Spritnye smartphone-tal: Android og iOS æder alt - der er intet tilbage til de andre platforme

Android og iOS har nu fuldstændig overtaget det globale smartphone-marked. Der er intet tilbage til de alternative platforme på markedet.

Artikel top billede

Sølle 0,2 procent.

Det er den lille del af kagen, der er tilbage, når Android og iOS har taget for sig på det globale smartphone-marked.

Det fremgår af helt nye tal fra Gartner over salget af nye smartphones på globalt plan i første kvartal i år.

Her har Android en markedsandel på 86,1 procent mod 84,1 procent i samme kvartal sidste år.

iOS er i samme periode gået fra en markedsandel på 14,8 procent til nu 13,7 procent.

Det betyder, at der nu kun er 0,2 procent tilbage af markedet til de øvrige smartphone-platforme.

I første kvartal sidste år var der trods alt 1,1 procent, som blandt andre Windows Phone kunne 'nyde godt af.'

Android og iOS har overtaget det hele

For år tilbage var der en række platforme i spil på smartphone-markedet, og Windows Mobile/Phone og Blackberry klarede sig ganske fornuftigt.

Det er slut nu, hvor Android og iOS sidder så tungt på markedet, at de øvrige spillere reelt er presset ud.

"På markedet for smartphone-operativsystemer står kampen nu helt tydeligt mellem Android og iOS. Mens andre OS'er kæmper for at få momentum, steg Androids markedsandel med to procent," lyder det fra Gartner i den nye markedsanalyse.

Her er de mest populære brands

Her skriver analysefirmaet samtidig, at det ikke mindst er de kinesiske smartphoneproducenter, der satser på Android, der er med til at sikre platformens vækst.

I første kvartal i år var Samsung fortsat den største smartphoneproducent med en global markedsandel på 20,7 procent ifølge Gartner.

Apple lå på andenpladsen med en markedsandel på 13,7 procent.

Herefter kommer Huawei med 9 procent, Oppo med 8,1 procent og Vivo med 6,8 procent - alle satser på Android.

Der blev samlet set solgt næsten 380 millioner smartphones på globalt plan i første kvartal i år. Det er 9,1 procent flere end i samme kvartal sidste år.

Læs også:

Apples nye iOS 11 kommer med et ultimativt krav til alle apps: Se om dine egne apps overlever

Magtskifte på tablet-markedet: Samsung og Apple skifter plads i toppen

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S