmet Dynamics 365 Sales gnidningsfrit ville kunne trække data ind i CRM-programmet fra LinkedIn.

Læs også: Derfor er LinkedIn en guldgrube for Microsoft: Kommer til at vide alt om dit arbejdsliv

Disse data, som den enkelte LinkedIn-bruger jo afleverer om sig selv, kan anvendes direkte i salgsarbejdet til at forstå den enkelte LinkedIn-brugers profil, stilling, ønsker, præferencer, behov og lignende.

Ifølge Computerworlds amerikanske nyhedsbureau vil Microsoft sørge for, at Dynamics og LinkedIn Sales Navigator synkroniseres hver eneste dag, så sælgerne altid har adgang til de seneste oplysninger fra LinkedIn.

Vil Salesforce få et problem?

Den nye sammenkobling er ikke ligefrem godt nyt for Salesforce, der er hovedkonkurrenten på CRM-området.

Salesforce havde godt set i kortene, hvad Microsofts opkøb af LinkedIn ville føre til, og selskabet forsøgte da også uden held at blokere for opkøbet med den begrundelse, at et kombineret Microsoft/LinkedIn ville blive så stor og magtfuld, at det ville kunne skade den fri konkurrence på CRM-markedet.

Microsoft har allerede løftet sløret for andre integrationer mellem LinkedIn og selskabets klassiske produkter.

Det kan du læse et eksempel på her: Microsofts plan med LinkedIn: Snart vil du kunne opdatere dit LinkedIn-cv direkte fra Word

Microsoft arbejder nu videre ud ad samme spor - blandt andet på at integrere assistenten Cortana i LinkedIn.

LinkedIn har netop rundet en halv milliard brugere. Tjenesten er bredt anvendt som et professionelt socialt netværk, hvor brugerne primært udveksler professionelle oplysninger, mens andre sociale tjenester som Facebook anvendes til data af mere privat karakter.

Det gør LinkedIn til en meget anvendelig tjeneste, når det gælder salg af professionelle løsninger, da de 500 millioner primært professionelle profiler indeholder ret detaljerede oplysninger om budgetter, ansvar og meget andet, hvilket i meget høj grad kan hjælpe salgsfolk med at opspore nye kundeemner og lære dem at kende.

Hertil kommer, at LinkedIns detaljerede oversigter over hvem, der kender hvem, kan hjælpe salgsfolk med at forstå nye og eksisterende kunder meget hurtigt, hvilket er esssentielt i salgs-fremstød.

Der var i øvrigt rygter fremme for godt et år siden om, at Salesforce var i drøftelser med Microsoft og andre om en fusion af de to selskaber, men der kom som bekendt ikke noget ud af disse mulige drøftelser.

Dem kan du læse mere om her: Rygte: Salesforce.com sat til salg: Er IBM eller Microsoft ved at købe selskabet?

Senere indgik de to selskaber et tæt samarbejde på tværs af hinandens platforme.

Det kan du læse mere om her: Salesforce og Microsoft i nyt samarbejde: Dyb integration af Salesforce i Office-programmer

Læs også:

Ulmende oprør blandt LinkedIn-brugere: Hvad er Microsoft ude på med vores data?

Salesforce forsøgte at købe LinkedIn for næsen af Microsoft - se hvorfor her

Kom med på LinkedIn-spøgelsesjagt: Hvem arbejder de falske profiler for?

Først købte Microsoft LinkedIn for næsen af Salesforce - nu kan Salesforce være på vej til at nuppe Twitter

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Politiets Efterretningstjeneste

Datacentertekniker til PET

Københavnsområdet

AK Techotel A/S

Positiv systemadministrator

Københavnsområdet

Formpipe Software A/S

Senior Product Manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S