Nye datacentre fra Facebook og Apple sætter dansk energiproduktion under pres

Med etableringen af nye datacentre fra henholdsvis Apple og Facebook på dansk grund bliver der behov for at fyre op i kulkedlerne. Det vurderer Energistyrelsen i en ny rapport.

Artikel top billede

Det er blandt andet her på Apples nye datacenter i Viborg, at der kommer til at blive brugt enorme mængder elektricitet.

Fem millioner megawatt-timer.

Så meget ekstra energi kommer det danske erhvervsliv samlet set til at bruge, når Apple og Facebooks nye datacentre tages i brug. Det svarer til en stigning på omkring 25 procent.

Et forøget forbrug i den størrelsesorden er en så stor belasting på det danske elforbrug, at det vil øge forbruget af fossile brændstoffer. Det skriver Børsen

"Datacentrene, der forventes etableret, er af en størrelse, så det de har væsentlig betydning for Danmarks samlede elforbrug," siger Mikkel Sørensen, der er kontorchef Energistyrelsen til avisen.

I følge Børsen er energiminister Lars Christian Lilleholt (V) trukket i arbejdstøjet.

Han bekræfter, at de nye datacentre vil øge nationens elforbrug og CO2-udledning, men forsikrer om, at man i en energiaftale til efteråret vil gøre op for dette ved at fortsætte udbygningen af vedvarende energi.

Læs også:

Så langt er Apple nået med kæmpedata-center ved Viborg: Tag med på besøg
Apple har søgt datacenter-chef i mere end et år: Nøglepost til Apples store datacenter ved Viborg fortsat ledig

Facebook og Apple bygger gigantiske datacentre i Danmark: Nu er der ledige stillinger, som du kan søge

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

    CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil