Berygtede hackere lancerer abonnementsservice: Her kan du få nye Windows 10-exploits og data om nordkoreanske missil-programmer

Hackergruppen bag lækket af de NSA-værktøjer, der blev brugt til WannaCry-angrebet er på vej med nye exploits. Denne gang på abonnement.

Artikel top billede

(Foto: scyther5 / scyther5)

"Har min organisation råd til ikke at være de første, der får adgang til det næste data-dump fra Shadow Brokers?"

Det spørgsmål opfordrer hackergruppen af samme navn virksomheder og regeringer til at stille sig selv i forbindelse med, at den lyssky gruppering nu har lanceret et exploit-abonnement.

Shadow Brokers lækkede for nylig et arsenal af hackerværktøjer fra NSA på internettet, og to af dem blev siden brugt i det verdensomspændende ransomware-angreb WannaCry.

Nu er det dog slut med at gøre værktøjerne frit tilgængelige for alle.

I stedet kræver Shadow Brokers et beløb svarende til knap 140.000 kroner i krypto-valutaen Zcash. Det skal give adgang til månedlige læk af exploits, hvoraf det første tilsyneladende kommer allerede i denne måned.

Hvad bliver det næste?

Exploit-abonnementet er givetvis attraktivt for ondsindede hackere, da det sidste læk fra Shadow Brokers indeholdt forholdsvis slagkraftige værktøjer.

Men med frygt som salgsparameter markedsfører gruppen også de kommende exploits til sikkerhedsfirmaer og myndigheder.

"If you caring about loosing $20k+ Euro then not being for you. Monthly dump is being for high rollers, hackers, security companies, OEMs, and governments," skriver Shadow Brokers på lettere fejlbehæftet engelsk.

Det er endnu uklart, hvad det kommende dump kommer til at indeholde.

Men i tidligere posts har Shadow Brokers antydet, at man er på vej med nye Windows 10-exploits og stjålne oplysninger om missil-programmer fra Kina, Rusland, Iran og Nordkorea.

Læs også: WannaCry kunne være undgået: NSA overvejede at stoppe Windows-exploit for fem år siden

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S